Membina dan menilai kesesuaian modul pembelajaran kendiri untuk pelajar diploma pengajian perniagaan semester 6 di Politeknik Ungku Omar bagi matapelajaran prinsip dan amalan insurans
Modul Pembelajaran Kendiri (MPK) merupakan Sahl kaedah pembelajaran yang mengambilkira perbezaan individu. Penggunaan MPK sebagai bahan pengajaran dan pembelajaran membolehkan pelajar meneruskan proses pembelajaran mengikut kebolehan dan kadar kendiri. Kajian ini dibuat bertujuan untuk membina d...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English English English |
Published: |
2003
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.uthm.edu.my/9674/1/24p%20MAHANOM%20ISMAIL.pdf http://eprints.uthm.edu.my/9674/2/MAHANOM%20ISMAIL%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf http://eprints.uthm.edu.my/9674/3/MAHANOM%20ISMAIL%20WATERMARK.pdf |
Summary: | Modul Pembelajaran Kendiri (MPK) merupakan Sahl kaedah pembelajaran
yang mengambilkira perbezaan individu. Penggunaan MPK sebagai bahan
pengajaran dan pembelajaran membolehkan pelajar meneruskan proses pembelajaran
mengikut kebolehan dan kadar kendiri. Kajian ini dibuat bertujuan untuk membina
dan menilai kesesuaian MPK bagi mata pelajaran Prinsip dan Amalan Insurans untuk
pelajar Diploma Pengajian Pemiagaan semester 6 di Politeknik Unghl Omar. MPK
dibina berdasarkan Model Teras Cabang dan dihasilkan dalam benhlk cekara padat
dengan menggunakan perisian Microsofi Power Point. Kesesuaian MPK ini dinilai
dari aspek isi kandungan, isi pelajaran, aktiviti pembelajaran, motivasi dan gaya
persembahan. Dua orang pensyarah dan 60 orang pelajar telah dijadikan responden
bagi menjawab soal selidik yang diedarkan. Statistical Package For Social Science
(SPSS) digunakan untuk mencari min dan peratusan dalam menganalisis data. Hasil
dapatan kajian menunjukkan MPK yang dibina sesuai tmhIk pelajar sasaran. |
---|