Penghasilan dan penilaian CD modul pembelajaran kenderi (MPK) sistem catatan bergu untuk mata pelajaran perakaunan awalan (P 1105) di Politeknik Seberang Perai

Perbezaan individu dan interaksi yang kurang aktif antara pelajar dengan pensyarah dikenalpasti sebagai antara masalah yang wujud dalam sesuatu proses pembelajaran. Penggunaan modul pembelajaran kendiri pula terbukti mampu untuk mengatasi masalah tersebut melalui pengindividuan proses pembelajara...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Hamzah, Muhammad Rafie
Format: Thesis
Language:English
English
English
Published: 2003
Subjects:
Online Access:http://eprints.uthm.edu.my/9621/1/24p%20MUHAMMAD%20RAFIE%20HAMZAH.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/9621/2/MUHAMMAD%20RAFIE%20HAMZAH%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/9621/3/MUHAMMAD%20RAFIE%20HAMZAH%20WATERMARK.pdf
_version_ 1825710800461889536
author Hamzah, Muhammad Rafie
author_facet Hamzah, Muhammad Rafie
author_sort Hamzah, Muhammad Rafie
collection UTHM
description Perbezaan individu dan interaksi yang kurang aktif antara pelajar dengan pensyarah dikenalpasti sebagai antara masalah yang wujud dalam sesuatu proses pembelajaran. Penggunaan modul pembelajaran kendiri pula terbukti mampu untuk mengatasi masalah tersebut melalui pengindividuan proses pembelajaran dan kemudahan interaktiviti yang terdapat dalam sesuatu modul pembelajaran. Oleh itu, kajian berbentuk eksperimental dan berasaskan pembangunan produk ini bertujuan untuk membangunkan satu cakera padat (CD-ROM) modul pembelajaran kendiri (CD MPK). Kemudian produk yang dibangunkan diuji kebolehlaksanaannya dari aspek format/antaramuka, isi kandungan, sifat mesra pengguna, animasi/multimedia dan aktiviti pembelajaran. Pengujian produk turut meliputi aspek motivasi dan kesan terhadap pencapaian pelajar setelah menggunakannya. Produk yang dibangunkan ialah CD Modul Pembelajaran Kendiri (CD MPK) Sistem Catatan Bergu yang telah diuji ke atas reponden kajian yang terdiri daripada 44 orang pelajar semester satu Diploma Akauntansi di Politeknik Seberang Perai. Pengumpulan data diperolehi melalui instrumen kajian borang soal selidik dan set soalan ujian pra serta ujian pos. Kesemua data yang dikumpulkan dianalisis menggunakan 'Statistical Packages for Social Sciences' (SPSS) Versi 11.5 yang melibatkan skor min dan ujian T prosedur Paired Samples T Test. Dapatan kajian menunjukkan bahawa produk yang dihasilkan mempunyai kebolehlaksanaan yang memuaskan dan berupaya meningkatkan motivasi dan pencapaian pelajar. Analisis Ujian T mendapati bahawa wujud perbezaan yang signifikan antara min markah ujian pra dengan ujian pos
first_indexed 2024-03-05T22:03:08Z
format Thesis
id uthm.eprints-9621
institution Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
language English
English
English
last_indexed 2024-03-05T22:03:08Z
publishDate 2003
record_format dspace
spelling uthm.eprints-96212023-08-16T07:09:01Z http://eprints.uthm.edu.my/9621/ Penghasilan dan penilaian CD modul pembelajaran kenderi (MPK) sistem catatan bergu untuk mata pelajaran perakaunan awalan (P 1105) di Politeknik Seberang Perai Hamzah, Muhammad Rafie LB Theory and practice of education LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice) Perbezaan individu dan interaksi yang kurang aktif antara pelajar dengan pensyarah dikenalpasti sebagai antara masalah yang wujud dalam sesuatu proses pembelajaran. Penggunaan modul pembelajaran kendiri pula terbukti mampu untuk mengatasi masalah tersebut melalui pengindividuan proses pembelajaran dan kemudahan interaktiviti yang terdapat dalam sesuatu modul pembelajaran. Oleh itu, kajian berbentuk eksperimental dan berasaskan pembangunan produk ini bertujuan untuk membangunkan satu cakera padat (CD-ROM) modul pembelajaran kendiri (CD MPK). Kemudian produk yang dibangunkan diuji kebolehlaksanaannya dari aspek format/antaramuka, isi kandungan, sifat mesra pengguna, animasi/multimedia dan aktiviti pembelajaran. Pengujian produk turut meliputi aspek motivasi dan kesan terhadap pencapaian pelajar setelah menggunakannya. Produk yang dibangunkan ialah CD Modul Pembelajaran Kendiri (CD MPK) Sistem Catatan Bergu yang telah diuji ke atas reponden kajian yang terdiri daripada 44 orang pelajar semester satu Diploma Akauntansi di Politeknik Seberang Perai. Pengumpulan data diperolehi melalui instrumen kajian borang soal selidik dan set soalan ujian pra serta ujian pos. Kesemua data yang dikumpulkan dianalisis menggunakan 'Statistical Packages for Social Sciences' (SPSS) Versi 11.5 yang melibatkan skor min dan ujian T prosedur Paired Samples T Test. Dapatan kajian menunjukkan bahawa produk yang dihasilkan mempunyai kebolehlaksanaan yang memuaskan dan berupaya meningkatkan motivasi dan pencapaian pelajar. Analisis Ujian T mendapati bahawa wujud perbezaan yang signifikan antara min markah ujian pra dengan ujian pos 2003-09 Thesis NonPeerReviewed text en http://eprints.uthm.edu.my/9621/1/24p%20MUHAMMAD%20RAFIE%20HAMZAH.pdf text en http://eprints.uthm.edu.my/9621/2/MUHAMMAD%20RAFIE%20HAMZAH%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf text en http://eprints.uthm.edu.my/9621/3/MUHAMMAD%20RAFIE%20HAMZAH%20WATERMARK.pdf Hamzah, Muhammad Rafie (2003) Penghasilan dan penilaian CD modul pembelajaran kenderi (MPK) sistem catatan bergu untuk mata pelajaran perakaunan awalan (P 1105) di Politeknik Seberang Perai. Masters thesis, Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn.
spellingShingle LB Theory and practice of education
LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice)
Hamzah, Muhammad Rafie
Penghasilan dan penilaian CD modul pembelajaran kenderi (MPK) sistem catatan bergu untuk mata pelajaran perakaunan awalan (P 1105) di Politeknik Seberang Perai
title Penghasilan dan penilaian CD modul pembelajaran kenderi (MPK) sistem catatan bergu untuk mata pelajaran perakaunan awalan (P 1105) di Politeknik Seberang Perai
title_full Penghasilan dan penilaian CD modul pembelajaran kenderi (MPK) sistem catatan bergu untuk mata pelajaran perakaunan awalan (P 1105) di Politeknik Seberang Perai
title_fullStr Penghasilan dan penilaian CD modul pembelajaran kenderi (MPK) sistem catatan bergu untuk mata pelajaran perakaunan awalan (P 1105) di Politeknik Seberang Perai
title_full_unstemmed Penghasilan dan penilaian CD modul pembelajaran kenderi (MPK) sistem catatan bergu untuk mata pelajaran perakaunan awalan (P 1105) di Politeknik Seberang Perai
title_short Penghasilan dan penilaian CD modul pembelajaran kenderi (MPK) sistem catatan bergu untuk mata pelajaran perakaunan awalan (P 1105) di Politeknik Seberang Perai
title_sort penghasilan dan penilaian cd modul pembelajaran kenderi mpk sistem catatan bergu untuk mata pelajaran perakaunan awalan p 1105 di politeknik seberang perai
topic LB Theory and practice of education
LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice)
url http://eprints.uthm.edu.my/9621/1/24p%20MUHAMMAD%20RAFIE%20HAMZAH.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/9621/2/MUHAMMAD%20RAFIE%20HAMZAH%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/9621/3/MUHAMMAD%20RAFIE%20HAMZAH%20WATERMARK.pdf
work_keys_str_mv AT hamzahmuhammadrafie penghasilandanpenilaiancdmodulpembelajarankenderimpksistemcatatanberguuntukmatapelajaranperakaunanawalanp1105dipoliteknikseberangperai