Ke arah pembangunan E-Modul pengajaran dan pembelajaran : satu tinjauan program latihan perisian blackboard5 terhadap pensyarah KUiTTHO

Kajian ini bertajuk 'Ke Arah Pembangunan E-Modul Pengajaran Dan Pembelajaran : Satu Tinjauan Latihan Perisian Blackboards Terhadap Pensyarah KUiTTHO '. Di antara objektif kajian ini adalah untuk mengenalpasti keberkesanan dan kekangan latihan perisian Blackboards kepada pensyarah bagi m...

全面介紹

書目詳細資料
主要作者: Ahmad, Rosida
格式: Thesis
語言:English
English
English
出版: 2002
主題:
在線閱讀:http://eprints.uthm.edu.my/9633/1/24p%20ROSIDA%20AHMAD.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/9633/2/ROSIDA%20AHMAD%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/9633/3/ROSIDA%20AHMAD%20WATERMARK.pdf
_version_ 1825710802965889024
author Ahmad, Rosida
author_facet Ahmad, Rosida
author_sort Ahmad, Rosida
collection UTHM
description Kajian ini bertajuk 'Ke Arah Pembangunan E-Modul Pengajaran Dan Pembelajaran : Satu Tinjauan Latihan Perisian Blackboards Terhadap Pensyarah KUiTTHO '. Di antara objektif kajian ini adalah untuk mengenalpasti keberkesanan dan kekangan latihan perisian Blackboards kepada pensyarah bagi membangunkan e-modul untuk semua matapelajaran selaras dengan perlaksanaan e-learning KUiTTHO pada masa hadapan. Kajian ini menggunakan dua jenis sumber data iaitu data primer dan data sekunder. Data primer diperolehi menerusi borang soal selidik yang diedarkan kepada responden sementara data sekunder adalah data yang diperolehi seperti melalui pembacaan jurnal, kertas keija seminar atau artikel yang diperolehi melalui internet. Sampel kajian terdiri daripada pensyarah yang pernah mengikuti latihan perisian dan fasilitator latihan tersebut. Data dianalisis dengan menggunakan program Statistical Package For Social Science (SPSS) versi 10. Hasil kajian mendapati bahawa latihan perisian Blackboards adalah perlu diikuti oleh setiap pensyarah. Latihan ini amat memberi manfaat kepada pensyarah kerana ia bukan sahaja dapat meningkatkan tahap pengetahuan dan kemahiran mereka tetapi ia juga mendedahkan diri mereka kepada perkembangan teknologi yang boleh diaplikasikan di dalam usaha meningkatkan mutu proses pengajaran dan pembelajaran di KUiTTHO. Hasil kajian menunjukkan terdapat halangan yang jika tidak di atasi akan menggagalkan usaha seterusnya perlaksanaan e-learning dan pembangunan e-modul keseluruhannya. Kekurangan kemudahan makmal komputer dan ketiadaan kursus dalam aspek rekabentuk pembelajaran yang bercorak interaktif merupakan faktor penting hasil dapatan kajian. Di antara cadangan hasil daripada dapatan kajian adalah pihak KUiTTHO perlu menambah peruntukan bagi menyediakan infrastruktur bagi kemudahan makmal komputer yang lengkap dan bersesuaian dengan konsep e-learning
first_indexed 2024-03-05T22:03:10Z
format Thesis
id uthm.eprints-9633
institution Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
language English
English
English
last_indexed 2024-03-05T22:03:10Z
publishDate 2002
record_format dspace
spelling uthm.eprints-96332023-08-16T07:09:43Z http://eprints.uthm.edu.my/9633/ Ke arah pembangunan E-Modul pengajaran dan pembelajaran : satu tinjauan program latihan perisian blackboard5 terhadap pensyarah KUiTTHO Ahmad, Rosida LB Theory and practice of education LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice) Kajian ini bertajuk 'Ke Arah Pembangunan E-Modul Pengajaran Dan Pembelajaran : Satu Tinjauan Latihan Perisian Blackboards Terhadap Pensyarah KUiTTHO '. Di antara objektif kajian ini adalah untuk mengenalpasti keberkesanan dan kekangan latihan perisian Blackboards kepada pensyarah bagi membangunkan e-modul untuk semua matapelajaran selaras dengan perlaksanaan e-learning KUiTTHO pada masa hadapan. Kajian ini menggunakan dua jenis sumber data iaitu data primer dan data sekunder. Data primer diperolehi menerusi borang soal selidik yang diedarkan kepada responden sementara data sekunder adalah data yang diperolehi seperti melalui pembacaan jurnal, kertas keija seminar atau artikel yang diperolehi melalui internet. Sampel kajian terdiri daripada pensyarah yang pernah mengikuti latihan perisian dan fasilitator latihan tersebut. Data dianalisis dengan menggunakan program Statistical Package For Social Science (SPSS) versi 10. Hasil kajian mendapati bahawa latihan perisian Blackboards adalah perlu diikuti oleh setiap pensyarah. Latihan ini amat memberi manfaat kepada pensyarah kerana ia bukan sahaja dapat meningkatkan tahap pengetahuan dan kemahiran mereka tetapi ia juga mendedahkan diri mereka kepada perkembangan teknologi yang boleh diaplikasikan di dalam usaha meningkatkan mutu proses pengajaran dan pembelajaran di KUiTTHO. Hasil kajian menunjukkan terdapat halangan yang jika tidak di atasi akan menggagalkan usaha seterusnya perlaksanaan e-learning dan pembangunan e-modul keseluruhannya. Kekurangan kemudahan makmal komputer dan ketiadaan kursus dalam aspek rekabentuk pembelajaran yang bercorak interaktif merupakan faktor penting hasil dapatan kajian. Di antara cadangan hasil daripada dapatan kajian adalah pihak KUiTTHO perlu menambah peruntukan bagi menyediakan infrastruktur bagi kemudahan makmal komputer yang lengkap dan bersesuaian dengan konsep e-learning 2002-09 Thesis NonPeerReviewed text en http://eprints.uthm.edu.my/9633/1/24p%20ROSIDA%20AHMAD.pdf text en http://eprints.uthm.edu.my/9633/2/ROSIDA%20AHMAD%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf text en http://eprints.uthm.edu.my/9633/3/ROSIDA%20AHMAD%20WATERMARK.pdf Ahmad, Rosida (2002) Ke arah pembangunan E-Modul pengajaran dan pembelajaran : satu tinjauan program latihan perisian blackboard5 terhadap pensyarah KUiTTHO. Masters thesis, Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn.
spellingShingle LB Theory and practice of education
LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice)
Ahmad, Rosida
Ke arah pembangunan E-Modul pengajaran dan pembelajaran : satu tinjauan program latihan perisian blackboard5 terhadap pensyarah KUiTTHO
title Ke arah pembangunan E-Modul pengajaran dan pembelajaran : satu tinjauan program latihan perisian blackboard5 terhadap pensyarah KUiTTHO
title_full Ke arah pembangunan E-Modul pengajaran dan pembelajaran : satu tinjauan program latihan perisian blackboard5 terhadap pensyarah KUiTTHO
title_fullStr Ke arah pembangunan E-Modul pengajaran dan pembelajaran : satu tinjauan program latihan perisian blackboard5 terhadap pensyarah KUiTTHO
title_full_unstemmed Ke arah pembangunan E-Modul pengajaran dan pembelajaran : satu tinjauan program latihan perisian blackboard5 terhadap pensyarah KUiTTHO
title_short Ke arah pembangunan E-Modul pengajaran dan pembelajaran : satu tinjauan program latihan perisian blackboard5 terhadap pensyarah KUiTTHO
title_sort ke arah pembangunan e modul pengajaran dan pembelajaran satu tinjauan program latihan perisian blackboard5 terhadap pensyarah kuittho
topic LB Theory and practice of education
LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice)
url http://eprints.uthm.edu.my/9633/1/24p%20ROSIDA%20AHMAD.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/9633/2/ROSIDA%20AHMAD%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/9633/3/ROSIDA%20AHMAD%20WATERMARK.pdf
work_keys_str_mv AT ahmadrosida kearahpembangunanemodulpengajarandanpembelajaransatutinjauanprogramlatihanperisianblackboard5terhadappensyarahkuittho