Transparensi sebagai pakej pengajaran: kajian terhadap kesesuaian penggunaan panduan ringkas di Jabatan Kejuruteraan Elektrik Politeknik Johor Bahru
Kajian ini dijalankan adalah untuk meninjau keberkesanan transparensi dalam sesi pengajaran dan pembelajaran (P&P). Responden kajian terdiri daripada pensyarah dan pelajar Jabatan Kejuruteraan Elektrik Johor Bahru. Seramai 120 orang pelajar dipilih secara rawak bagi mewakili populasi beijumla...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English English English |
Published: |
2002
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.uthm.edu.my/9483/1/24%20JULIA%20MARJUKI.pdf http://eprints.uthm.edu.my/9483/2/JULIA%20MARJUKI%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf http://eprints.uthm.edu.my/9483/3/JULIA%20MARJUKI%20WATERMARK.pdf |
Summary: | Kajian ini dijalankan adalah untuk meninjau keberkesanan transparensi dalam
sesi pengajaran dan pembelajaran (P&P). Responden kajian terdiri daripada pensyarah
dan pelajar Jabatan Kejuruteraan Elektrik Johor Bahru. Seramai 120 orang pelajar
dipilih secara rawak bagi mewakili populasi beijumlah 1198 orang dan 30 orang
pensyarah mewakili populasi sebanyak 58 orang. Set panduan ringkas diberikan kepada
pensyarah untuk dijadikan panduan dalam menyediakan nota transparensi. Nota yang
telah dihasilkan akan digunakan dalam sesi pengajaran mereka. Kajian direka bentuk
menggunakan pendekatan secara tinjauan dan pengumpulan data melalui kaedah
instrumentasi borang soal selidik. Penganalisisan data adalah menggunakan perisian
Statistical Packages for Social Science (SPSS) versi 10. Data dianalisis bagi
mendapatkan peratusan dan j u g a min. Dapatan kajian menunjukkan 85.7% pensyarah
berpuas hati dengan penggunaan nota yang digunakan oleh pensyarah. Secara
keseluruhannya responden bersetuju panduan ringkas yang digunakan membantu
menghasilkan nota transparensi yang b a i k di samping menjadikan sesi pembelajaran di
dalam kelas lebih berkesan. |
---|