Penggunaan transparensi sebagai alat bantu mengajar oleh pensyarah dalam mata pelajaran P315 pengurusan perniagaan bagi pelajar-pelajar perdagangan di politeknik Sultan Ahmad Shah
Kajian ini dijalankan adalah untuk meninjau penggunaan transparensi oleh pensyarah dan hubungannya dengan pencapaian akademik pelajar dalam sesi pengajaran dan pembelajaran. Responden kajian terdiri daripada pelajar di peringkat diploma yang sedang mengikuti mata pelajaran P315 Pengurusan Perniag...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English English English |
Published: |
2003
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.uthm.edu.my/9502/1/24p%20MUHAMMAD%20SANI%20CHE%20IDRIS.pdf http://eprints.uthm.edu.my/9502/2/MUHAMMAD%20SANI%20CHE%20IDRIS%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf http://eprints.uthm.edu.my/9502/3/MUHAMMAD%20SANI%20CHE%20IDRIS%20WATERMARK.pdf |
Summary: | Kajian ini dijalankan adalah untuk meninjau penggunaan transparensi oleh
pensyarah dan hubungannya dengan pencapaian akademik pelajar dalam sesi
pengajaran dan pembelajaran. Responden kajian terdiri daripada pelajar di peringkat
diploma yang sedang mengikuti mata pelajaran P315 Pengurusan Perniagaan di
Politeknik Sultan Ahmad Shah, Kuantan, Pahang. Seramai 60 orang pelajar dipilih
secara rawak bagi mewakili populasi beijumlah 300 orang pelajar. Transparensi dan
nota edaran digunakan oleh pensyarah terhadap kumpulan percubaan manakala bagi
kumpulan kawalan diajar dengan kaedah pengajaran tradisional. Kajian direka
bentuk menggunakan kaedah tinjauan dan eksperimen melalui kaedah instrumentasi
borang soal selidik dan soalan ujian. Penganalisisan data adalah menggunakan
perisian Statistical Packages for Social Science (SPSS) versi 11.0. Data dianalisis
bagi mendapatkan peratusan dan min bagi setiap persoalan. Dapatan kajian yang
diperoleh adalah positif. Ini menunjukkan semua responden bersetuju bahawa
transparensi yang digunakan oleh pensyarah dalam mata pelajaran P315 Pengurusan
Perniagaan adalah baik dan boleh meningkatkan pencapaian akademik pelajar |
---|