Perlaksanaan Pengajaran Mata Pelajaran Kemahiran Hidup Di Sekolah–Sekolah Menengah Daerah Beaufort, Sabah

Kajian yang berbentuk deskriptif tinjauan ini adalah bertujuan untuk mengenalpasti persepsi guru-guru terhadap perlaksanaan pengajaran mata pelajaran Kemahiran Hidup. Kajian ini dijalankan di 7 buah sekolah di seluruh Daerah Beaufort, Sabah. Instrumen kajian yang digunakan ialah soal selidik. Satu s...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Mohd. Amin, Nor Fadila, Raymund, Joelymond
Format: Article
Language:English
Published: 2010
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/10213/2/Joelymond_Bin_Raymund.pdf
_version_ 1796854646827909120
author Mohd. Amin, Nor Fadila
Raymund, Joelymond
author_facet Mohd. Amin, Nor Fadila
Raymund, Joelymond
author_sort Mohd. Amin, Nor Fadila
collection ePrints
description Kajian yang berbentuk deskriptif tinjauan ini adalah bertujuan untuk mengenalpasti persepsi guru-guru terhadap perlaksanaan pengajaran mata pelajaran Kemahiran Hidup. Kajian ini dijalankan di 7 buah sekolah di seluruh Daerah Beaufort, Sabah. Instrumen kajian yang digunakan ialah soal selidik. Satu set borang soal selidik yang mengandungi 72 soalan telah diedarkan. Seramai 26 orang responden terlibat dalam kajian ini iaitu guru-guru yang mengajar Kemahiran Hidup Bersepadu. Data-data mentah dikumpul dan seterusnya dianalisis untuk memperolehi dapatan hasil kajian menggunakan perisian Komputer SPSS Window Version 12 (Stastiscal Package For Social Science). Kaedah peratusan dan frekuensi digunakan untuk menjelaskan kedudukan dapatan kajian. Hasil dapatan menunjukkan tahap perlaksanaan pengajaran Kemahiran Hidup Bersepadu (KHB) adalah sederhana. Secara keseluruhan, tahap pengetahuan guru adalah baik. Bagaimanapun, tahap kemahiran guru pula adalah sederhana. Manakala penggunaan kaedah pengajaran guru yang paling kerap adalah kaedah simulasi. Selain itu, tahap kemudahan fizikal bagi mata pelajaran Kemahiran Hidup adalah sederhana.
first_indexed 2024-03-05T18:17:12Z
format Article
id utm.eprints-10213
institution Universiti Teknologi Malaysia - ePrints
language English
last_indexed 2024-03-05T18:17:12Z
publishDate 2010
record_format dspace
spelling utm.eprints-102132017-02-23T09:25:13Z http://eprints.utm.my/10213/ Perlaksanaan Pengajaran Mata Pelajaran Kemahiran Hidup Di Sekolah–Sekolah Menengah Daerah Beaufort, Sabah Mohd. Amin, Nor Fadila Raymund, Joelymond L Education (General) Kajian yang berbentuk deskriptif tinjauan ini adalah bertujuan untuk mengenalpasti persepsi guru-guru terhadap perlaksanaan pengajaran mata pelajaran Kemahiran Hidup. Kajian ini dijalankan di 7 buah sekolah di seluruh Daerah Beaufort, Sabah. Instrumen kajian yang digunakan ialah soal selidik. Satu set borang soal selidik yang mengandungi 72 soalan telah diedarkan. Seramai 26 orang responden terlibat dalam kajian ini iaitu guru-guru yang mengajar Kemahiran Hidup Bersepadu. Data-data mentah dikumpul dan seterusnya dianalisis untuk memperolehi dapatan hasil kajian menggunakan perisian Komputer SPSS Window Version 12 (Stastiscal Package For Social Science). Kaedah peratusan dan frekuensi digunakan untuk menjelaskan kedudukan dapatan kajian. Hasil dapatan menunjukkan tahap perlaksanaan pengajaran Kemahiran Hidup Bersepadu (KHB) adalah sederhana. Secara keseluruhan, tahap pengetahuan guru adalah baik. Bagaimanapun, tahap kemahiran guru pula adalah sederhana. Manakala penggunaan kaedah pengajaran guru yang paling kerap adalah kaedah simulasi. Selain itu, tahap kemudahan fizikal bagi mata pelajaran Kemahiran Hidup adalah sederhana. 2010-09-07 Article PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/10213/2/Joelymond_Bin_Raymund.pdf Mohd. Amin, Nor Fadila and Raymund, Joelymond (2010) Perlaksanaan Pengajaran Mata Pelajaran Kemahiran Hidup Di Sekolah–Sekolah Menengah Daerah Beaufort, Sabah. PERLAKSANAAN PENGAJARAN MATA PELAJARAN KEMAHIRAN HIDUP DI SEKOLAH–SEKOLAH MENENGAH DAERAH BEAUFORT, SABAH . pp. 1-5. (Unpublished)
spellingShingle L Education (General)
Mohd. Amin, Nor Fadila
Raymund, Joelymond
Perlaksanaan Pengajaran Mata Pelajaran Kemahiran Hidup Di Sekolah–Sekolah Menengah Daerah Beaufort, Sabah
title Perlaksanaan Pengajaran Mata Pelajaran Kemahiran Hidup Di Sekolah–Sekolah Menengah Daerah Beaufort, Sabah
title_full Perlaksanaan Pengajaran Mata Pelajaran Kemahiran Hidup Di Sekolah–Sekolah Menengah Daerah Beaufort, Sabah
title_fullStr Perlaksanaan Pengajaran Mata Pelajaran Kemahiran Hidup Di Sekolah–Sekolah Menengah Daerah Beaufort, Sabah
title_full_unstemmed Perlaksanaan Pengajaran Mata Pelajaran Kemahiran Hidup Di Sekolah–Sekolah Menengah Daerah Beaufort, Sabah
title_short Perlaksanaan Pengajaran Mata Pelajaran Kemahiran Hidup Di Sekolah–Sekolah Menengah Daerah Beaufort, Sabah
title_sort perlaksanaan pengajaran mata pelajaran kemahiran hidup di sekolah sekolah menengah daerah beaufort sabah
topic L Education (General)
url http://eprints.utm.my/10213/2/Joelymond_Bin_Raymund.pdf
work_keys_str_mv AT mohdaminnorfadila perlaksanaanpengajaranmatapelajarankemahiranhidupdisekolahsekolahmenengahdaerahbeaufortsabah
AT raymundjoelymond perlaksanaanpengajaranmatapelajarankemahiranhidupdisekolahsekolahmenengahdaerahbeaufortsabah