Merekabentuk, menilai kesesuaian dan mengkaji keberkesanan modul pengajaran kendiri (MPK)

Tujuan kajian ini dijalankan adalah untuk membina, menilai kesesuaian dan mengkaji keberkesanan Modul Pengajaran Kendiri (MPK) bagi Pemantau Tekanan Darah. Penyelidik telah menghasilkan MPK bercetak untuk digunakan dalam kajian ini dan MPK laman web adalah untuk digunakan oleh pelajar-pelajar pad...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Lian, Ai Chen
Format: Thesis
Language:English
English
English
Published: 2002
Subjects:
Online Access:http://eprints.uthm.edu.my/9673/1/24p%20LIAN%20AI%20CHEN.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/9673/2/LIAN%20AI%20CHEN%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/9673/3/LIAN%20AI%20CHEN%20WATERMARK.pdf
_version_ 1796870013282418688
author Lian, Ai Chen
author_facet Lian, Ai Chen
author_sort Lian, Ai Chen
collection UTHM
description Tujuan kajian ini dijalankan adalah untuk membina, menilai kesesuaian dan mengkaji keberkesanan Modul Pengajaran Kendiri (MPK) bagi Pemantau Tekanan Darah. Penyelidik telah menghasilkan MPK bercetak untuk digunakan dalam kajian ini dan MPK laman web adalah untuk digunakan oleh pelajar-pelajar pada mas a akan datang dalam proses pembelajaran. Dalam kajian ini, Rekabentuk Kelompok Kawalan Tak Samaan digunakan di mana responden seramai 36 orang dibahagikan kepada dua kumpulan iaitu kumpulan eksperimen dan ktunpulan kawalan. Kllmpulan eksperimen mengamalkan pengajaran bermodul yang menggunakan MPK cetakan manakala kumpulan kawalan pula mengamalkan pengajaran tradisional yang tidak menggunakan MPK cetakan. Data-data kajian diperolehi daripada penilaian fonnatif dan daripada kajian sebenar. Disebabkan data-data adalah dalam bentuk kuantitatif, data-data dikelaskan kepada duajenis iaitu data deskriptifyang menggunakan min dan sisihan piawai dan data inferensi yang menggunakan ujian-t. Keputusan kajian mendapati bahawa penggunaan MPK dalam pengajaran bem10dul telah menghasilkan perbezaan yang signifikan bagi pencapaian pelajar dalam Ujian Selepas di antara kumpulan eksperimen dengan kumpulan kawalan. Diharapkan kajian ini dapat dijadikan rentetan untuk mengamalkan pengajaran kadar kendiri di politeknik-politeknik Kementerian Pendidikan Malaysia
first_indexed 2024-03-05T22:03:18Z
format Thesis
id uthm.eprints-9673
institution Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
language English
English
English
last_indexed 2024-03-05T22:03:18Z
publishDate 2002
record_format dspace
spelling uthm.eprints-96732023-08-16T07:12:30Z http://eprints.uthm.edu.my/9673/ Merekabentuk, menilai kesesuaian dan mengkaji keberkesanan modul pengajaran kendiri (MPK) Lian, Ai Chen LB Theory and practice of education LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice) Tujuan kajian ini dijalankan adalah untuk membina, menilai kesesuaian dan mengkaji keberkesanan Modul Pengajaran Kendiri (MPK) bagi Pemantau Tekanan Darah. Penyelidik telah menghasilkan MPK bercetak untuk digunakan dalam kajian ini dan MPK laman web adalah untuk digunakan oleh pelajar-pelajar pada mas a akan datang dalam proses pembelajaran. Dalam kajian ini, Rekabentuk Kelompok Kawalan Tak Samaan digunakan di mana responden seramai 36 orang dibahagikan kepada dua kumpulan iaitu kumpulan eksperimen dan ktunpulan kawalan. Kllmpulan eksperimen mengamalkan pengajaran bermodul yang menggunakan MPK cetakan manakala kumpulan kawalan pula mengamalkan pengajaran tradisional yang tidak menggunakan MPK cetakan. Data-data kajian diperolehi daripada penilaian fonnatif dan daripada kajian sebenar. Disebabkan data-data adalah dalam bentuk kuantitatif, data-data dikelaskan kepada duajenis iaitu data deskriptifyang menggunakan min dan sisihan piawai dan data inferensi yang menggunakan ujian-t. Keputusan kajian mendapati bahawa penggunaan MPK dalam pengajaran bem10dul telah menghasilkan perbezaan yang signifikan bagi pencapaian pelajar dalam Ujian Selepas di antara kumpulan eksperimen dengan kumpulan kawalan. Diharapkan kajian ini dapat dijadikan rentetan untuk mengamalkan pengajaran kadar kendiri di politeknik-politeknik Kementerian Pendidikan Malaysia 2002-09 Thesis NonPeerReviewed text en http://eprints.uthm.edu.my/9673/1/24p%20LIAN%20AI%20CHEN.pdf text en http://eprints.uthm.edu.my/9673/2/LIAN%20AI%20CHEN%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf text en http://eprints.uthm.edu.my/9673/3/LIAN%20AI%20CHEN%20WATERMARK.pdf Lian, Ai Chen (2002) Merekabentuk, menilai kesesuaian dan mengkaji keberkesanan modul pengajaran kendiri (MPK). Masters thesis, Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn.
spellingShingle LB Theory and practice of education
LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice)
Lian, Ai Chen
Merekabentuk, menilai kesesuaian dan mengkaji keberkesanan modul pengajaran kendiri (MPK)
title Merekabentuk, menilai kesesuaian dan mengkaji keberkesanan modul pengajaran kendiri (MPK)
title_full Merekabentuk, menilai kesesuaian dan mengkaji keberkesanan modul pengajaran kendiri (MPK)
title_fullStr Merekabentuk, menilai kesesuaian dan mengkaji keberkesanan modul pengajaran kendiri (MPK)
title_full_unstemmed Merekabentuk, menilai kesesuaian dan mengkaji keberkesanan modul pengajaran kendiri (MPK)
title_short Merekabentuk, menilai kesesuaian dan mengkaji keberkesanan modul pengajaran kendiri (MPK)
title_sort merekabentuk menilai kesesuaian dan mengkaji keberkesanan modul pengajaran kendiri mpk
topic LB Theory and practice of education
LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice)
url http://eprints.uthm.edu.my/9673/1/24p%20LIAN%20AI%20CHEN.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/9673/2/LIAN%20AI%20CHEN%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/9673/3/LIAN%20AI%20CHEN%20WATERMARK.pdf
work_keys_str_mv AT lianaichen merekabentukmenilaikesesuaiandanmengkajikeberkesananmodulpengajarankendirimpk