Cabaran-cabaran kemajuan kerjaya wanita menurut persepsi pelajar Sarjana Pendidikan Teknik dan Vokasional di Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn /
Wanita telah memainkan peranan yang amat penting dalam membangunkan ekonomi negara khasnya dalam bidang pendidikan. Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti faktor-faktor yang dianggap oleh pelajar wanita sebagai cabaran yang akan mempengaruhi kemajuan keijaya mereka kelak. Data dalam kajian ini...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English English English |
Published: |
2003
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.uthm.edu.my/9523/1/24p%20SYAFIZWAN%20NIZAM%20MOHD%20FAROQUE.pdf http://eprints.uthm.edu.my/9523/2/SYAFIZWAN%20NIZAM%20MOHD%20FAROQUE%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf http://eprints.uthm.edu.my/9523/3/SYAFIZWAN%20NIZAM%20MOHD%20FAROQUE%20WATERMARK.pdf |
_version_ | 1825710782499782656 |
---|---|
author | Mohd Faroqe, Syafizwan Nizam |
author_facet | Mohd Faroqe, Syafizwan Nizam |
author_sort | Mohd Faroqe, Syafizwan Nizam |
collection | UTHM |
description | Wanita telah memainkan peranan yang amat penting dalam membangunkan
ekonomi negara khasnya dalam bidang pendidikan. Kajian ini bertujuan untuk
mengenalpasti faktor-faktor yang dianggap oleh pelajar wanita sebagai cabaran yang
akan mempengaruhi kemajuan keijaya mereka kelak. Data dalam kajian ini
diperolehi melalui soal selidik yang telah diedarkan kepada 60 orang pelajar wanita
kursus Saijana Pendidikan Teknik dan Vokasional di Kolej Universiti Teknologi Tun
Hussein Onn (KUiTTHO). Data yang diperolehi diproses dengan menggunakan ujian
statistik dengan perisian Special Packages for the Social Sciences (SPSS) versi 10.0.
Analisis statistik diskriptif (kekerapan, peratusan dan min) dilakukan untuk
menganalisis tahap persepsi responden terhadap faktor-faktor cabaran yang akan
mempengaruhi kemajuan keijaya mereka. Hasil kajian menunjukkan responden yang
terlibat dalam kajian ini menganggap faktor tahap akademik merupakan cabaran
utama yang mempengaruhi kemajuan keijaya wanita. Di samping itu mereka juga
bersetuju bahawa cabaran-cabaran lain iaitu faktor peluang latihan dan pihak
pengurusan merupakan cabaran yang tidak begitu ketara dalam mempengaruhi
kemajuan keijaya mereka. Walau bagaimanapun, faktor hidup berkeluarga tidak
dianggap sebagai cabaran yang boleh mempengaruhi kemajuan keijaya mereka |
first_indexed | 2024-03-05T22:02:52Z |
format | Thesis |
id | uthm.eprints-9523 |
institution | Universiti Tun Hussein Onn Malaysia |
language | English English English |
last_indexed | 2024-03-05T22:02:52Z |
publishDate | 2003 |
record_format | dspace |
spelling | uthm.eprints-95232023-08-02T03:45:06Z http://eprints.uthm.edu.my/9523/ Cabaran-cabaran kemajuan kerjaya wanita menurut persepsi pelajar Sarjana Pendidikan Teknik dan Vokasional di Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn / Mohd Faroqe, Syafizwan Nizam LB Theory and practice of education LB2300-2430 Higher education Wanita telah memainkan peranan yang amat penting dalam membangunkan ekonomi negara khasnya dalam bidang pendidikan. Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti faktor-faktor yang dianggap oleh pelajar wanita sebagai cabaran yang akan mempengaruhi kemajuan keijaya mereka kelak. Data dalam kajian ini diperolehi melalui soal selidik yang telah diedarkan kepada 60 orang pelajar wanita kursus Saijana Pendidikan Teknik dan Vokasional di Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn (KUiTTHO). Data yang diperolehi diproses dengan menggunakan ujian statistik dengan perisian Special Packages for the Social Sciences (SPSS) versi 10.0. Analisis statistik diskriptif (kekerapan, peratusan dan min) dilakukan untuk menganalisis tahap persepsi responden terhadap faktor-faktor cabaran yang akan mempengaruhi kemajuan keijaya mereka. Hasil kajian menunjukkan responden yang terlibat dalam kajian ini menganggap faktor tahap akademik merupakan cabaran utama yang mempengaruhi kemajuan keijaya wanita. Di samping itu mereka juga bersetuju bahawa cabaran-cabaran lain iaitu faktor peluang latihan dan pihak pengurusan merupakan cabaran yang tidak begitu ketara dalam mempengaruhi kemajuan keijaya mereka. Walau bagaimanapun, faktor hidup berkeluarga tidak dianggap sebagai cabaran yang boleh mempengaruhi kemajuan keijaya mereka 2003-03 Thesis NonPeerReviewed text en http://eprints.uthm.edu.my/9523/1/24p%20SYAFIZWAN%20NIZAM%20MOHD%20FAROQUE.pdf text en http://eprints.uthm.edu.my/9523/2/SYAFIZWAN%20NIZAM%20MOHD%20FAROQUE%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf text en http://eprints.uthm.edu.my/9523/3/SYAFIZWAN%20NIZAM%20MOHD%20FAROQUE%20WATERMARK.pdf Mohd Faroqe, Syafizwan Nizam (2003) Cabaran-cabaran kemajuan kerjaya wanita menurut persepsi pelajar Sarjana Pendidikan Teknik dan Vokasional di Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn /. Masters thesis, Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn. |
spellingShingle | LB Theory and practice of education LB2300-2430 Higher education Mohd Faroqe, Syafizwan Nizam Cabaran-cabaran kemajuan kerjaya wanita menurut persepsi pelajar Sarjana Pendidikan Teknik dan Vokasional di Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn / |
title | Cabaran-cabaran kemajuan kerjaya wanita menurut persepsi pelajar Sarjana Pendidikan Teknik dan Vokasional di Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn / |
title_full | Cabaran-cabaran kemajuan kerjaya wanita menurut persepsi pelajar Sarjana Pendidikan Teknik dan Vokasional di Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn / |
title_fullStr | Cabaran-cabaran kemajuan kerjaya wanita menurut persepsi pelajar Sarjana Pendidikan Teknik dan Vokasional di Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn / |
title_full_unstemmed | Cabaran-cabaran kemajuan kerjaya wanita menurut persepsi pelajar Sarjana Pendidikan Teknik dan Vokasional di Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn / |
title_short | Cabaran-cabaran kemajuan kerjaya wanita menurut persepsi pelajar Sarjana Pendidikan Teknik dan Vokasional di Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn / |
title_sort | cabaran cabaran kemajuan kerjaya wanita menurut persepsi pelajar sarjana pendidikan teknik dan vokasional di kolej universiti teknologi tun hussein onn |
topic | LB Theory and practice of education LB2300-2430 Higher education |
url | http://eprints.uthm.edu.my/9523/1/24p%20SYAFIZWAN%20NIZAM%20MOHD%20FAROQUE.pdf http://eprints.uthm.edu.my/9523/2/SYAFIZWAN%20NIZAM%20MOHD%20FAROQUE%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf http://eprints.uthm.edu.my/9523/3/SYAFIZWAN%20NIZAM%20MOHD%20FAROQUE%20WATERMARK.pdf |
work_keys_str_mv | AT mohdfaroqesyafizwannizam cabarancabarankemajuankerjayawanitamenurutpersepsipelajarsarjanapendidikanteknikdanvokasionaldikolejuniversititeknologitunhusseinonn |