Hubungan perlaksanaan kurikulum dengan kompetensi graduan kejuruteraan awam lepasan KUiTTHO

Perubahan yang begitu pesat dalam masyarakat dan dunia membuat kurikulum hari ini perlu disesuaikan mengikut peredaran masa. Sehubungan dengan itu perancang kurikulum bertanggungjawab menyemak semula dari masa ke semasa agar ianya mengikuti kehendak industri, kerana keperluan sumber manusia yang...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Rali, Nurazura
Format: Thesis
Language:English
English
English
Published: 2003
Subjects:
Online Access:http://eprints.uthm.edu.my/9455/1/24p%20NURAZURA%20RALI.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/9455/2/NURAZURA%20RALI%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/9455/3/NURAZURA%20RALI%20WATERMARK.pdf
_version_ 1825710768716251136
author Rali, Nurazura
author_facet Rali, Nurazura
author_sort Rali, Nurazura
collection UTHM
description Perubahan yang begitu pesat dalam masyarakat dan dunia membuat kurikulum hari ini perlu disesuaikan mengikut peredaran masa. Sehubungan dengan itu perancang kurikulum bertanggungjawab menyemak semula dari masa ke semasa agar ianya mengikuti kehendak industri, kerana keperluan sumber manusia yang berkompetensi adalah bergantung kepadanya. Sehubungan dengan itu, kajian ini adalah untuk meninjau persepsi graduan terhadap perlaksanaan kurikulum berdasarkan tiga indikator iaitu kandungan program, kandungan silabus dan kaedah pengajaran dan pembelajaran serta meninjau tahap kompetensi graduan daripada persepsi graduan itu sendiri dan majikan di tempat graduan bekeija. Tahap kompetensi graduan diukur berdasarkan kepada tiga indikator iaitu pengetahuan, kemahiran dan sikap profesionalisme. Pengkaji juga meninjau hubungan dan sumbangan di antara dua pembolehubah ini iaitu, perlaksanaan kurikulum dengan kompetensi graduan kejuruteraan awam lepasan KUiTTHO. Responden untuk kajian ini terdiri daripada 38 orang graduan kejuruteraan awam lepasan KUiTTHO dan 5 orang majikan graduan tersebut yang dipilih secara rawak. Data dikumpul menggunakan instrumen soal selidik dan temubual. Data kemudiaannya diproses menggunakan perisian 'Statistic Package for the Social Science version 10.0 (SPSS v 10.0)'. Hasil dapatan kajian, menunjukkan bahawa graduan mempersepsikan perlaksanaan kurikulum dan kompetensi mereka adalah di tahap sederhana (skor min=3.51dan 3.73 ). Pihak majikan pula mempersepsikan yang kompetensi graduan lepasan KUITTHO adalah di tahap yang tinggi (skor min 3.91). Kedua-dua pembolehubah didapati mempunyai hubungan signifikan yang tinggi (r = 0.704). Analisis regresi juga menunjukkan perlaksanaan kurikulum menyumbang sebanyak 49.5 peratus terhadap varians kompetensi graduan pada aras signifikan 0.05. Akhir sekali, pengkaji membangunkan satu prototaip, iaitu Peta Kurikulum 'School To Work' hasil daripada maklumbalas dapatan kajian sebagai satu cadangan produk kepada KUiTTHO untuk membantu dalam usaha meningkatkan kualiti perlaksanaan kurikulum.
first_indexed 2024-03-05T22:02:39Z
format Thesis
id uthm.eprints-9455
institution Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
language English
English
English
last_indexed 2024-03-05T22:02:39Z
publishDate 2003
record_format dspace
spelling uthm.eprints-94552023-07-30T07:14:00Z http://eprints.uthm.edu.my/9455/ Hubungan perlaksanaan kurikulum dengan kompetensi graduan kejuruteraan awam lepasan KUiTTHO Rali, Nurazura LB Theory and practice of education LB2801-3095 School administration and organization Perubahan yang begitu pesat dalam masyarakat dan dunia membuat kurikulum hari ini perlu disesuaikan mengikut peredaran masa. Sehubungan dengan itu perancang kurikulum bertanggungjawab menyemak semula dari masa ke semasa agar ianya mengikuti kehendak industri, kerana keperluan sumber manusia yang berkompetensi adalah bergantung kepadanya. Sehubungan dengan itu, kajian ini adalah untuk meninjau persepsi graduan terhadap perlaksanaan kurikulum berdasarkan tiga indikator iaitu kandungan program, kandungan silabus dan kaedah pengajaran dan pembelajaran serta meninjau tahap kompetensi graduan daripada persepsi graduan itu sendiri dan majikan di tempat graduan bekeija. Tahap kompetensi graduan diukur berdasarkan kepada tiga indikator iaitu pengetahuan, kemahiran dan sikap profesionalisme. Pengkaji juga meninjau hubungan dan sumbangan di antara dua pembolehubah ini iaitu, perlaksanaan kurikulum dengan kompetensi graduan kejuruteraan awam lepasan KUiTTHO. Responden untuk kajian ini terdiri daripada 38 orang graduan kejuruteraan awam lepasan KUiTTHO dan 5 orang majikan graduan tersebut yang dipilih secara rawak. Data dikumpul menggunakan instrumen soal selidik dan temubual. Data kemudiaannya diproses menggunakan perisian 'Statistic Package for the Social Science version 10.0 (SPSS v 10.0)'. Hasil dapatan kajian, menunjukkan bahawa graduan mempersepsikan perlaksanaan kurikulum dan kompetensi mereka adalah di tahap sederhana (skor min=3.51dan 3.73 ). Pihak majikan pula mempersepsikan yang kompetensi graduan lepasan KUITTHO adalah di tahap yang tinggi (skor min 3.91). Kedua-dua pembolehubah didapati mempunyai hubungan signifikan yang tinggi (r = 0.704). Analisis regresi juga menunjukkan perlaksanaan kurikulum menyumbang sebanyak 49.5 peratus terhadap varians kompetensi graduan pada aras signifikan 0.05. Akhir sekali, pengkaji membangunkan satu prototaip, iaitu Peta Kurikulum 'School To Work' hasil daripada maklumbalas dapatan kajian sebagai satu cadangan produk kepada KUiTTHO untuk membantu dalam usaha meningkatkan kualiti perlaksanaan kurikulum. 2003-03 Thesis NonPeerReviewed text en http://eprints.uthm.edu.my/9455/1/24p%20NURAZURA%20RALI.pdf text en http://eprints.uthm.edu.my/9455/2/NURAZURA%20RALI%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf text en http://eprints.uthm.edu.my/9455/3/NURAZURA%20RALI%20WATERMARK.pdf Rali, Nurazura (2003) Hubungan perlaksanaan kurikulum dengan kompetensi graduan kejuruteraan awam lepasan KUiTTHO. Masters thesis, Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn.
spellingShingle LB Theory and practice of education
LB2801-3095 School administration and organization
Rali, Nurazura
Hubungan perlaksanaan kurikulum dengan kompetensi graduan kejuruteraan awam lepasan KUiTTHO
title Hubungan perlaksanaan kurikulum dengan kompetensi graduan kejuruteraan awam lepasan KUiTTHO
title_full Hubungan perlaksanaan kurikulum dengan kompetensi graduan kejuruteraan awam lepasan KUiTTHO
title_fullStr Hubungan perlaksanaan kurikulum dengan kompetensi graduan kejuruteraan awam lepasan KUiTTHO
title_full_unstemmed Hubungan perlaksanaan kurikulum dengan kompetensi graduan kejuruteraan awam lepasan KUiTTHO
title_short Hubungan perlaksanaan kurikulum dengan kompetensi graduan kejuruteraan awam lepasan KUiTTHO
title_sort hubungan perlaksanaan kurikulum dengan kompetensi graduan kejuruteraan awam lepasan kuittho
topic LB Theory and practice of education
LB2801-3095 School administration and organization
url http://eprints.uthm.edu.my/9455/1/24p%20NURAZURA%20RALI.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/9455/2/NURAZURA%20RALI%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/9455/3/NURAZURA%20RALI%20WATERMARK.pdf
work_keys_str_mv AT ralinurazura hubunganperlaksanaankurikulumdengankompetensigraduankejuruteraanawamlepasankuittho