Kerangka karakter kreativiti dan kaedah pengajaran di Sekolah Menengah Pertama Kota Batam

Pendidikan karakter kreativiti perlu digalakan pada Sekolah Menengah, kerana karakter yang rendah akan menghasilkan kerjaya yang lemah dalam menghadapi cabaran semasa. Kajian ini bertujuan untuk membangunkan kerangka karakter kreativiti dan kaedah pengajaran di Sekolah Menengah Pertama di Bata...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Said Hamid, Syarifah Normawati
Format: Thesis
Language:English
English
English
Published: 2020
Subjects:
Online Access:http://eprints.uthm.edu.my/954/1/24p%20SYARIFAH%20NORMAWATI.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/954/2/SYARIFAH%20NORMAWATI%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/954/3/SYARIFAH%20NORMAWATI%20WATERMARK.pdf
Description
Summary:Pendidikan karakter kreativiti perlu digalakan pada Sekolah Menengah, kerana karakter yang rendah akan menghasilkan kerjaya yang lemah dalam menghadapi cabaran semasa. Kajian ini bertujuan untuk membangunkan kerangka karakter kreativiti dan kaedah pengajaran di Sekolah Menengah Pertama di Batam. Kajian ini dijalankan dengan menggunakan Kaedah Exploratory Sequential. Terdapat dua fasa bagi proses mencari dapatan komponen dan kaedah karakter kreativiti dalam pengajaran. Fasa pertama dijalankan melalui pendekatan kualitatif menggunakan pendekatan teknik Delphi yang melibatkan 10 pakar pendidikan karakter kreativiti dan kaedah pengajaran. Selepas memperolehi keputusan dari delphi pertama, delphi kedua dilakukan dalam merumuskan komponen karakter kreativiti dan kaedah pengajaran. Tahap kedua dilakukan dengan kaedah kuantitatif yang bertujuan untuk menguji hasil kajian kualitatif dengan mengajukan soalan kepada guru di Sekolah Menengah Batam. Sejumlah 150 guru terlibat dalam menguji komponen kreativiti dan kaedah pengajaran karakter kreativiti, yang melibatkan analisis data menggunakan Pakej Statistik untuk Sains Sosial (SPSS), kemudian menguji model dengan Analisis Struktur Moment (AMOS) untuk melaksanakan pemodelan persamaan struktur (SEM) yang mengesahkan hubungan antara komponen kreativiti guru dan kaedah pengajaran. Hasil kajian menunjukkan bahawa terdapat hubungan yang kuat antara komponen kreativiti iaitu rasa ingin tahu, aktif, teliti dan sabar dengan kaedah pengajaran case study, andragogi, jigsaw, diskusi, debat dan cooperative skrip. Melalui kerangka model ini, diharapkan guru dapat mencirikan pengajaran yang tepat dengan menggunakan komponen karakter kreativiti dan kaedah pengajaran di Sekolah Menengah Pertama Kota Batam.