Tinjauan gaya pembelajaran pelajar-pelajar pekak di Sekolah Pendidikan Khas Besut, Terengganu : satu kajian kes

Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti profil gaya pembelajaran di kalangan pelajar-pelajar pekak di sekolah Pendidikan Khas Besut, Terengganu. Objektifkajian ini adalah untuk mengenalpasti kecenderungan gaya pembelajaran pelajar pekak dalam proses mengumpul dan menerima data! maklumat, dan car...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Jaafar, Jusma
Format: Thesis
Language:English
English
English
Published: 2004
Subjects:
Online Access:http://eprints.uthm.edu.my/9852/1/24p%20JUSMA%20JAAFAR.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/9852/2/JUSMA%20JAAFAR%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/9852/3/JUSMA%20JAAFAR%20WATERMARK.pdf
_version_ 1796870052497063936
author Jaafar, Jusma
author_facet Jaafar, Jusma
author_sort Jaafar, Jusma
collection UTHM
description Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti profil gaya pembelajaran di kalangan pelajar-pelajar pekak di sekolah Pendidikan Khas Besut, Terengganu. Objektifkajian ini adalah untuk mengenalpasti kecenderungan gaya pembelajaran pelajar pekak dalam proses mengumpul dan menerima data! maklumat, dan cara pelajar berinteraksi untuk menguasai pelajaran samada secara bertulis ataupun secara lisan. Memandangkan bilangan pelajar pekak adalah terhad, maka keseluruhan pelajar seramai 31 orang merupakan responden kajian ini. Learning Style Instrument digunakan sebagai bahan untuk memenuhi objektifkajian. Kajian ini adalah berbentuk diskriptif dan menggunakan kaedah soal selidik. Data yang diperolehi, dianalisis menggunakan perisian SPSS versi 11.0 bagi mendapatkan nilai peratusan, min dan sisihan piawai. Dapatan kajian kemudiannya dibentangkan dalam bentuk jadual dan rajah bagi menggambarkan maksudjawapan pelajar. Secara keseluruhannya, pelajar-pelajar pekak menunjukkan kecenderungan yang tinggi terhadap gaya pembelajaran berbentuk Dengar/ Pandang/ Kinestetik, Bahasa Lisan! Dengar dan Pemyataan Lisan! Penyampaian Lisan. Rata-rata pelaj ar pekak memilih untuk belajar bersama-sama kumpulan berbanding bdajar secara bersendirian. Dapatan kajian ini juga menunjukkan pelajar pekak mempunyai kecenderungan yang sederhana terhadap gaya pembeJajaran yang melibatkan pernyata.an dan penghuraian secara bertulis. Pengkaji berharap kajian mengenai gaya pembelajaran, khususnya gaya pembelajaran pelajar khas akan terus dilaksanakan untuk memantapkan kualiti pendidikan di negara kita
first_indexed 2024-03-05T22:03:49Z
format Thesis
id uthm.eprints-9852
institution Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
language English
English
English
last_indexed 2024-03-05T22:03:49Z
publishDate 2004
record_format dspace
spelling uthm.eprints-98522023-09-13T07:25:14Z http://eprints.uthm.edu.my/9852/ Tinjauan gaya pembelajaran pelajar-pelajar pekak di Sekolah Pendidikan Khas Besut, Terengganu : satu kajian kes Jaafar, Jusma HV Social pathology. Social and public welfare HV697-4959 Protection, assistance and relief Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti profil gaya pembelajaran di kalangan pelajar-pelajar pekak di sekolah Pendidikan Khas Besut, Terengganu. Objektifkajian ini adalah untuk mengenalpasti kecenderungan gaya pembelajaran pelajar pekak dalam proses mengumpul dan menerima data! maklumat, dan cara pelajar berinteraksi untuk menguasai pelajaran samada secara bertulis ataupun secara lisan. Memandangkan bilangan pelajar pekak adalah terhad, maka keseluruhan pelajar seramai 31 orang merupakan responden kajian ini. Learning Style Instrument digunakan sebagai bahan untuk memenuhi objektifkajian. Kajian ini adalah berbentuk diskriptif dan menggunakan kaedah soal selidik. Data yang diperolehi, dianalisis menggunakan perisian SPSS versi 11.0 bagi mendapatkan nilai peratusan, min dan sisihan piawai. Dapatan kajian kemudiannya dibentangkan dalam bentuk jadual dan rajah bagi menggambarkan maksudjawapan pelajar. Secara keseluruhannya, pelajar-pelajar pekak menunjukkan kecenderungan yang tinggi terhadap gaya pembelajaran berbentuk Dengar/ Pandang/ Kinestetik, Bahasa Lisan! Dengar dan Pemyataan Lisan! Penyampaian Lisan. Rata-rata pelaj ar pekak memilih untuk belajar bersama-sama kumpulan berbanding bdajar secara bersendirian. Dapatan kajian ini juga menunjukkan pelajar pekak mempunyai kecenderungan yang sederhana terhadap gaya pembeJajaran yang melibatkan pernyata.an dan penghuraian secara bertulis. Pengkaji berharap kajian mengenai gaya pembelajaran, khususnya gaya pembelajaran pelajar khas akan terus dilaksanakan untuk memantapkan kualiti pendidikan di negara kita 2004-02 Thesis NonPeerReviewed text en http://eprints.uthm.edu.my/9852/1/24p%20JUSMA%20JAAFAR.pdf text en http://eprints.uthm.edu.my/9852/2/JUSMA%20JAAFAR%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf text en http://eprints.uthm.edu.my/9852/3/JUSMA%20JAAFAR%20WATERMARK.pdf Jaafar, Jusma (2004) Tinjauan gaya pembelajaran pelajar-pelajar pekak di Sekolah Pendidikan Khas Besut, Terengganu : satu kajian kes. Masters thesis, Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn.
spellingShingle HV Social pathology. Social and public welfare
HV697-4959 Protection, assistance and relief
Jaafar, Jusma
Tinjauan gaya pembelajaran pelajar-pelajar pekak di Sekolah Pendidikan Khas Besut, Terengganu : satu kajian kes
title Tinjauan gaya pembelajaran pelajar-pelajar pekak di Sekolah Pendidikan Khas Besut, Terengganu : satu kajian kes
title_full Tinjauan gaya pembelajaran pelajar-pelajar pekak di Sekolah Pendidikan Khas Besut, Terengganu : satu kajian kes
title_fullStr Tinjauan gaya pembelajaran pelajar-pelajar pekak di Sekolah Pendidikan Khas Besut, Terengganu : satu kajian kes
title_full_unstemmed Tinjauan gaya pembelajaran pelajar-pelajar pekak di Sekolah Pendidikan Khas Besut, Terengganu : satu kajian kes
title_short Tinjauan gaya pembelajaran pelajar-pelajar pekak di Sekolah Pendidikan Khas Besut, Terengganu : satu kajian kes
title_sort tinjauan gaya pembelajaran pelajar pelajar pekak di sekolah pendidikan khas besut terengganu satu kajian kes
topic HV Social pathology. Social and public welfare
HV697-4959 Protection, assistance and relief
url http://eprints.uthm.edu.my/9852/1/24p%20JUSMA%20JAAFAR.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/9852/2/JUSMA%20JAAFAR%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/9852/3/JUSMA%20JAAFAR%20WATERMARK.pdf
work_keys_str_mv AT jaafarjusma tinjauangayapembelajaranpelajarpelajarpekakdisekolahpendidikankhasbesutterengganusatukajiankes