Kajian Kaedah Pengajaran & Pembelajaran Melalui Teknologi Maklumat & Multimedia: Kes meninjau tahap penguasaan pensyarah dan penerimaan pelajar di Politeknik Shah Alam
Tujuan kajian kes ini adalah untuk meninjau tahap penguasaan pensyarah dan penerimaan pelajar Politeknik Shah Alam khususnya mengenai sistem pangajaran dan pembelajaran melalui Teknologi Maklumat dan Multimedia. Pensyarah politeknik yang mempunyai kesedaran mengenai kepentingan IT dan Multimedia...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English English English |
Published: |
2001
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.uthm.edu.my/9610/1/24p%20MASRETA%20MOHD%20%40%20BASRI.pdf http://eprints.uthm.edu.my/9610/2/MASRETA%20MOHD%20%40%20BASRI%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf http://eprints.uthm.edu.my/9610/3/MASRETA%20MOHD%20%40%20BASRI%20WATERMARK.pdf |
_version_ | 1796870000528588800 |
---|---|
author | Mohd @ Basri, Masreta |
author_facet | Mohd @ Basri, Masreta |
author_sort | Mohd @ Basri, Masreta |
collection | UTHM |
description | Tujuan kajian kes ini adalah untuk meninjau tahap penguasaan pensyarah dan
penerimaan pelajar Politeknik Shah Alam khususnya mengenai sistem pangajaran dan
pembelajaran melalui Teknologi Maklumat dan Multimedia. Pensyarah politeknik
yang mempunyai kesedaran mengenai kepentingan IT dan Multimedia dalam
mendapatkan perhatian para pelajar dan juga sebagai agen penggalak yang dapat
merangsang pembelajaran. Keupayaan seseorang pelajar bukan hanya didapati dari
politeknik sahaja bahkan diperolehi dari sumber-sumber lain. Penggunaan visual
boleh membantu memahami konsep abstrak. Kemahiran dalam menggunakan serta
menghasilkan nota dalam berrtuk CD boleh menyelesaikan masalah bebanan nota
yang terlalu banyak serta pelbagai lagi penyelesaian pengurusan bahan-bahan rujukan.
Seramai 80 orang pensyarah PSA dipilih secara rawak yang terdapat di empat buah
Jabatan Induk. Statistik deskriptif digunakan untuk menganalisis tahap penguasaan
dan jug& penerimaan pelajar di PSA. Hasil kajian yang didapati para pensyarah PSA
memang menyambut baik kedatangan era Teknologi Maklumat dan Multimedia
walau bagaimanapun permasalahan dalam mengemaskini nota-nota masih belum
boleh dilaksanakan kerana tiada pensyarah mahir dalam perisian untuk menghasilkan
sebuah CD subjek contohnya. Para pelajar PSA adalah menunjukkan sikap positif
tetapi masih memerlukan bantuan pensyarah kelas |
first_indexed | 2024-03-05T22:03:06Z |
format | Thesis |
id | uthm.eprints-9610 |
institution | Universiti Tun Hussein Onn Malaysia |
language | English English English |
last_indexed | 2024-03-05T22:03:06Z |
publishDate | 2001 |
record_format | dspace |
spelling | uthm.eprints-96102023-08-07T02:27:13Z http://eprints.uthm.edu.my/9610/ Kajian Kaedah Pengajaran & Pembelajaran Melalui Teknologi Maklumat & Multimedia: Kes meninjau tahap penguasaan pensyarah dan penerimaan pelajar di Politeknik Shah Alam Mohd @ Basri, Masreta LB Theory and practice of education LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice) Tujuan kajian kes ini adalah untuk meninjau tahap penguasaan pensyarah dan penerimaan pelajar Politeknik Shah Alam khususnya mengenai sistem pangajaran dan pembelajaran melalui Teknologi Maklumat dan Multimedia. Pensyarah politeknik yang mempunyai kesedaran mengenai kepentingan IT dan Multimedia dalam mendapatkan perhatian para pelajar dan juga sebagai agen penggalak yang dapat merangsang pembelajaran. Keupayaan seseorang pelajar bukan hanya didapati dari politeknik sahaja bahkan diperolehi dari sumber-sumber lain. Penggunaan visual boleh membantu memahami konsep abstrak. Kemahiran dalam menggunakan serta menghasilkan nota dalam berrtuk CD boleh menyelesaikan masalah bebanan nota yang terlalu banyak serta pelbagai lagi penyelesaian pengurusan bahan-bahan rujukan. Seramai 80 orang pensyarah PSA dipilih secara rawak yang terdapat di empat buah Jabatan Induk. Statistik deskriptif digunakan untuk menganalisis tahap penguasaan dan jug& penerimaan pelajar di PSA. Hasil kajian yang didapati para pensyarah PSA memang menyambut baik kedatangan era Teknologi Maklumat dan Multimedia walau bagaimanapun permasalahan dalam mengemaskini nota-nota masih belum boleh dilaksanakan kerana tiada pensyarah mahir dalam perisian untuk menghasilkan sebuah CD subjek contohnya. Para pelajar PSA adalah menunjukkan sikap positif tetapi masih memerlukan bantuan pensyarah kelas 2001-09 Thesis NonPeerReviewed text en http://eprints.uthm.edu.my/9610/1/24p%20MASRETA%20MOHD%20%40%20BASRI.pdf text en http://eprints.uthm.edu.my/9610/2/MASRETA%20MOHD%20%40%20BASRI%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf text en http://eprints.uthm.edu.my/9610/3/MASRETA%20MOHD%20%40%20BASRI%20WATERMARK.pdf Mohd @ Basri, Masreta (2001) Kajian Kaedah Pengajaran & Pembelajaran Melalui Teknologi Maklumat & Multimedia: Kes meninjau tahap penguasaan pensyarah dan penerimaan pelajar di Politeknik Shah Alam. Masters thesis, Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn. |
spellingShingle | LB Theory and practice of education LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice) Mohd @ Basri, Masreta Kajian Kaedah Pengajaran & Pembelajaran Melalui Teknologi Maklumat & Multimedia: Kes meninjau tahap penguasaan pensyarah dan penerimaan pelajar di Politeknik Shah Alam |
title | Kajian Kaedah Pengajaran & Pembelajaran Melalui Teknologi Maklumat & Multimedia: Kes meninjau tahap penguasaan pensyarah dan penerimaan pelajar di Politeknik Shah Alam |
title_full | Kajian Kaedah Pengajaran & Pembelajaran Melalui Teknologi Maklumat & Multimedia: Kes meninjau tahap penguasaan pensyarah dan penerimaan pelajar di Politeknik Shah Alam |
title_fullStr | Kajian Kaedah Pengajaran & Pembelajaran Melalui Teknologi Maklumat & Multimedia: Kes meninjau tahap penguasaan pensyarah dan penerimaan pelajar di Politeknik Shah Alam |
title_full_unstemmed | Kajian Kaedah Pengajaran & Pembelajaran Melalui Teknologi Maklumat & Multimedia: Kes meninjau tahap penguasaan pensyarah dan penerimaan pelajar di Politeknik Shah Alam |
title_short | Kajian Kaedah Pengajaran & Pembelajaran Melalui Teknologi Maklumat & Multimedia: Kes meninjau tahap penguasaan pensyarah dan penerimaan pelajar di Politeknik Shah Alam |
title_sort | kajian kaedah pengajaran pembelajaran melalui teknologi maklumat multimedia kes meninjau tahap penguasaan pensyarah dan penerimaan pelajar di politeknik shah alam |
topic | LB Theory and practice of education LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice) |
url | http://eprints.uthm.edu.my/9610/1/24p%20MASRETA%20MOHD%20%40%20BASRI.pdf http://eprints.uthm.edu.my/9610/2/MASRETA%20MOHD%20%40%20BASRI%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf http://eprints.uthm.edu.my/9610/3/MASRETA%20MOHD%20%40%20BASRI%20WATERMARK.pdf |
work_keys_str_mv | AT mohdbasrimasreta kajiankaedahpengajaranpembelajaranmelaluiteknologimaklumatmultimediakesmeninjautahappenguasaanpensyarahdanpenerimaanpelajardipoliteknikshahalam |