Kajian tahap profesionalisme keguruan lepasan sarjana pendidikan KUiTTHO: penilaian kendiri
Laporan Projek Sarjana ini mempersembahkan hasil kajian yang bertajuk "Kajian Tahap Profesionalisme Keguruan Lepasan Saijana Pendidikan KUiTTHO : Laporan Kendiri. Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti ciri-ciri kualiti profesionalisme keguruan yang dimiliki oleh lepasan Saijana Pendidikan...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English English English |
Published: |
2003
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.uthm.edu.my/9451/1/24p%20NOR%20HAZIAH%20HUSSIN.pdf http://eprints.uthm.edu.my/9451/2/NOR%20HAZIAH%20HUSSIN%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf http://eprints.uthm.edu.my/9451/3/NOR%20HAZIAH%20HUSSIN%20WATERMARK.pdf |
_version_ | 1796869969871372288 |
---|---|
author | Hussin, Nor Haziah |
author_facet | Hussin, Nor Haziah |
author_sort | Hussin, Nor Haziah |
collection | UTHM |
description | Laporan Projek Sarjana ini mempersembahkan hasil kajian yang bertajuk
"Kajian Tahap Profesionalisme Keguruan Lepasan Saijana Pendidikan KUiTTHO :
Laporan Kendiri. Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti ciri-ciri kualiti
profesionalisme keguruan yang dimiliki oleh lepasan Saijana Pendidikan KUiTTHO
di Politeknik dan mengenalpasti sejauhmana kecenderungan lepasan Saijana
Pendidikan KUiTTHO untuk meningkatkan tahap profesionalisme mereka. Sampel
kajian adalah seramai 23 orang responden. Kajian adalah berbentuk tinjauan iaitu
menggunakan borang soal selidik yang diedarkan kepada pensyarah lepasan Saijana
Pendidikan KUiTTHO yang bertugas di Bahagian Perdagangan Politeknik Sultan
Abdul Aziz Shah. Kesemua data di analisis dalam bentuk deskriptif dan frekuensi.
Kaedah peratusan diguDakan untuk menganalisis data bagi latarbelakang responden.
Manakala kaedah purata skor digunakan untuk menganalisis data bagi ciri-ciri kualiti
yang disenaraikan iaitu dari segi pengetahuan dalam bidang yang diajar, kemahiran
dan kaedah pengajaran serta sahsiah yang dimiliki dan tahap kecenderungan
responden untuk meningkatkan tahap profesionalisme. Analisis yang dijalankan
menunjukkan bahawa keseluruhan responden mempunyai ciri-ciri kualiti yang
diperlukan untuk memenuhi tahap profesionalisme keguruan dan responden juga
mempunyai kecenderungan untuk meningkatkan tahap profesionalisme keguruan
yang ada. Di akhir kajian ini, pengkaji mencadangkan agar diwujudkan satu Panduan
Ringkas Penilaian Tahap Profesionalisme Keguruan yang boleh digunakan sebagai
kriteria/panduan dalam proses pemilihan pensyarah baru dan panduan kepada
pensyarah sedia ada dan dicadangkan supaya kajian ini dilanjutkan ke seluruh
Politeknik di Malaysia. |
first_indexed | 2024-03-05T22:02:39Z |
format | Thesis |
id | uthm.eprints-9451 |
institution | Universiti Tun Hussein Onn Malaysia |
language | English English English |
last_indexed | 2024-03-05T22:02:39Z |
publishDate | 2003 |
record_format | dspace |
spelling | uthm.eprints-94512023-07-30T07:13:49Z http://eprints.uthm.edu.my/9451/ Kajian tahap profesionalisme keguruan lepasan sarjana pendidikan KUiTTHO: penilaian kendiri Hussin, Nor Haziah LB Theory and practice of education LB1705-2286 Education and training of teachers and administrators Laporan Projek Sarjana ini mempersembahkan hasil kajian yang bertajuk "Kajian Tahap Profesionalisme Keguruan Lepasan Saijana Pendidikan KUiTTHO : Laporan Kendiri. Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti ciri-ciri kualiti profesionalisme keguruan yang dimiliki oleh lepasan Saijana Pendidikan KUiTTHO di Politeknik dan mengenalpasti sejauhmana kecenderungan lepasan Saijana Pendidikan KUiTTHO untuk meningkatkan tahap profesionalisme mereka. Sampel kajian adalah seramai 23 orang responden. Kajian adalah berbentuk tinjauan iaitu menggunakan borang soal selidik yang diedarkan kepada pensyarah lepasan Saijana Pendidikan KUiTTHO yang bertugas di Bahagian Perdagangan Politeknik Sultan Abdul Aziz Shah. Kesemua data di analisis dalam bentuk deskriptif dan frekuensi. Kaedah peratusan diguDakan untuk menganalisis data bagi latarbelakang responden. Manakala kaedah purata skor digunakan untuk menganalisis data bagi ciri-ciri kualiti yang disenaraikan iaitu dari segi pengetahuan dalam bidang yang diajar, kemahiran dan kaedah pengajaran serta sahsiah yang dimiliki dan tahap kecenderungan responden untuk meningkatkan tahap profesionalisme. Analisis yang dijalankan menunjukkan bahawa keseluruhan responden mempunyai ciri-ciri kualiti yang diperlukan untuk memenuhi tahap profesionalisme keguruan dan responden juga mempunyai kecenderungan untuk meningkatkan tahap profesionalisme keguruan yang ada. Di akhir kajian ini, pengkaji mencadangkan agar diwujudkan satu Panduan Ringkas Penilaian Tahap Profesionalisme Keguruan yang boleh digunakan sebagai kriteria/panduan dalam proses pemilihan pensyarah baru dan panduan kepada pensyarah sedia ada dan dicadangkan supaya kajian ini dilanjutkan ke seluruh Politeknik di Malaysia. 2003-02 Thesis NonPeerReviewed text en http://eprints.uthm.edu.my/9451/1/24p%20NOR%20HAZIAH%20HUSSIN.pdf text en http://eprints.uthm.edu.my/9451/2/NOR%20HAZIAH%20HUSSIN%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf text en http://eprints.uthm.edu.my/9451/3/NOR%20HAZIAH%20HUSSIN%20WATERMARK.pdf Hussin, Nor Haziah (2003) Kajian tahap profesionalisme keguruan lepasan sarjana pendidikan KUiTTHO: penilaian kendiri. Masters thesis, Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn. |
spellingShingle | LB Theory and practice of education LB1705-2286 Education and training of teachers and administrators Hussin, Nor Haziah Kajian tahap profesionalisme keguruan lepasan sarjana pendidikan KUiTTHO: penilaian kendiri |
title | Kajian tahap profesionalisme keguruan lepasan sarjana pendidikan KUiTTHO: penilaian kendiri |
title_full | Kajian tahap profesionalisme keguruan lepasan sarjana pendidikan KUiTTHO: penilaian kendiri |
title_fullStr | Kajian tahap profesionalisme keguruan lepasan sarjana pendidikan KUiTTHO: penilaian kendiri |
title_full_unstemmed | Kajian tahap profesionalisme keguruan lepasan sarjana pendidikan KUiTTHO: penilaian kendiri |
title_short | Kajian tahap profesionalisme keguruan lepasan sarjana pendidikan KUiTTHO: penilaian kendiri |
title_sort | kajian tahap profesionalisme keguruan lepasan sarjana pendidikan kuittho penilaian kendiri |
topic | LB Theory and practice of education LB1705-2286 Education and training of teachers and administrators |
url | http://eprints.uthm.edu.my/9451/1/24p%20NOR%20HAZIAH%20HUSSIN.pdf http://eprints.uthm.edu.my/9451/2/NOR%20HAZIAH%20HUSSIN%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf http://eprints.uthm.edu.my/9451/3/NOR%20HAZIAH%20HUSSIN%20WATERMARK.pdf |
work_keys_str_mv | AT hussinnorhaziah kajiantahapprofesionalismekeguruanlepasansarjanapendidikankuitthopenilaiankendiri |