Pembangunan dan penilaian e-modul interaktif cakera padat bagi mata pelajaran kejuruteraan pegeluaran

Penggunaan e-modul dalarn proses pengajaran dan pembelajaran semakin berleluasa baik dalarn pendidikan primer dan sekunder, mahupun pendidikan tertier. E-modul semakin diberi perhatian dalarn bidang pendidikan kerana ia dikatakan dapat memberi keberkesanan pembelajaran yang lebih baik kepada pela...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Lai, Chee Sern
Format: Thesis
Language:English
English
English
Published: 2003
Subjects:
Online Access:http://eprints.uthm.edu.my/9672/1/24p%20LAI%20CHEE%20SERN.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/9672/2/LAI%20CHEE%20SERN%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/9672/3/LAI%20CHEE%20SERN%20WATERMARK.pdf
_version_ 1825710810972815360
author Lai, Chee Sern
author_facet Lai, Chee Sern
author_sort Lai, Chee Sern
collection UTHM
description Penggunaan e-modul dalarn proses pengajaran dan pembelajaran semakin berleluasa baik dalarn pendidikan primer dan sekunder, mahupun pendidikan tertier. E-modul semakin diberi perhatian dalarn bidang pendidikan kerana ia dikatakan dapat memberi keberkesanan pembelajaran yang lebih baik kepada pelajar dan pada masa yang sarna, ia dapat menimbulkan min at pelajar dalarn pembelajaran. Usulan daripada itu, tujuan kajian ini adalah untuk menghasilkan sebuah e-modul interaktifberbentuk cakera padat yang boleh membantu meningkatkan keberkesanan pembelajaran dalam mata pelajaran Kejuruteraan Pengeluaran. Disebabkan oleh kekangan masa, kajian yang dijalankan ini hanya difokus kepada isi kandungan, strategi pembelajaran melalui e-modul, persembahan e-modul dan aspek teknikal tentang e-modul yang dibangun. Dalarn kajian ini, produk yang siap dibangun telah dinilai oleh serarnai 48 responden yang dipilih secara rawak daripada pelajar Diploma Kejuruteraan Mekanikal (Sesi 2000/2001), KUiTTHO. Borang soal selidik diedarkan kepada semua responden yang terlibat dan data yang dikumpul dianalisa dengan menggunakan perisian SPSS (Statistical Packages For Social Sciences). Hasil daripada kajian menunjukkan bahawa e-modul interaktif yang dibangunkan adalah mesra pengguna dan dapat memenuhi kehendak pelajar dari aspek isi kandungan, strategi pembelajaran, persembahan emodul dan juga teknikal. Walaupun penggunaan e-modul ini dapat membantu pelajar menguasai sesuatu ilmu yang dipelajari, tetapi ia masih boleh diperbaiki dalarn semua aspek untuk mempertingkatkan keberkesanannya
first_indexed 2024-03-05T22:03:17Z
format Thesis
id uthm.eprints-9672
institution Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
language English
English
English
last_indexed 2024-03-05T22:03:17Z
publishDate 2003
record_format dspace
spelling uthm.eprints-96722023-08-16T07:12:26Z http://eprints.uthm.edu.my/9672/ Pembangunan dan penilaian e-modul interaktif cakera padat bagi mata pelajaran kejuruteraan pegeluaran Lai, Chee Sern LB Theory and practice of education LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice) Penggunaan e-modul dalarn proses pengajaran dan pembelajaran semakin berleluasa baik dalarn pendidikan primer dan sekunder, mahupun pendidikan tertier. E-modul semakin diberi perhatian dalarn bidang pendidikan kerana ia dikatakan dapat memberi keberkesanan pembelajaran yang lebih baik kepada pelajar dan pada masa yang sarna, ia dapat menimbulkan min at pelajar dalarn pembelajaran. Usulan daripada itu, tujuan kajian ini adalah untuk menghasilkan sebuah e-modul interaktifberbentuk cakera padat yang boleh membantu meningkatkan keberkesanan pembelajaran dalam mata pelajaran Kejuruteraan Pengeluaran. Disebabkan oleh kekangan masa, kajian yang dijalankan ini hanya difokus kepada isi kandungan, strategi pembelajaran melalui e-modul, persembahan e-modul dan aspek teknikal tentang e-modul yang dibangun. Dalarn kajian ini, produk yang siap dibangun telah dinilai oleh serarnai 48 responden yang dipilih secara rawak daripada pelajar Diploma Kejuruteraan Mekanikal (Sesi 2000/2001), KUiTTHO. Borang soal selidik diedarkan kepada semua responden yang terlibat dan data yang dikumpul dianalisa dengan menggunakan perisian SPSS (Statistical Packages For Social Sciences). Hasil daripada kajian menunjukkan bahawa e-modul interaktif yang dibangunkan adalah mesra pengguna dan dapat memenuhi kehendak pelajar dari aspek isi kandungan, strategi pembelajaran, persembahan emodul dan juga teknikal. Walaupun penggunaan e-modul ini dapat membantu pelajar menguasai sesuatu ilmu yang dipelajari, tetapi ia masih boleh diperbaiki dalarn semua aspek untuk mempertingkatkan keberkesanannya 2003-09 Thesis NonPeerReviewed text en http://eprints.uthm.edu.my/9672/1/24p%20LAI%20CHEE%20SERN.pdf text en http://eprints.uthm.edu.my/9672/2/LAI%20CHEE%20SERN%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf text en http://eprints.uthm.edu.my/9672/3/LAI%20CHEE%20SERN%20WATERMARK.pdf Lai, Chee Sern (2003) Pembangunan dan penilaian e-modul interaktif cakera padat bagi mata pelajaran kejuruteraan pegeluaran. Masters thesis, Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn.
spellingShingle LB Theory and practice of education
LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice)
Lai, Chee Sern
Pembangunan dan penilaian e-modul interaktif cakera padat bagi mata pelajaran kejuruteraan pegeluaran
title Pembangunan dan penilaian e-modul interaktif cakera padat bagi mata pelajaran kejuruteraan pegeluaran
title_full Pembangunan dan penilaian e-modul interaktif cakera padat bagi mata pelajaran kejuruteraan pegeluaran
title_fullStr Pembangunan dan penilaian e-modul interaktif cakera padat bagi mata pelajaran kejuruteraan pegeluaran
title_full_unstemmed Pembangunan dan penilaian e-modul interaktif cakera padat bagi mata pelajaran kejuruteraan pegeluaran
title_short Pembangunan dan penilaian e-modul interaktif cakera padat bagi mata pelajaran kejuruteraan pegeluaran
title_sort pembangunan dan penilaian e modul interaktif cakera padat bagi mata pelajaran kejuruteraan pegeluaran
topic LB Theory and practice of education
LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice)
url http://eprints.uthm.edu.my/9672/1/24p%20LAI%20CHEE%20SERN.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/9672/2/LAI%20CHEE%20SERN%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/9672/3/LAI%20CHEE%20SERN%20WATERMARK.pdf
work_keys_str_mv AT laicheesern pembangunandanpenilaianemodulinteraktifcakerapadatbagimatapelajarankejuruteraanpegeluaran