Kriteria penilaian bagi perisian pendidikan untuk pengajaran dan pembelajaran berbantukan komputer : satu tinjauan di sekolah menengah teknik di negeri Kedah

Perlaksanaan kaedah pengajaran dan pembelajaran berbantukan komputer merupakan satu langkah yang diambil oleh Kementerian Pendidikan untuk mewujudkan budaya teknologi maklumat dalam sistem pendidikan negara. Perlaksanaan kaedah ini dikatakan mampu untuk meningkatkan kualiti pengajaran dan seterus...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Othman, Khairul Bariyah
Format: Thesis
Language:English
English
English
Published: 2003
Subjects:
Online Access:http://eprints.uthm.edu.my/9595/1/24p%20KHAIRUL%20BARIYAH%20OTHMAN.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/9595/2/KHAIRUL%20BARIYAH%20OTHMAN%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/9595/3/KHAIRUL%20BARIYAH%20OTHMAN%20WATERMARK.pdf
_version_ 1825710795167629312
author Othman, Khairul Bariyah
author_facet Othman, Khairul Bariyah
author_sort Othman, Khairul Bariyah
collection UTHM
description Perlaksanaan kaedah pengajaran dan pembelajaran berbantukan komputer merupakan satu langkah yang diambil oleh Kementerian Pendidikan untuk mewujudkan budaya teknologi maklumat dalam sistem pendidikan negara. Perlaksanaan kaedah ini dikatakan mampu untuk meningkatkan kualiti pengajaran dan seterusnya bakal melahirkan generasi yang mampu bersaing dalam era globalisasi. Namun perlaksanaan kaedah ini di sekolah-sekolah menengah teknik masih di peringkat awal dan perisian pendidikan yang digunakan hanyalah perisian pendidikan aplikasi seperti Microsoft Word dan Excel. Justeru kajian ini dijalankan adalah untuk meninjau persepsi guru-guru di tiga buah sekolah menengah teknik di negeri Kedah terhadap anjakan paradigma dalam sistem pendidikan yang menuntut guru-guru untuk melaksanakan kaedah pengajaran berbantukan komputer dalam proses pengajaran. Kajian ini juga bertujuan untuk mengenal pasti kriteria-kriteria penilaian bagi perisian pendidikan yang berbentuk interaktif yang akan digunakan dalam kaedah pengajaran ini. Hasil kajian menunjukkan guru-guru mempunyai persepsi yang positif dan bersedia untuk mengubah kaedah pengajaran secara konvensional kepada kaedah pengajaran yang lebih efektif. Manakala keseluruhan responden bersetuju keenam-enam kriteria perisian yang dikaji dan dianalisis perlu terkandung di dalam sesuatu perisian pendidikan yang digunakan dalam kaedah ini. Ini penting bagi memastikan perisian yang akan digunakan mampu untuk mengintegrasikan pelajar dengan isi pengajaran. Hasil daripada dapatan kajian, satu garis panduan penilaian kriteria perisian pendidikan dicadangkan dengan harapan ia dapat membantu pihak sekolah di dalam usaha memastikan perisian pendidikan yang akan digunakan dalam kaedah ini berkesan dan mencapai objektif pengajaran.
first_indexed 2024-03-05T22:03:03Z
format Thesis
id uthm.eprints-9595
institution Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
language English
English
English
last_indexed 2024-03-05T22:03:03Z
publishDate 2003
record_format dspace
spelling uthm.eprints-95952023-08-07T02:26:19Z http://eprints.uthm.edu.my/9595/ Kriteria penilaian bagi perisian pendidikan untuk pengajaran dan pembelajaran berbantukan komputer : satu tinjauan di sekolah menengah teknik di negeri Kedah Othman, Khairul Bariyah LB Theory and practice of education LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice) Perlaksanaan kaedah pengajaran dan pembelajaran berbantukan komputer merupakan satu langkah yang diambil oleh Kementerian Pendidikan untuk mewujudkan budaya teknologi maklumat dalam sistem pendidikan negara. Perlaksanaan kaedah ini dikatakan mampu untuk meningkatkan kualiti pengajaran dan seterusnya bakal melahirkan generasi yang mampu bersaing dalam era globalisasi. Namun perlaksanaan kaedah ini di sekolah-sekolah menengah teknik masih di peringkat awal dan perisian pendidikan yang digunakan hanyalah perisian pendidikan aplikasi seperti Microsoft Word dan Excel. Justeru kajian ini dijalankan adalah untuk meninjau persepsi guru-guru di tiga buah sekolah menengah teknik di negeri Kedah terhadap anjakan paradigma dalam sistem pendidikan yang menuntut guru-guru untuk melaksanakan kaedah pengajaran berbantukan komputer dalam proses pengajaran. Kajian ini juga bertujuan untuk mengenal pasti kriteria-kriteria penilaian bagi perisian pendidikan yang berbentuk interaktif yang akan digunakan dalam kaedah pengajaran ini. Hasil kajian menunjukkan guru-guru mempunyai persepsi yang positif dan bersedia untuk mengubah kaedah pengajaran secara konvensional kepada kaedah pengajaran yang lebih efektif. Manakala keseluruhan responden bersetuju keenam-enam kriteria perisian yang dikaji dan dianalisis perlu terkandung di dalam sesuatu perisian pendidikan yang digunakan dalam kaedah ini. Ini penting bagi memastikan perisian yang akan digunakan mampu untuk mengintegrasikan pelajar dengan isi pengajaran. Hasil daripada dapatan kajian, satu garis panduan penilaian kriteria perisian pendidikan dicadangkan dengan harapan ia dapat membantu pihak sekolah di dalam usaha memastikan perisian pendidikan yang akan digunakan dalam kaedah ini berkesan dan mencapai objektif pengajaran. 2003 Thesis NonPeerReviewed text en http://eprints.uthm.edu.my/9595/1/24p%20KHAIRUL%20BARIYAH%20OTHMAN.pdf text en http://eprints.uthm.edu.my/9595/2/KHAIRUL%20BARIYAH%20OTHMAN%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf text en http://eprints.uthm.edu.my/9595/3/KHAIRUL%20BARIYAH%20OTHMAN%20WATERMARK.pdf Othman, Khairul Bariyah (2003) Kriteria penilaian bagi perisian pendidikan untuk pengajaran dan pembelajaran berbantukan komputer : satu tinjauan di sekolah menengah teknik di negeri Kedah. Masters thesis, Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn.
spellingShingle LB Theory and practice of education
LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice)
Othman, Khairul Bariyah
Kriteria penilaian bagi perisian pendidikan untuk pengajaran dan pembelajaran berbantukan komputer : satu tinjauan di sekolah menengah teknik di negeri Kedah
title Kriteria penilaian bagi perisian pendidikan untuk pengajaran dan pembelajaran berbantukan komputer : satu tinjauan di sekolah menengah teknik di negeri Kedah
title_full Kriteria penilaian bagi perisian pendidikan untuk pengajaran dan pembelajaran berbantukan komputer : satu tinjauan di sekolah menengah teknik di negeri Kedah
title_fullStr Kriteria penilaian bagi perisian pendidikan untuk pengajaran dan pembelajaran berbantukan komputer : satu tinjauan di sekolah menengah teknik di negeri Kedah
title_full_unstemmed Kriteria penilaian bagi perisian pendidikan untuk pengajaran dan pembelajaran berbantukan komputer : satu tinjauan di sekolah menengah teknik di negeri Kedah
title_short Kriteria penilaian bagi perisian pendidikan untuk pengajaran dan pembelajaran berbantukan komputer : satu tinjauan di sekolah menengah teknik di negeri Kedah
title_sort kriteria penilaian bagi perisian pendidikan untuk pengajaran dan pembelajaran berbantukan komputer satu tinjauan di sekolah menengah teknik di negeri kedah
topic LB Theory and practice of education
LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice)
url http://eprints.uthm.edu.my/9595/1/24p%20KHAIRUL%20BARIYAH%20OTHMAN.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/9595/2/KHAIRUL%20BARIYAH%20OTHMAN%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/9595/3/KHAIRUL%20BARIYAH%20OTHMAN%20WATERMARK.pdf
work_keys_str_mv AT othmankhairulbariyah kriteriapenilaianbagiperisianpendidikanuntukpengajarandanpembelajaranberbantukankomputersatutinjauandisekolahmenengahteknikdinegerikedah