Hubungan Gaya Pembelajaran Dengan Pencapaian Akademik : Tinjauan Dikalangan Pelajar-Pelajar Tahun Akhir Sains Sukan, Fakulti Pendidikan, UTM, Skudai, Johor

Kajian ini dijalankan untuk mengenalpasti hubungan di antara gaya pembelajaran dan pencapaian akademik. Sampel kajian adalah seramai 37 orang pelajar tahun akhir Sains Sukan, Fakulti Pendidikan, UTM, Skudai, Johor. Kaedah pengukuran yang digunakan adalah kaedah soal selidik berpandukan Index Of Lear...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Mohd. Kosnin, Azlina, Defrin, Bilhorn B.
Format: Article
Language:English
Published: 2010
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/10170/2/Bilhorn_B.pdf
_version_ 1825910441055879168
author Mohd. Kosnin, Azlina
Defrin, Bilhorn B.
author_facet Mohd. Kosnin, Azlina
Defrin, Bilhorn B.
author_sort Mohd. Kosnin, Azlina
collection ePrints
description Kajian ini dijalankan untuk mengenalpasti hubungan di antara gaya pembelajaran dan pencapaian akademik. Sampel kajian adalah seramai 37 orang pelajar tahun akhir Sains Sukan, Fakulti Pendidikan, UTM, Skudai, Johor. Kaedah pengukuran yang digunakan adalah kaedah soal selidik berpandukan Index Of Learning Styles (ILS) oleh Felder & Silverman (1991). Soal selidik ini mengemukakan 44 item soalan yang perlu dijawab oleh responden dan menguji 4 dimensi dan 4 sub-skala iaitu Pemprosesan (Active / Reflective Learners), Persepsi (Sensing / Intuitive Learners), Input (Visual / Verbal Learners) dan Pemahaman (Sequential / Global Learners). Setiap dimensi ini mengandungi 11 item soalan. Dapatan kajian telah dianalisis dengan menggunakan perisian Statistical Package for Social Sience 11.5 for Windows (SPSS). Dapatan kajian menunjukkan bahawa tidak terdapat hubungan antara gaya pembelajaran dan pencapaian akademik pelajar. Oleh yang demikian, gaya pembelajaran seseorang pelajar tidak akan mempengaruhi pencapaian akademiknya.
first_indexed 2024-03-05T18:17:08Z
format Article
id utm.eprints-10170
institution Universiti Teknologi Malaysia - ePrints
language English
last_indexed 2024-03-05T18:17:08Z
publishDate 2010
record_format dspace
spelling utm.eprints-101702017-07-26T07:17:30Z http://eprints.utm.my/10170/ Hubungan Gaya Pembelajaran Dengan Pencapaian Akademik : Tinjauan Dikalangan Pelajar-Pelajar Tahun Akhir Sains Sukan, Fakulti Pendidikan, UTM, Skudai, Johor Mohd. Kosnin, Azlina Defrin, Bilhorn B. L Education (General) Kajian ini dijalankan untuk mengenalpasti hubungan di antara gaya pembelajaran dan pencapaian akademik. Sampel kajian adalah seramai 37 orang pelajar tahun akhir Sains Sukan, Fakulti Pendidikan, UTM, Skudai, Johor. Kaedah pengukuran yang digunakan adalah kaedah soal selidik berpandukan Index Of Learning Styles (ILS) oleh Felder & Silverman (1991). Soal selidik ini mengemukakan 44 item soalan yang perlu dijawab oleh responden dan menguji 4 dimensi dan 4 sub-skala iaitu Pemprosesan (Active / Reflective Learners), Persepsi (Sensing / Intuitive Learners), Input (Visual / Verbal Learners) dan Pemahaman (Sequential / Global Learners). Setiap dimensi ini mengandungi 11 item soalan. Dapatan kajian telah dianalisis dengan menggunakan perisian Statistical Package for Social Sience 11.5 for Windows (SPSS). Dapatan kajian menunjukkan bahawa tidak terdapat hubungan antara gaya pembelajaran dan pencapaian akademik pelajar. Oleh yang demikian, gaya pembelajaran seseorang pelajar tidak akan mempengaruhi pencapaian akademiknya. 2010-09-05 Article PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/10170/2/Bilhorn_B.pdf Mohd. Kosnin, Azlina and Defrin, Bilhorn B. (2010) Hubungan Gaya Pembelajaran Dengan Pencapaian Akademik : Tinjauan Dikalangan Pelajar-Pelajar Tahun Akhir Sains Sukan, Fakulti Pendidikan, UTM, Skudai, Johor. HUBUNGAN GAYA PEMBELAJARAN DENGAN PENCAPAIAN AKADEMIK : TINJAUAN DIKALANGAN PELAJAR-PELAJAR TAHUN AKHIR SAINS SUKAN, FAKULTI PENDIDIKAN, UTM, SKUDAI, JOHOR. . pp. 1-7. (Unpublished)
spellingShingle L Education (General)
Mohd. Kosnin, Azlina
Defrin, Bilhorn B.
Hubungan Gaya Pembelajaran Dengan Pencapaian Akademik : Tinjauan Dikalangan Pelajar-Pelajar Tahun Akhir Sains Sukan, Fakulti Pendidikan, UTM, Skudai, Johor
title Hubungan Gaya Pembelajaran Dengan Pencapaian Akademik : Tinjauan Dikalangan Pelajar-Pelajar Tahun Akhir Sains Sukan, Fakulti Pendidikan, UTM, Skudai, Johor
title_full Hubungan Gaya Pembelajaran Dengan Pencapaian Akademik : Tinjauan Dikalangan Pelajar-Pelajar Tahun Akhir Sains Sukan, Fakulti Pendidikan, UTM, Skudai, Johor
title_fullStr Hubungan Gaya Pembelajaran Dengan Pencapaian Akademik : Tinjauan Dikalangan Pelajar-Pelajar Tahun Akhir Sains Sukan, Fakulti Pendidikan, UTM, Skudai, Johor
title_full_unstemmed Hubungan Gaya Pembelajaran Dengan Pencapaian Akademik : Tinjauan Dikalangan Pelajar-Pelajar Tahun Akhir Sains Sukan, Fakulti Pendidikan, UTM, Skudai, Johor
title_short Hubungan Gaya Pembelajaran Dengan Pencapaian Akademik : Tinjauan Dikalangan Pelajar-Pelajar Tahun Akhir Sains Sukan, Fakulti Pendidikan, UTM, Skudai, Johor
title_sort hubungan gaya pembelajaran dengan pencapaian akademik tinjauan dikalangan pelajar pelajar tahun akhir sains sukan fakulti pendidikan utm skudai johor
topic L Education (General)
url http://eprints.utm.my/10170/2/Bilhorn_B.pdf
work_keys_str_mv AT mohdkosninazlina hubungangayapembelajarandenganpencapaianakademiktinjauandikalanganpelajarpelajartahunakhirsainssukanfakultipendidikanutmskudaijohor
AT defrinbilhornb hubungangayapembelajarandenganpencapaianakademiktinjauandikalanganpelajarpelajartahunakhirsainssukanfakultipendidikanutmskudaijohor