Satu tinjauan terhadap tahap pengetahuan guru-guru teknikal di tiga buah sekolah teknik tentang pembinaan item subjektif
Di dalam program pendidikan, sistem pengukuran dan penilaian adalah berkait rapat antara satu sarna lain terutamanya dari segi keserataan peluang dan hak untuk melanjutkan pelajaran. Apa yang penting dalam hal ini adalah pengukuran dan penilaian memerlukan kaedah yang bersistematik. Bersesuaian d...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English English English |
Published: |
2003
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.uthm.edu.my/9862/1/24p%20NOR%20HAYATI%20ISMAIL.pdf http://eprints.uthm.edu.my/9862/2/NOR%20HAYATI%20ISMAIL%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf http://eprints.uthm.edu.my/9862/3/NOR%20HAYATI%20ISMAIL%20WATERMARK.pdf |
_version_ | 1796870054459998208 |
---|---|
author | Ismail, Nor Hayati |
author_facet | Ismail, Nor Hayati |
author_sort | Ismail, Nor Hayati |
collection | UTHM |
description | Di dalam program pendidikan, sistem pengukuran dan penilaian adalah
berkait rapat antara satu sarna lain terutamanya dari segi keserataan peluang dan hak
untuk melanjutkan pelajaran. Apa yang penting dalam hal ini adalah pengukuran dan
penilaian memerlukan kaedah yang bersistematik. Bersesuaian dengan itu, maka
tujuan kajian ini dilakukan adalah bagi mengetahui tahap pengetahuan guru di bidang
kejuruteraan peringkat SPM mengenai pembinaan item subjektif di tiga buah
Sekolah Menengah Teknik iaitu Sekolah Menengah Teknik Pengkalan Chepa,
Sekolah Menengah Teknik Kuala Terengganu dan Sekolah Menengah Teknik
Kluang. Basil keputusan yang diperolehi daripada kajian ini didapati secara
keseluruhannya tahap pengetahuan guru teknikal di sekolah yang dikaji adalah
sederhana yang mana data dalam kajian ini dianalisis menggunakan SPSS bagi
melihat skor min dan sisihan piawai. Maka dengan itu, satu garis panduan telah
dibangunkan iaitu yang bertajuk" Garis Panduan Bagi Membina Soalan Subjektif
Bagi Kursus Kejuruteraan Peringkat SPM" yang mana ianya boleh dijadikan
panduan dan rujukan kepada guru dalam menghasilkan soalan yang bermutu tinggi |
first_indexed | 2024-03-05T22:03:51Z |
format | Thesis |
id | uthm.eprints-9862 |
institution | Universiti Tun Hussein Onn Malaysia |
language | English English English |
last_indexed | 2024-03-05T22:03:51Z |
publishDate | 2003 |
record_format | dspace |
spelling | uthm.eprints-98622023-09-13T07:25:55Z http://eprints.uthm.edu.my/9862/ Satu tinjauan terhadap tahap pengetahuan guru-guru teknikal di tiga buah sekolah teknik tentang pembinaan item subjektif Ismail, Nor Hayati LB Theory and practice of education LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice) Di dalam program pendidikan, sistem pengukuran dan penilaian adalah berkait rapat antara satu sarna lain terutamanya dari segi keserataan peluang dan hak untuk melanjutkan pelajaran. Apa yang penting dalam hal ini adalah pengukuran dan penilaian memerlukan kaedah yang bersistematik. Bersesuaian dengan itu, maka tujuan kajian ini dilakukan adalah bagi mengetahui tahap pengetahuan guru di bidang kejuruteraan peringkat SPM mengenai pembinaan item subjektif di tiga buah Sekolah Menengah Teknik iaitu Sekolah Menengah Teknik Pengkalan Chepa, Sekolah Menengah Teknik Kuala Terengganu dan Sekolah Menengah Teknik Kluang. Basil keputusan yang diperolehi daripada kajian ini didapati secara keseluruhannya tahap pengetahuan guru teknikal di sekolah yang dikaji adalah sederhana yang mana data dalam kajian ini dianalisis menggunakan SPSS bagi melihat skor min dan sisihan piawai. Maka dengan itu, satu garis panduan telah dibangunkan iaitu yang bertajuk" Garis Panduan Bagi Membina Soalan Subjektif Bagi Kursus Kejuruteraan Peringkat SPM" yang mana ianya boleh dijadikan panduan dan rujukan kepada guru dalam menghasilkan soalan yang bermutu tinggi 2003 Thesis NonPeerReviewed text en http://eprints.uthm.edu.my/9862/1/24p%20NOR%20HAYATI%20ISMAIL.pdf text en http://eprints.uthm.edu.my/9862/2/NOR%20HAYATI%20ISMAIL%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf text en http://eprints.uthm.edu.my/9862/3/NOR%20HAYATI%20ISMAIL%20WATERMARK.pdf Ismail, Nor Hayati (2003) Satu tinjauan terhadap tahap pengetahuan guru-guru teknikal di tiga buah sekolah teknik tentang pembinaan item subjektif. Masters thesis, Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn. |
spellingShingle | LB Theory and practice of education LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice) Ismail, Nor Hayati Satu tinjauan terhadap tahap pengetahuan guru-guru teknikal di tiga buah sekolah teknik tentang pembinaan item subjektif |
title | Satu tinjauan terhadap tahap pengetahuan guru-guru teknikal di tiga buah sekolah teknik tentang pembinaan item subjektif |
title_full | Satu tinjauan terhadap tahap pengetahuan guru-guru teknikal di tiga buah sekolah teknik tentang pembinaan item subjektif |
title_fullStr | Satu tinjauan terhadap tahap pengetahuan guru-guru teknikal di tiga buah sekolah teknik tentang pembinaan item subjektif |
title_full_unstemmed | Satu tinjauan terhadap tahap pengetahuan guru-guru teknikal di tiga buah sekolah teknik tentang pembinaan item subjektif |
title_short | Satu tinjauan terhadap tahap pengetahuan guru-guru teknikal di tiga buah sekolah teknik tentang pembinaan item subjektif |
title_sort | satu tinjauan terhadap tahap pengetahuan guru guru teknikal di tiga buah sekolah teknik tentang pembinaan item subjektif |
topic | LB Theory and practice of education LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice) |
url | http://eprints.uthm.edu.my/9862/1/24p%20NOR%20HAYATI%20ISMAIL.pdf http://eprints.uthm.edu.my/9862/2/NOR%20HAYATI%20ISMAIL%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf http://eprints.uthm.edu.my/9862/3/NOR%20HAYATI%20ISMAIL%20WATERMARK.pdf |
work_keys_str_mv | AT ismailnorhayati satutinjauanterhadaptahappengetahuanguruguruteknikalditigabuahsekolahtekniktentangpembinaanitemsubjektif |