Penghasilan laman web di dalam proses pengajaran dan pembelajaran (P&P) bagi subjek kejuruteraan jalan raya di Kalangan Pelajar Ijazah Sarjana Muda Kejuruteraan Awam KUiTTHO
Tujuan kajian ini ialah untuk memahami reaksi pelajar terhadap pembelajaran berasaskan web. Dalam kajian ini, seramai 60 orang telah diambil sebagai sampel kajian yang terdiri daripada pelajar-pelajar Ijazah Saijana Muda Kejuruteraan Awam di KUiTTHO yang terlibat dalam matapelajaran Kejuruteraan...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English English English |
Published: |
2003
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.uthm.edu.my/9480/1/24p%20HAMIDAH%20ZAKARIA.pdf http://eprints.uthm.edu.my/9480/2/HAMIDAH%20ZAKARIA%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf http://eprints.uthm.edu.my/9480/3/HAMIDAH%20ZAKARIA%20WATERMARK.pdf |
Summary: | Tujuan kajian ini ialah untuk memahami reaksi pelajar terhadap pembelajaran
berasaskan web. Dalam kajian ini, seramai 60 orang telah diambil sebagai sampel
kajian yang terdiri daripada pelajar-pelajar Ijazah Saijana Muda Kejuruteraan Awam
di KUiTTHO yang terlibat dalam matapelajaran Kejuruteraan Jalan Raya
(BKA4033). Di sini pengkaji ingin melihat reaksi pelajar terhadap pembelajaran
berasaskan web, kemudahan yang disediakan oleh Web Kejuruteraan Jalan Raya
(WKJR) dan penilaian kandungan laman WKJR dari segi mesra pengguna yang
dibangunkan di dalam proses Pengajaran dan Pembelajaran (P&P) sebagai medium
pembelajaran. Data di analisis dengan menggunakan perisian SPSS versi 10.0
'Statistical Package for Social Sciences' untuk mendapatkan peratusan dan nilai min.
Daripada hasil kajian yang diperolehi didapati bahawa pelajar bersetuju dengan
pembelajaran berasaskan web (WKJR) yang dibangunkan oleh pengkaji. Oleh itu
pelaksanaan pembelajaran berasaskan web boleh dijalankan di KUiTTHO kerana ia
mendapat sambutan yang baik di kalangan pelajar. Justeru itu, dicadangkan kepada
pihak yang terlibat supaya dapat memperkembangkan lagi laman web ini sehingga
ianya digunakan sebagai alat bantu mengajar (ABM) untuk membantu pelajar-pelajar
di dalam proses P&P |
---|