Penghasilan dan penilaian modul pembelajaran pelarasan akaun : satu kajian kes di politeknik
Modul Pembelajaran merupakan satu media pengajaran yang dibentuk untuk membantu dalam proses pembelajaran pelajar. Objektifkajian ini adalah untuk menilai sejauh mana Modul Pembelajaran Pelarasan Akaun dapat membantu proses pembelajaran pelajar dari aspek kesesuaian isi kandungan, ciri-ciri mesra...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English English English |
Published: |
2003
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.uthm.edu.my/9878/1/24p%20SUHAILA%20MAT%20NOR.pdf http://eprints.uthm.edu.my/9878/2/SUHAILA%20MAT%20NOR%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf http://eprints.uthm.edu.my/9878/3/SUHAILA%20MAT%20NOR%20WATERMARK.pdf |
Summary: | Modul Pembelajaran merupakan satu media pengajaran yang dibentuk untuk
membantu dalam proses pembelajaran pelajar. Objektifkajian ini adalah untuk menilai
sejauh mana Modul Pembelajaran Pelarasan Akaun dapat membantu proses
pembelajaran pelajar dari aspek kesesuaian isi kandungan, ciri-ciri mesra pengguna dan
tahap kebolehlaksanaan. Di samping itu juga kajian ini mengenal pasti adakah terdapat
perbezaan pencapaian markah pelajar selepas menggunakan kaedah pembelajaran
bermodul. Responden kajian terdiri daripada 52 orang pelajar semester satu sesi
2003/2004 Diploma Akauntansi di Politeknik Sultan Haji Ahmad Shah (POLISAS).
Reka bentuk kajian yang digunakan ialah kaedah tinjauan dan eksperimental. Instrumen
yang digunakan dalam kajian ini ialahjenis soal selidik dan soalan ujian pra dan ujian
selepas. Data-data yang dikumpulkan dianalisis menggunakan pakej perisian SPSS
(Statistical Packages for Social Sciences) versi 11.0 bagi mendapatkan skor min dan
ujian T (Paired-Samples T Test). Dapatan kajian menunjukkan isi kandungan modul
adalah memenuhi keperluan modul berdasarkan kepada skor min yang berada pada
tahap tinggi iaitu 3.88. Ciri mesra pengguna dalam moduljuga berada pada tahap tinggi
dengan skor min 4.06. Hasil kajianjuga mendapati modul yang dihasilkan bersifat
kebolehlaksanaan dalam membantu proses pembelajaran pelajar dengan skor min 3.89.
Selain itu dapatan kajian menunjukkan terdapat perbezaan pencapaian markah yang
signifikan oleh pelajar selepas menggunakan kaedah pembelajaran bermodul. Cadangancadangan
dikemukakan untuk menunjukkan bagaimana Modul Pembelajaran Pelarasan
Akaun boleh dilaksanakan dengan lebih efektif dan efisien dalam usaha membantu
proses pembelajaran pelajar |
---|