Pembinaan modul soalan-soalan latihan berjawapan bagi mata pelajaran mekanik tanah

Modul Pembelajaran yang dibina adalah bertujuan untuk membantu pelajar dalam menguasai penyelesaian masalah proses pengiraan bagi mata pelajaran Mekanik Tanah. Mekanik Tanah adalah merupakan salah satu subjek yang memerlukan kemahiran di dalam teknik menjawab soalan-soalan latihan menyelesaikan...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Mad, Norazila
Format: Thesis
Language:English
English
English
Published: 2003
Subjects:
Online Access:http://eprints.uthm.edu.my/9703/1/24p%20NORAZILA%20MAD.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/9703/2/NORAZILA%20MAD%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/9703/3/NORAZILA%20MAD%20WATERMARK.pdf
_version_ 1796870019244621824
author Mad, Norazila
author_facet Mad, Norazila
author_sort Mad, Norazila
collection UTHM
description Modul Pembelajaran yang dibina adalah bertujuan untuk membantu pelajar dalam menguasai penyelesaian masalah proses pengiraan bagi mata pelajaran Mekanik Tanah. Mekanik Tanah adalah merupakan salah satu subjek yang memerlukan kemahiran di dalam teknik menjawab soalan-soalan latihan menyelesaikan masalah berdasarkan jalan kira yang lengkap. Kajian dijalankan ke atas penentuan tahap keperluan modul soalan-soalan latihan beijawapan bagi mata pelajaran Mekanik Tanah dari aspek kefahaman pelajar, gaya susunan proses pengiraan, kebolehlaksanaan dan sumber rujukan utama. Rekabentuk pembinaan modul adalah merujuk kepada model kerangka Biggs. Responden yang telah dipilih dalam menentukan tahap keperluan ke atas modul ini dari aspek-aspek di atas adalah terdiri daripada pelejar-pelajar Ijazah Saijana Muda Pendidikan Teknik dan Vokasional, KUiTTHO.Data yang diperolehi dianalisis menggunakan Statistical Packages for Social Science (SPSS) 11.0 for Windows. Data-data yang yang dikumpul dari soal selidik dianalisis menggunakan kaedah analisis statistik deskriptif. Tinjauan hasil dapatan ke atas keputusan analisis menunjukkan bahawa tahap keperluan ke atas keempat-empat aspek di atas adalah tinggi. Ini menunjukkan modul diperlukan. Kebanyakan responden bersetuju bahawa keperluan modul soalan-soalan latihan berjawapan ini adalah pada peratusan yang tinggi. Keputusan purata skor min menunjukkan setiap keperluan iaitu dari aspek kefahaman pelajar, gaya susunan proses pengiraan, kebolehlaksanaan dan sumber rujukan utama adalah pada tahap yang tinggi. Secara Keseluruhan hasil analisis bagi purata min skor menunjukkan (analisis spesifikasi 1 adalah 3.21, spesifikasi 2 ialah 3.32., spesifikasi 3 ialah 3.46 dan spesifikasi 4 ialah 3.48). Secara keseluruhan, pembinaan modul set jawapan ini berjaya memenuhi keperluan pelajar-pelajar Ijazah Sarjana Muda Pendidikan Teknik dan Vokasional yang mengambil mata pelajaran Mekanik Tanah
first_indexed 2024-03-05T22:03:23Z
format Thesis
id uthm.eprints-9703
institution Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
language English
English
English
last_indexed 2024-03-05T22:03:23Z
publishDate 2003
record_format dspace
spelling uthm.eprints-97032023-08-21T02:25:06Z http://eprints.uthm.edu.my/9703/ Pembinaan modul soalan-soalan latihan berjawapan bagi mata pelajaran mekanik tanah Mad, Norazila LB Theory and practice of education LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice) Modul Pembelajaran yang dibina adalah bertujuan untuk membantu pelajar dalam menguasai penyelesaian masalah proses pengiraan bagi mata pelajaran Mekanik Tanah. Mekanik Tanah adalah merupakan salah satu subjek yang memerlukan kemahiran di dalam teknik menjawab soalan-soalan latihan menyelesaikan masalah berdasarkan jalan kira yang lengkap. Kajian dijalankan ke atas penentuan tahap keperluan modul soalan-soalan latihan beijawapan bagi mata pelajaran Mekanik Tanah dari aspek kefahaman pelajar, gaya susunan proses pengiraan, kebolehlaksanaan dan sumber rujukan utama. Rekabentuk pembinaan modul adalah merujuk kepada model kerangka Biggs. Responden yang telah dipilih dalam menentukan tahap keperluan ke atas modul ini dari aspek-aspek di atas adalah terdiri daripada pelejar-pelajar Ijazah Saijana Muda Pendidikan Teknik dan Vokasional, KUiTTHO.Data yang diperolehi dianalisis menggunakan Statistical Packages for Social Science (SPSS) 11.0 for Windows. Data-data yang yang dikumpul dari soal selidik dianalisis menggunakan kaedah analisis statistik deskriptif. Tinjauan hasil dapatan ke atas keputusan analisis menunjukkan bahawa tahap keperluan ke atas keempat-empat aspek di atas adalah tinggi. Ini menunjukkan modul diperlukan. Kebanyakan responden bersetuju bahawa keperluan modul soalan-soalan latihan berjawapan ini adalah pada peratusan yang tinggi. Keputusan purata skor min menunjukkan setiap keperluan iaitu dari aspek kefahaman pelajar, gaya susunan proses pengiraan, kebolehlaksanaan dan sumber rujukan utama adalah pada tahap yang tinggi. Secara Keseluruhan hasil analisis bagi purata min skor menunjukkan (analisis spesifikasi 1 adalah 3.21, spesifikasi 2 ialah 3.32., spesifikasi 3 ialah 3.46 dan spesifikasi 4 ialah 3.48). Secara keseluruhan, pembinaan modul set jawapan ini berjaya memenuhi keperluan pelajar-pelajar Ijazah Sarjana Muda Pendidikan Teknik dan Vokasional yang mengambil mata pelajaran Mekanik Tanah 2003-09 Thesis NonPeerReviewed text en http://eprints.uthm.edu.my/9703/1/24p%20NORAZILA%20MAD.pdf text en http://eprints.uthm.edu.my/9703/2/NORAZILA%20MAD%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf text en http://eprints.uthm.edu.my/9703/3/NORAZILA%20MAD%20WATERMARK.pdf Mad, Norazila (2003) Pembinaan modul soalan-soalan latihan berjawapan bagi mata pelajaran mekanik tanah. Masters thesis, Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn.
spellingShingle LB Theory and practice of education
LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice)
Mad, Norazila
Pembinaan modul soalan-soalan latihan berjawapan bagi mata pelajaran mekanik tanah
title Pembinaan modul soalan-soalan latihan berjawapan bagi mata pelajaran mekanik tanah
title_full Pembinaan modul soalan-soalan latihan berjawapan bagi mata pelajaran mekanik tanah
title_fullStr Pembinaan modul soalan-soalan latihan berjawapan bagi mata pelajaran mekanik tanah
title_full_unstemmed Pembinaan modul soalan-soalan latihan berjawapan bagi mata pelajaran mekanik tanah
title_short Pembinaan modul soalan-soalan latihan berjawapan bagi mata pelajaran mekanik tanah
title_sort pembinaan modul soalan soalan latihan berjawapan bagi mata pelajaran mekanik tanah
topic LB Theory and practice of education
LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice)
url http://eprints.uthm.edu.my/9703/1/24p%20NORAZILA%20MAD.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/9703/2/NORAZILA%20MAD%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/9703/3/NORAZILA%20MAD%20WATERMARK.pdf
work_keys_str_mv AT madnorazila pembinaanmodulsoalansoalanlatihanberjawapanbagimatapelajaranmekaniktanah