Penghasilan modul pengajaran guru bagi mata pelajaran sejarah
Kajian ini cuba memperkenalkan penggunaan modul pengajaran guru sebagai alat bantu mengajar yang berkesan dalam proses pengajaran dan pembelajaran bagi mata pelajaran Sejarah. Fokus kajian ini ialah untuk mengetahui persepsi penerimaan para pelajar dan guru terhadap penghasilan modul pengajaran guru...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English English English |
Published: |
2003
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.uthm.edu.my/9978/2/24p%20NOR%20RASYIDA%20RAHMAT.pdf http://eprints.uthm.edu.my/9978/1/NOR%20RASYIDA%20RAHMAT%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf http://eprints.uthm.edu.my/9978/3/NOR%20RASYIDA%20RAHMAT%20WATERMARK.pdf |
_version_ | 1796870091503042560 |
---|---|
author | Rahmat, Nor Rasyida |
author_facet | Rahmat, Nor Rasyida |
author_sort | Rahmat, Nor Rasyida |
collection | UTHM |
description | Kajian ini cuba memperkenalkan penggunaan modul pengajaran guru sebagai alat bantu mengajar yang berkesan dalam proses pengajaran dan pembelajaran bagi mata pelajaran Sejarah. Fokus kajian ini ialah untuk mengetahui persepsi penerimaan para pelajar dan guru terhadap penghasilan modul pengajaran guru ini. Kajian ini turut melihat sama ada terdapat perbezaan pencapaian antara kumpulan eksperimen iaitu pelajar yang mengikuti kaedah pengajaran bermodul dan kumpulan kawalan iaitu pelajar yang mengikuti kaedah pengajaran tradisional. Responden terdiri daripada 60 orang pelajar Tingkatan 4 Teknik di Sekolah Menengah Teknik (ERT) Azizah, Johor Bahru. Dapatan data di perolehi dengan menggunakan perisisan Stal isl ical Package for Social Science (SPSS) versi 11.0 dan Microsoft EXCEL. Pengedaran borang soal selidik dan perlaksanaan ujian pra dan post secara lisan ke atas pelajar telah dilakukan. Keputusan kajian dibuat berdasarkan hasil peratusan dan min. Hasil kajian menunjukkan, persepsi penerimaan para pelajar dan guru terhadap penghasilan modul pengajaran guru bagi mata pelajaran Sejarah adalah sangat positif Di dapati, pelajar kumpulan eksperimen memperlihatkan pencapaian yang lebih baik dalam ujian pra dan post yang dijalankan. Sementara pelajar kumpulan kawalan pula, memperlihatkan pencapaian yang kurang memuaskan. Dengan ini, dapat dirumuskan bahawa bahan modul pengajaran guru ini berpotensi diketengahkandalam proses pengajaran dan pembelajaran mata pelajaran Sejarah. Semoga dengan kajian ini dapat memberi manfaat kepada semua pelajar dan guru Sekolah Menegah Teknik di seluruh Malaysia |
first_indexed | 2024-03-05T22:04:24Z |
format | Thesis |
id | uthm.eprints-9978 |
institution | Universiti Tun Hussein Onn Malaysia |
language | English English English |
last_indexed | 2024-03-05T22:04:24Z |
publishDate | 2003 |
record_format | dspace |
spelling | uthm.eprints-99782023-09-13T07:33:43Z http://eprints.uthm.edu.my/9978/ Penghasilan modul pengajaran guru bagi mata pelajaran sejarah Rahmat, Nor Rasyida LB Theory and practice of education LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice) Kajian ini cuba memperkenalkan penggunaan modul pengajaran guru sebagai alat bantu mengajar yang berkesan dalam proses pengajaran dan pembelajaran bagi mata pelajaran Sejarah. Fokus kajian ini ialah untuk mengetahui persepsi penerimaan para pelajar dan guru terhadap penghasilan modul pengajaran guru ini. Kajian ini turut melihat sama ada terdapat perbezaan pencapaian antara kumpulan eksperimen iaitu pelajar yang mengikuti kaedah pengajaran bermodul dan kumpulan kawalan iaitu pelajar yang mengikuti kaedah pengajaran tradisional. Responden terdiri daripada 60 orang pelajar Tingkatan 4 Teknik di Sekolah Menengah Teknik (ERT) Azizah, Johor Bahru. Dapatan data di perolehi dengan menggunakan perisisan Stal isl ical Package for Social Science (SPSS) versi 11.0 dan Microsoft EXCEL. Pengedaran borang soal selidik dan perlaksanaan ujian pra dan post secara lisan ke atas pelajar telah dilakukan. Keputusan kajian dibuat berdasarkan hasil peratusan dan min. Hasil kajian menunjukkan, persepsi penerimaan para pelajar dan guru terhadap penghasilan modul pengajaran guru bagi mata pelajaran Sejarah adalah sangat positif Di dapati, pelajar kumpulan eksperimen memperlihatkan pencapaian yang lebih baik dalam ujian pra dan post yang dijalankan. Sementara pelajar kumpulan kawalan pula, memperlihatkan pencapaian yang kurang memuaskan. Dengan ini, dapat dirumuskan bahawa bahan modul pengajaran guru ini berpotensi diketengahkandalam proses pengajaran dan pembelajaran mata pelajaran Sejarah. Semoga dengan kajian ini dapat memberi manfaat kepada semua pelajar dan guru Sekolah Menegah Teknik di seluruh Malaysia 2003-02 Thesis NonPeerReviewed text en http://eprints.uthm.edu.my/9978/2/24p%20NOR%20RASYIDA%20RAHMAT.pdf text en http://eprints.uthm.edu.my/9978/1/NOR%20RASYIDA%20RAHMAT%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf text en http://eprints.uthm.edu.my/9978/3/NOR%20RASYIDA%20RAHMAT%20WATERMARK.pdf Rahmat, Nor Rasyida (2003) Penghasilan modul pengajaran guru bagi mata pelajaran sejarah. Masters thesis, Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn. |
spellingShingle | LB Theory and practice of education LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice) Rahmat, Nor Rasyida Penghasilan modul pengajaran guru bagi mata pelajaran sejarah |
title | Penghasilan modul pengajaran guru bagi mata pelajaran sejarah |
title_full | Penghasilan modul pengajaran guru bagi mata pelajaran sejarah |
title_fullStr | Penghasilan modul pengajaran guru bagi mata pelajaran sejarah |
title_full_unstemmed | Penghasilan modul pengajaran guru bagi mata pelajaran sejarah |
title_short | Penghasilan modul pengajaran guru bagi mata pelajaran sejarah |
title_sort | penghasilan modul pengajaran guru bagi mata pelajaran sejarah |
topic | LB Theory and practice of education LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice) |
url | http://eprints.uthm.edu.my/9978/2/24p%20NOR%20RASYIDA%20RAHMAT.pdf http://eprints.uthm.edu.my/9978/1/NOR%20RASYIDA%20RAHMAT%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf http://eprints.uthm.edu.my/9978/3/NOR%20RASYIDA%20RAHMAT%20WATERMARK.pdf |
work_keys_str_mv | AT rahmatnorrasyida penghasilanmodulpengajarangurubagimatapelajaransejarah |