Hubungan antara amalan kepimpinan distributif dan amalan komuniti pembelajaran profesional dalam kalangan pemimpin Sekolah di Negeri Johor
Kepimpinan distributif adalah teori kepimpinan yang popular terutamanya dalam kalangan pemimpin sekolah. Kajian ini bertujuan mengenal pasti hubungan antara amalan kepimpinan distributif dan amalan komuniti pembelajaran professional dalam kalangan pemimpin sekolah menengah di negeri Johor. Kaj...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English English English |
Published: |
2020
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.uthm.edu.my/955/1/24p%20SYED%20SYAHRUL%20ZARIZI%20SYED%20ABDULLAH.pdf http://eprints.uthm.edu.my/955/2/SYED%20SYAHRUL%20ZARIZI%20SYED%20ABDULLAH%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf http://eprints.uthm.edu.my/955/3/SYED%20SYAHRUL%20ZARIZI%20SYED%20ABDULLAH%20WATERMARK.pdf |
_version_ | 1796868381944578048 |
---|---|
author | Syed Abdullah, Syed Syahrul Zarizi |
author_facet | Syed Abdullah, Syed Syahrul Zarizi |
author_sort | Syed Abdullah, Syed Syahrul Zarizi |
collection | UTHM |
description | Kepimpinan distributif adalah teori kepimpinan yang popular terutamanya dalam
kalangan pemimpin sekolah. Kajian ini bertujuan mengenal pasti hubungan antara
amalan kepimpinan distributif dan amalan komuniti pembelajaran professional dalam
kalangan pemimpin sekolah menengah di negeri Johor. Kajian ini menggunakan
pendekatan kuantitatif dengan reka bentuk korelasi dan disokong oleh pendekatan
kualitatif. Bagi fasa kuantitatif, seramai 358 orang pemimpin sekolah dipilih
menggunakan persampelan rawak berkelompok daripada sekolah menengah di negeri
Johor. Negeri Johor dipilih kerana jumlah kajian berkaitan amalan kepimpinan
distributif yang melibatkan semua pemimpin sekolah adalah terhad. Data dikumpul
menggunakan dua instrumen soal selidik iaitu “Perception of Distributed Leadership
Practices” oleh Hairon dan Goh (2015) dan “Professional Learning Communities
Assessment – Revised” oleh Olivier et al. (2010) yang telah diadaptasi daripada bahasa
Inggeris ke dalam Bahasa Melayu. Data dianalisis menggunakan ujian korelasi, ujian�T dan ujian regresi berganda menggunakan perisian SPSS Statistik Versi 25. Bagi fasa
kualitatif, lapan orang pemimpin sekolah dipilih dalam kalangan pemimpin sekolah
menengah di negeri Johor menggunakan kaedah pemilihan peserta bertujuan. Data
dikumpul melalui temubual separa berstruktur dan analisis dokumen, seterusnya
dianalisis menggunakan perisian NVivo versi 12. Hasil ujian korelasi menunjukkan,
terdapat hubungan yang signifikan antara amalan kepimpinan distributif dan amalan
komuniti pembelajaran professional. Hasil ujian-T menunjukkan terdapat perbezaan
yang signifikan antara kepimpinan distributif pemimpin sekolah dari segi jantina dan
lokasi sekolah. Hasil ujian regresi berganda menunjukkan terdapat pengaruh yang
signifikan di antara setiap amalan komuniti pembelajaran professional terhadap
amalan kepimpinan distributif. Hasil temubual dan analisis dokumen mendapati
pemimpin sekolah menengah di negeri Johor mengamalkan budaya sekolah selain
penurunan kuasa terhad, membangunkan kepimpinan, membuat keputusan bersama
dan penglibatan secara kolektif di dalam komuniti pembelajaran professional. |
first_indexed | 2024-03-05T21:38:58Z |
format | Thesis |
id | uthm.eprints-955 |
institution | Universiti Tun Hussein Onn Malaysia |
language | English English English |
last_indexed | 2024-03-05T21:38:58Z |
publishDate | 2020 |
record_format | dspace |
spelling | uthm.eprints-9552021-09-09T06:58:37Z http://eprints.uthm.edu.my/955/ Hubungan antara amalan kepimpinan distributif dan amalan komuniti pembelajaran profesional dalam kalangan pemimpin Sekolah di Negeri Johor Syed Abdullah, Syed Syahrul Zarizi BJ Ethics Kepimpinan distributif adalah teori kepimpinan yang popular terutamanya dalam kalangan pemimpin sekolah. Kajian ini bertujuan mengenal pasti hubungan antara amalan kepimpinan distributif dan amalan komuniti pembelajaran professional dalam kalangan pemimpin sekolah menengah di negeri Johor. Kajian ini menggunakan pendekatan kuantitatif dengan reka bentuk korelasi dan disokong oleh pendekatan kualitatif. Bagi fasa kuantitatif, seramai 358 orang pemimpin sekolah dipilih menggunakan persampelan rawak berkelompok daripada sekolah menengah di negeri Johor. Negeri Johor dipilih kerana jumlah kajian berkaitan amalan kepimpinan distributif yang melibatkan semua pemimpin sekolah adalah terhad. Data dikumpul menggunakan dua instrumen soal selidik iaitu “Perception of Distributed Leadership Practices” oleh Hairon dan Goh (2015) dan “Professional Learning Communities Assessment – Revised” oleh Olivier et al. (2010) yang telah diadaptasi daripada bahasa Inggeris ke dalam Bahasa Melayu. Data dianalisis menggunakan ujian korelasi, ujian�T dan ujian regresi berganda menggunakan perisian SPSS Statistik Versi 25. Bagi fasa kualitatif, lapan orang pemimpin sekolah dipilih dalam kalangan pemimpin sekolah menengah di negeri Johor menggunakan kaedah pemilihan peserta bertujuan. Data dikumpul melalui temubual separa berstruktur dan analisis dokumen, seterusnya dianalisis menggunakan perisian NVivo versi 12. Hasil ujian korelasi menunjukkan, terdapat hubungan yang signifikan antara amalan kepimpinan distributif dan amalan komuniti pembelajaran professional. Hasil ujian-T menunjukkan terdapat perbezaan yang signifikan antara kepimpinan distributif pemimpin sekolah dari segi jantina dan lokasi sekolah. Hasil ujian regresi berganda menunjukkan terdapat pengaruh yang signifikan di antara setiap amalan komuniti pembelajaran professional terhadap amalan kepimpinan distributif. Hasil temubual dan analisis dokumen mendapati pemimpin sekolah menengah di negeri Johor mengamalkan budaya sekolah selain penurunan kuasa terhad, membangunkan kepimpinan, membuat keputusan bersama dan penglibatan secara kolektif di dalam komuniti pembelajaran professional. 2020-08 Thesis NonPeerReviewed text en http://eprints.uthm.edu.my/955/1/24p%20SYED%20SYAHRUL%20ZARIZI%20SYED%20ABDULLAH.pdf text en http://eprints.uthm.edu.my/955/2/SYED%20SYAHRUL%20ZARIZI%20SYED%20ABDULLAH%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf text en http://eprints.uthm.edu.my/955/3/SYED%20SYAHRUL%20ZARIZI%20SYED%20ABDULLAH%20WATERMARK.pdf Syed Abdullah, Syed Syahrul Zarizi (2020) Hubungan antara amalan kepimpinan distributif dan amalan komuniti pembelajaran profesional dalam kalangan pemimpin Sekolah di Negeri Johor. Doctoral thesis, Universiti Tun Hussein Onn Malaysia. |
spellingShingle | BJ Ethics Syed Abdullah, Syed Syahrul Zarizi Hubungan antara amalan kepimpinan distributif dan amalan komuniti pembelajaran profesional dalam kalangan pemimpin Sekolah di Negeri Johor |
title | Hubungan antara amalan kepimpinan distributif dan amalan komuniti pembelajaran profesional dalam kalangan pemimpin Sekolah di Negeri Johor |
title_full | Hubungan antara amalan kepimpinan distributif dan amalan komuniti pembelajaran profesional dalam kalangan pemimpin Sekolah di Negeri Johor |
title_fullStr | Hubungan antara amalan kepimpinan distributif dan amalan komuniti pembelajaran profesional dalam kalangan pemimpin Sekolah di Negeri Johor |
title_full_unstemmed | Hubungan antara amalan kepimpinan distributif dan amalan komuniti pembelajaran profesional dalam kalangan pemimpin Sekolah di Negeri Johor |
title_short | Hubungan antara amalan kepimpinan distributif dan amalan komuniti pembelajaran profesional dalam kalangan pemimpin Sekolah di Negeri Johor |
title_sort | hubungan antara amalan kepimpinan distributif dan amalan komuniti pembelajaran profesional dalam kalangan pemimpin sekolah di negeri johor |
topic | BJ Ethics |
url | http://eprints.uthm.edu.my/955/1/24p%20SYED%20SYAHRUL%20ZARIZI%20SYED%20ABDULLAH.pdf http://eprints.uthm.edu.my/955/2/SYED%20SYAHRUL%20ZARIZI%20SYED%20ABDULLAH%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf http://eprints.uthm.edu.my/955/3/SYED%20SYAHRUL%20ZARIZI%20SYED%20ABDULLAH%20WATERMARK.pdf |
work_keys_str_mv | AT syedabdullahsyedsyahrulzarizi hubunganantaraamalankepimpinandistributifdanamalankomunitipembelajaranprofesionaldalamkalanganpemimpinsekolahdinegerijohor |