Pembinaan modul soalan-soalan latihan berjawapan bagi mata pelajaran mekanik tanah
Modul Pembelajaran yang dibina adalah bertujuan untuk membantu pelajar dalam menguasai penyelesaian masalah proses pengiraan bagi mata pelajaran Mekanik Tanah. Mekanik Tanah adalah merupakan salah satu subjek yang memerlukan kemahiran di dalam teknik menjawab soalan-soalan latihan menyelesaikan...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English English English |
Published: |
2003
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.uthm.edu.my/9703/1/24p%20NORAZILA%20MAD.pdf http://eprints.uthm.edu.my/9703/2/NORAZILA%20MAD%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf http://eprints.uthm.edu.my/9703/3/NORAZILA%20MAD%20WATERMARK.pdf |
_version_ | 1796870019244621824 |
---|---|
author | Mad, Norazila |
author_facet | Mad, Norazila |
author_sort | Mad, Norazila |
collection | UTHM |
description | Modul Pembelajaran yang dibina adalah bertujuan untuk membantu pelajar
dalam menguasai penyelesaian masalah proses pengiraan bagi mata pelajaran
Mekanik Tanah. Mekanik Tanah adalah merupakan salah satu subjek yang
memerlukan kemahiran di dalam teknik menjawab soalan-soalan latihan
menyelesaikan masalah berdasarkan jalan kira yang lengkap. Kajian dijalankan ke
atas penentuan tahap keperluan modul soalan-soalan latihan beijawapan bagi mata
pelajaran Mekanik Tanah dari aspek kefahaman pelajar, gaya susunan proses
pengiraan, kebolehlaksanaan dan sumber rujukan utama. Rekabentuk pembinaan
modul adalah merujuk kepada model kerangka Biggs. Responden yang telah dipilih
dalam menentukan tahap keperluan ke atas modul ini dari aspek-aspek di atas adalah
terdiri daripada pelejar-pelajar Ijazah Saijana Muda Pendidikan Teknik dan
Vokasional, KUiTTHO.Data yang diperolehi dianalisis menggunakan Statistical
Packages for Social Science (SPSS) 11.0 for Windows. Data-data yang yang
dikumpul dari soal selidik dianalisis menggunakan kaedah analisis statistik
deskriptif. Tinjauan hasil dapatan ke atas keputusan analisis menunjukkan bahawa
tahap keperluan ke atas keempat-empat aspek di atas adalah tinggi. Ini menunjukkan
modul diperlukan. Kebanyakan responden bersetuju bahawa keperluan modul
soalan-soalan latihan berjawapan ini adalah pada peratusan yang tinggi. Keputusan
purata skor min menunjukkan setiap keperluan iaitu dari aspek kefahaman pelajar,
gaya susunan proses pengiraan, kebolehlaksanaan dan sumber rujukan utama adalah
pada tahap yang tinggi. Secara Keseluruhan hasil analisis bagi purata min skor
menunjukkan (analisis spesifikasi 1 adalah 3.21, spesifikasi 2 ialah 3.32., spesifikasi
3 ialah 3.46 dan spesifikasi 4 ialah 3.48). Secara keseluruhan, pembinaan modul set
jawapan ini berjaya memenuhi keperluan pelajar-pelajar Ijazah Sarjana Muda
Pendidikan Teknik dan Vokasional yang mengambil mata pelajaran Mekanik Tanah |
first_indexed | 2024-03-05T22:03:23Z |
format | Thesis |
id | uthm.eprints-9703 |
institution | Universiti Tun Hussein Onn Malaysia |
language | English English English |
last_indexed | 2024-03-05T22:03:23Z |
publishDate | 2003 |
record_format | dspace |
spelling | uthm.eprints-97032023-08-21T02:25:06Z http://eprints.uthm.edu.my/9703/ Pembinaan modul soalan-soalan latihan berjawapan bagi mata pelajaran mekanik tanah Mad, Norazila LB Theory and practice of education LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice) Modul Pembelajaran yang dibina adalah bertujuan untuk membantu pelajar dalam menguasai penyelesaian masalah proses pengiraan bagi mata pelajaran Mekanik Tanah. Mekanik Tanah adalah merupakan salah satu subjek yang memerlukan kemahiran di dalam teknik menjawab soalan-soalan latihan menyelesaikan masalah berdasarkan jalan kira yang lengkap. Kajian dijalankan ke atas penentuan tahap keperluan modul soalan-soalan latihan beijawapan bagi mata pelajaran Mekanik Tanah dari aspek kefahaman pelajar, gaya susunan proses pengiraan, kebolehlaksanaan dan sumber rujukan utama. Rekabentuk pembinaan modul adalah merujuk kepada model kerangka Biggs. Responden yang telah dipilih dalam menentukan tahap keperluan ke atas modul ini dari aspek-aspek di atas adalah terdiri daripada pelejar-pelajar Ijazah Saijana Muda Pendidikan Teknik dan Vokasional, KUiTTHO.Data yang diperolehi dianalisis menggunakan Statistical Packages for Social Science (SPSS) 11.0 for Windows. Data-data yang yang dikumpul dari soal selidik dianalisis menggunakan kaedah analisis statistik deskriptif. Tinjauan hasil dapatan ke atas keputusan analisis menunjukkan bahawa tahap keperluan ke atas keempat-empat aspek di atas adalah tinggi. Ini menunjukkan modul diperlukan. Kebanyakan responden bersetuju bahawa keperluan modul soalan-soalan latihan berjawapan ini adalah pada peratusan yang tinggi. Keputusan purata skor min menunjukkan setiap keperluan iaitu dari aspek kefahaman pelajar, gaya susunan proses pengiraan, kebolehlaksanaan dan sumber rujukan utama adalah pada tahap yang tinggi. Secara Keseluruhan hasil analisis bagi purata min skor menunjukkan (analisis spesifikasi 1 adalah 3.21, spesifikasi 2 ialah 3.32., spesifikasi 3 ialah 3.46 dan spesifikasi 4 ialah 3.48). Secara keseluruhan, pembinaan modul set jawapan ini berjaya memenuhi keperluan pelajar-pelajar Ijazah Sarjana Muda Pendidikan Teknik dan Vokasional yang mengambil mata pelajaran Mekanik Tanah 2003-09 Thesis NonPeerReviewed text en http://eprints.uthm.edu.my/9703/1/24p%20NORAZILA%20MAD.pdf text en http://eprints.uthm.edu.my/9703/2/NORAZILA%20MAD%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf text en http://eprints.uthm.edu.my/9703/3/NORAZILA%20MAD%20WATERMARK.pdf Mad, Norazila (2003) Pembinaan modul soalan-soalan latihan berjawapan bagi mata pelajaran mekanik tanah. Masters thesis, Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn. |
spellingShingle | LB Theory and practice of education LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice) Mad, Norazila Pembinaan modul soalan-soalan latihan berjawapan bagi mata pelajaran mekanik tanah |
title | Pembinaan modul soalan-soalan latihan berjawapan bagi mata pelajaran mekanik tanah |
title_full | Pembinaan modul soalan-soalan latihan berjawapan bagi mata pelajaran mekanik tanah |
title_fullStr | Pembinaan modul soalan-soalan latihan berjawapan bagi mata pelajaran mekanik tanah |
title_full_unstemmed | Pembinaan modul soalan-soalan latihan berjawapan bagi mata pelajaran mekanik tanah |
title_short | Pembinaan modul soalan-soalan latihan berjawapan bagi mata pelajaran mekanik tanah |
title_sort | pembinaan modul soalan soalan latihan berjawapan bagi mata pelajaran mekanik tanah |
topic | LB Theory and practice of education LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice) |
url | http://eprints.uthm.edu.my/9703/1/24p%20NORAZILA%20MAD.pdf http://eprints.uthm.edu.my/9703/2/NORAZILA%20MAD%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf http://eprints.uthm.edu.my/9703/3/NORAZILA%20MAD%20WATERMARK.pdf |
work_keys_str_mv | AT madnorazila pembinaanmodulsoalansoalanlatihanberjawapanbagimatapelajaranmekaniktanah |