Kerangka karakter kreativiti dan kaedah pengajaran di Sekolah Menengah Pertama Kota Batam
Pendidikan karakter kreativiti perlu digalakan pada Sekolah Menengah, kerana karakter yang rendah akan menghasilkan kerjaya yang lemah dalam menghadapi cabaran semasa. Kajian ini bertujuan untuk membangunkan kerangka karakter kreativiti dan kaedah pengajaran di Sekolah Menengah Pertama di Bata...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English English English |
Published: |
2020
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.uthm.edu.my/954/1/24p%20SYARIFAH%20NORMAWATI.pdf http://eprints.uthm.edu.my/954/2/SYARIFAH%20NORMAWATI%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf http://eprints.uthm.edu.my/954/3/SYARIFAH%20NORMAWATI%20WATERMARK.pdf |
_version_ | 1796868381750591488 |
---|---|
author | Said Hamid, Syarifah Normawati |
author_facet | Said Hamid, Syarifah Normawati |
author_sort | Said Hamid, Syarifah Normawati |
collection | UTHM |
description | Pendidikan karakter kreativiti perlu digalakan pada Sekolah Menengah, kerana
karakter yang rendah akan menghasilkan kerjaya yang lemah dalam menghadapi
cabaran semasa. Kajian ini bertujuan untuk membangunkan kerangka karakter
kreativiti dan kaedah pengajaran di Sekolah Menengah Pertama di Batam. Kajian ini
dijalankan dengan menggunakan Kaedah Exploratory Sequential. Terdapat dua fasa
bagi proses mencari dapatan komponen dan kaedah karakter kreativiti dalam
pengajaran. Fasa pertama dijalankan melalui pendekatan kualitatif menggunakan
pendekatan teknik Delphi yang melibatkan 10 pakar pendidikan karakter kreativiti
dan kaedah pengajaran. Selepas memperolehi keputusan dari delphi pertama, delphi
kedua dilakukan dalam merumuskan komponen karakter kreativiti dan kaedah
pengajaran. Tahap kedua dilakukan dengan kaedah kuantitatif yang bertujuan untuk
menguji hasil kajian kualitatif dengan mengajukan soalan kepada guru di Sekolah
Menengah Batam. Sejumlah 150 guru terlibat dalam menguji komponen kreativiti
dan kaedah pengajaran karakter kreativiti, yang melibatkan analisis data
menggunakan Pakej Statistik untuk Sains Sosial (SPSS), kemudian menguji model
dengan Analisis Struktur Moment (AMOS) untuk melaksanakan pemodelan
persamaan struktur (SEM) yang mengesahkan hubungan antara komponen kreativiti
guru dan kaedah pengajaran. Hasil kajian menunjukkan bahawa terdapat hubungan
yang kuat antara komponen kreativiti iaitu rasa ingin tahu, aktif, teliti dan sabar
dengan kaedah pengajaran case study, andragogi, jigsaw, diskusi, debat dan
cooperative skrip. Melalui kerangka model ini, diharapkan guru dapat mencirikan
pengajaran yang tepat dengan menggunakan komponen karakter kreativiti dan
kaedah pengajaran di Sekolah Menengah Pertama Kota Batam. |
first_indexed | 2024-03-05T21:38:58Z |
format | Thesis |
id | uthm.eprints-954 |
institution | Universiti Tun Hussein Onn Malaysia |
language | English English English |
last_indexed | 2024-03-05T21:38:58Z |
publishDate | 2020 |
record_format | dspace |
spelling | uthm.eprints-9542021-09-09T06:48:03Z http://eprints.uthm.edu.my/954/ Kerangka karakter kreativiti dan kaedah pengajaran di Sekolah Menengah Pertama Kota Batam Said Hamid, Syarifah Normawati LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice) Pendidikan karakter kreativiti perlu digalakan pada Sekolah Menengah, kerana karakter yang rendah akan menghasilkan kerjaya yang lemah dalam menghadapi cabaran semasa. Kajian ini bertujuan untuk membangunkan kerangka karakter kreativiti dan kaedah pengajaran di Sekolah Menengah Pertama di Batam. Kajian ini dijalankan dengan menggunakan Kaedah Exploratory Sequential. Terdapat dua fasa bagi proses mencari dapatan komponen dan kaedah karakter kreativiti dalam pengajaran. Fasa pertama dijalankan melalui pendekatan kualitatif menggunakan pendekatan teknik Delphi yang melibatkan 10 pakar pendidikan karakter kreativiti dan kaedah pengajaran. Selepas memperolehi keputusan dari delphi pertama, delphi kedua dilakukan dalam merumuskan komponen karakter kreativiti dan kaedah pengajaran. Tahap kedua dilakukan dengan kaedah kuantitatif yang bertujuan untuk menguji hasil kajian kualitatif dengan mengajukan soalan kepada guru di Sekolah Menengah Batam. Sejumlah 150 guru terlibat dalam menguji komponen kreativiti dan kaedah pengajaran karakter kreativiti, yang melibatkan analisis data menggunakan Pakej Statistik untuk Sains Sosial (SPSS), kemudian menguji model dengan Analisis Struktur Moment (AMOS) untuk melaksanakan pemodelan persamaan struktur (SEM) yang mengesahkan hubungan antara komponen kreativiti guru dan kaedah pengajaran. Hasil kajian menunjukkan bahawa terdapat hubungan yang kuat antara komponen kreativiti iaitu rasa ingin tahu, aktif, teliti dan sabar dengan kaedah pengajaran case study, andragogi, jigsaw, diskusi, debat dan cooperative skrip. Melalui kerangka model ini, diharapkan guru dapat mencirikan pengajaran yang tepat dengan menggunakan komponen karakter kreativiti dan kaedah pengajaran di Sekolah Menengah Pertama Kota Batam. 2020-07 Thesis NonPeerReviewed text en http://eprints.uthm.edu.my/954/1/24p%20SYARIFAH%20NORMAWATI.pdf text en http://eprints.uthm.edu.my/954/2/SYARIFAH%20NORMAWATI%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf text en http://eprints.uthm.edu.my/954/3/SYARIFAH%20NORMAWATI%20WATERMARK.pdf Said Hamid, Syarifah Normawati (2020) Kerangka karakter kreativiti dan kaedah pengajaran di Sekolah Menengah Pertama Kota Batam. Doctoral thesis, Universiti Tun Hussein Onn Malaysia. |
spellingShingle | LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice) Said Hamid, Syarifah Normawati Kerangka karakter kreativiti dan kaedah pengajaran di Sekolah Menengah Pertama Kota Batam |
title | Kerangka karakter kreativiti dan kaedah pengajaran di Sekolah Menengah Pertama Kota Batam |
title_full | Kerangka karakter kreativiti dan kaedah pengajaran di Sekolah Menengah Pertama Kota Batam |
title_fullStr | Kerangka karakter kreativiti dan kaedah pengajaran di Sekolah Menengah Pertama Kota Batam |
title_full_unstemmed | Kerangka karakter kreativiti dan kaedah pengajaran di Sekolah Menengah Pertama Kota Batam |
title_short | Kerangka karakter kreativiti dan kaedah pengajaran di Sekolah Menengah Pertama Kota Batam |
title_sort | kerangka karakter kreativiti dan kaedah pengajaran di sekolah menengah pertama kota batam |
topic | LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice) |
url | http://eprints.uthm.edu.my/954/1/24p%20SYARIFAH%20NORMAWATI.pdf http://eprints.uthm.edu.my/954/2/SYARIFAH%20NORMAWATI%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf http://eprints.uthm.edu.my/954/3/SYARIFAH%20NORMAWATI%20WATERMARK.pdf |
work_keys_str_mv | AT saidhamidsyarifahnormawati kerangkakarakterkreativitidankaedahpengajarandisekolahmenengahpertamakotabatam |