Kecenderungan pembelajaran teknikal melalui pembelajaran koperatif di kalangan Pelajar Ijazah Sarjana Muda Kejuruteraan Mekanikal di UTHM

Pada masa kini terdapat pelbagai gaya pembelajaran yang dipraktikkan bagi meningkatkan kualiti pembelajaran sama ada gaya pembelajaran tersebut berpusatkan kepada pensyarah atau pelajar itu sendiri. Kurangnya kefahaman pelajar dengan gaya pembelajaran yang diterapkan akan memberi faedah yang tida...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Md Zain, Mohamad Naaim
Format: Thesis
Language:English
English
English
Published: 2008
Subjects:
Online Access:http://eprints.uthm.edu.my/9487/1/24p%20MOHAMAD%20NAAIM%20MD%20ZAIN.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/9487/2/MOHAMAD%20NAAIM%20MD%20ZAIN%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/9487/3/MOHAMAD%20NAAIM%20MD%20ZAIN%20WATERMARK.pdf
_version_ 1825710774988832768
author Md Zain, Mohamad Naaim
author_facet Md Zain, Mohamad Naaim
author_sort Md Zain, Mohamad Naaim
collection UTHM
description Pada masa kini terdapat pelbagai gaya pembelajaran yang dipraktikkan bagi meningkatkan kualiti pembelajaran sama ada gaya pembelajaran tersebut berpusatkan kepada pensyarah atau pelajar itu sendiri. Kurangnya kefahaman pelajar dengan gaya pembelajaran yang diterapkan akan memberi faedah yang tidak sepenuhnya dalam proses pembelajaran mereka. Kajian yang dijalankan ini adalah bertujuan untuk melihat kecenderungan pembelajaran teknikal melalui pembelajaran koperatif di kalangan pelajar Ijazah Saijana Muda Kejuruteraan Mekanikal di Universiti Tun Hussein Onn Malaysia (UTHM). Reka bentuk kajian yang dijalankan adalah berbentuk tinjauan dan data diperolehi melalui borang soal selidik. Seramai 180 orang pelajar tahun akhir Ijazah Saijana Muda Kejuruteraan Mekanikal diambil sebagai sampel kajian. Pensampelan yang digunakan adalah pensampelan tidak rawak. Kesemua data yang diperolehi dianalisis menggunakan perisian SPSS (Statistical Package for Social Sciences) versi 11.5 yang melibatkan min dan peratus. Dapatan kajian menunjukkan kefahaman dan kecenderungan pelajar berkaitan pembelajaran koperatif adalah berada pada tahap tinggi. Kecenderungan terhadap elemen-elemen yang terdapat dalam pembelajaran koperatif juga berada pada tahap tinggi. Daripada elemen-elemen yang dikaji, pelajar lebih cenderung terhadap elemen interaksi secara bersemuka. Kesimpulannya, pelajar cenderung untuk mempraktikkan kaedah pembelajaran koperatif dalam proses pembelajaran mereka.
first_indexed 2024-03-05T22:02:45Z
format Thesis
id uthm.eprints-9487
institution Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
language English
English
English
last_indexed 2024-03-05T22:02:45Z
publishDate 2008
record_format dspace
spelling uthm.eprints-94872023-07-30T08:14:19Z http://eprints.uthm.edu.my/9487/ Kecenderungan pembelajaran teknikal melalui pembelajaran koperatif di kalangan Pelajar Ijazah Sarjana Muda Kejuruteraan Mekanikal di UTHM Md Zain, Mohamad Naaim LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice) Pada masa kini terdapat pelbagai gaya pembelajaran yang dipraktikkan bagi meningkatkan kualiti pembelajaran sama ada gaya pembelajaran tersebut berpusatkan kepada pensyarah atau pelajar itu sendiri. Kurangnya kefahaman pelajar dengan gaya pembelajaran yang diterapkan akan memberi faedah yang tidak sepenuhnya dalam proses pembelajaran mereka. Kajian yang dijalankan ini adalah bertujuan untuk melihat kecenderungan pembelajaran teknikal melalui pembelajaran koperatif di kalangan pelajar Ijazah Saijana Muda Kejuruteraan Mekanikal di Universiti Tun Hussein Onn Malaysia (UTHM). Reka bentuk kajian yang dijalankan adalah berbentuk tinjauan dan data diperolehi melalui borang soal selidik. Seramai 180 orang pelajar tahun akhir Ijazah Saijana Muda Kejuruteraan Mekanikal diambil sebagai sampel kajian. Pensampelan yang digunakan adalah pensampelan tidak rawak. Kesemua data yang diperolehi dianalisis menggunakan perisian SPSS (Statistical Package for Social Sciences) versi 11.5 yang melibatkan min dan peratus. Dapatan kajian menunjukkan kefahaman dan kecenderungan pelajar berkaitan pembelajaran koperatif adalah berada pada tahap tinggi. Kecenderungan terhadap elemen-elemen yang terdapat dalam pembelajaran koperatif juga berada pada tahap tinggi. Daripada elemen-elemen yang dikaji, pelajar lebih cenderung terhadap elemen interaksi secara bersemuka. Kesimpulannya, pelajar cenderung untuk mempraktikkan kaedah pembelajaran koperatif dalam proses pembelajaran mereka. 2008 Thesis NonPeerReviewed text en http://eprints.uthm.edu.my/9487/1/24p%20MOHAMAD%20NAAIM%20MD%20ZAIN.pdf text en http://eprints.uthm.edu.my/9487/2/MOHAMAD%20NAAIM%20MD%20ZAIN%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf text en http://eprints.uthm.edu.my/9487/3/MOHAMAD%20NAAIM%20MD%20ZAIN%20WATERMARK.pdf Md Zain, Mohamad Naaim (2008) Kecenderungan pembelajaran teknikal melalui pembelajaran koperatif di kalangan Pelajar Ijazah Sarjana Muda Kejuruteraan Mekanikal di UTHM. Masters thesis, Universiti Tun Hussein Onn Malaysia.
spellingShingle LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice)
Md Zain, Mohamad Naaim
Kecenderungan pembelajaran teknikal melalui pembelajaran koperatif di kalangan Pelajar Ijazah Sarjana Muda Kejuruteraan Mekanikal di UTHM
title Kecenderungan pembelajaran teknikal melalui pembelajaran koperatif di kalangan Pelajar Ijazah Sarjana Muda Kejuruteraan Mekanikal di UTHM
title_full Kecenderungan pembelajaran teknikal melalui pembelajaran koperatif di kalangan Pelajar Ijazah Sarjana Muda Kejuruteraan Mekanikal di UTHM
title_fullStr Kecenderungan pembelajaran teknikal melalui pembelajaran koperatif di kalangan Pelajar Ijazah Sarjana Muda Kejuruteraan Mekanikal di UTHM
title_full_unstemmed Kecenderungan pembelajaran teknikal melalui pembelajaran koperatif di kalangan Pelajar Ijazah Sarjana Muda Kejuruteraan Mekanikal di UTHM
title_short Kecenderungan pembelajaran teknikal melalui pembelajaran koperatif di kalangan Pelajar Ijazah Sarjana Muda Kejuruteraan Mekanikal di UTHM
title_sort kecenderungan pembelajaran teknikal melalui pembelajaran koperatif di kalangan pelajar ijazah sarjana muda kejuruteraan mekanikal di uthm
topic LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice)
url http://eprints.uthm.edu.my/9487/1/24p%20MOHAMAD%20NAAIM%20MD%20ZAIN.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/9487/2/MOHAMAD%20NAAIM%20MD%20ZAIN%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/9487/3/MOHAMAD%20NAAIM%20MD%20ZAIN%20WATERMARK.pdf
work_keys_str_mv AT mdzainmohamadnaaim kecenderunganpembelajaranteknikalmelaluipembelajarankoperatifdikalanganpelajarijazahsarjanamudakejuruteraanmekanikaldiuthm