Cabaran penggunaan teknologi maklumat di kalangan pensyarah: satu kajian kes di KUiTTHO
Perkembangan teknologi di alaf baru ini telah menampakkan kepentingan teknologi maklumat sebagai suatu alat yang penting dan telah meresapi semua aspek kehidupan termasuklah di dalam bidang pendidikan. Pensyarah menggunakan teknologi maklumat sebagai media yang membantu proses pengajaran dan pemb...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English English English |
Published: |
2001
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.uthm.edu.my/9555/1/24p%20NORWANI%20HARUN.pdf http://eprints.uthm.edu.my/9555/2/NORWANI%20HARUN%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf http://eprints.uthm.edu.my/9555/3/NORWANI%20HARUN%20WATERMARK.pdf |
Summary: | Perkembangan teknologi di alaf baru ini telah menampakkan kepentingan
teknologi maklumat sebagai suatu alat yang penting dan telah meresapi semua aspek
kehidupan termasuklah di dalam bidang pendidikan. Pensyarah menggunakan teknologi
maklumat sebagai media yang membantu proses pengajaran dan pembelajaran dikatakan
menghadapi pelbagai cabaran dalam menggunakan teknologi tersebut. Kajian ini
tertumpu kepada usaha mengenal pasti apakah cabaran-cabaran yang dihadapi oleh
pensyarah dalam mengaplikasikan penggunaan teknologi maklumat semasa proses
pengajaran. Seramai 37 orang pensyarah dari Fakulti Teknologi Kejuruteraan telah
terlibat sebagai responden. Program SPSS Versi 6.0 telah digunakan bagi menganalisa
data yang diperolehi dan statistik deskriptif telah digunakan untuk menganalisa dapatan.
Dapatan menunjukkan bahawa terdapat beberapa cabaran yang dihadapi oleh pensyarah
dalam mengaplikasikan penggunaan teknologi maklumat semasa proses pengajaran
seperti kekurangan latihan penggunaan teknologi maklumat, kekurangan perkakasan
yang mencukupi dan terkini serta perisian yang kurang bersesuaian dengan bidang
pengajaran |
---|