Miskonsepsi Pelajar Terhadap Konsep Mol Dan Konsep Persamaan Kimia
Pembelajaran konsep Kimia yang tepat adalah sukar kerana ia melibatkan konsepkonsep abstrak. Ditambah pula dengan penghasilan konsep baru oleh pelajar yang berbeza daripada konsep-konsep yang telah ditakrifkan oleh ahli-ahli sains. Konsep-konsep baru pelajar ini dikenali sebagai salah konsep (mis...
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
2010
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.utm.my/10222/2/Nurhidayah_binti_Ismail.pdf |
_version_ | 1796854648239292416 |
---|---|
author | Kamaruddin, Meor Ibrahim Ismail, Nurhidayah |
author_facet | Kamaruddin, Meor Ibrahim Ismail, Nurhidayah |
author_sort | Kamaruddin, Meor Ibrahim |
collection | ePrints |
description | Pembelajaran konsep Kimia yang tepat adalah sukar kerana ia melibatkan konsepkonsep
abstrak. Ditambah pula dengan penghasilan konsep baru oleh pelajar yang berbeza
daripada konsep-konsep yang telah ditakrifkan oleh ahli-ahli sains. Konsep-konsep baru pelajar
ini dikenali sebagai salah konsep (miskonsepsi) dan boleh menjurus kepada tahap penguasaan
pelajar yang lemah bagi pelajar. Atas sebab itu, kajian ini dijalankan dengan tujuan untuk
mengkaji miskonsepsi dan tahap penguasaan pelajar terhadap konsep mol dan konsep persamaan
kimia. Kajian ini dijalankan ke atas 160 orang pelajar tingkatan lima di tiga (3) buah sekolah
(Sek. Men. Keb. Dato’ Yunos Sulaiman, Sek. Men. Dato’ Ali Haji Ahmad dan Sek. Men. Keb.
Dato’ Penggawa Barat) di daerah Pontian. Set soal selidik dengan kebolehpercayaan, ?= 0.594
telah digunakan. Set soal selidik ini meliputi lapan (8) aspek iaitu definisi konsep mol, hubungan
antara mol dengan jisim, bilangan zarah (ion, molekul dan atom) dan isipadu gas, perseimbangan
persamaan kimia berdasarkan konsep mol, penukaran persamaan kimia daripada bentuk
persamaan kimia kepada simbol, penukaran persamaan kimia kepada persamaan iondan
penyelesaian masalah persamaan kimia (stoikiometri) . Secara keseluruhannya, hasil dapatan
kajian ini menunjukkan majoriti pelajar mempunyai miskonsepsi nyata dengan purata tahap
penguasaan pelajar adalah lemah (29.30%) . Beberapa cadangan dikemukakan pada akhir
laporan.
Katakunci : chemistry, misconception, problemsstoichiometrically.Holistically. |
first_indexed | 2024-03-05T18:17:13Z |
format | Article |
id | utm.eprints-10222 |
institution | Universiti Teknologi Malaysia - ePrints |
language | English |
last_indexed | 2024-03-05T18:17:13Z |
publishDate | 2010 |
record_format | dspace |
spelling | utm.eprints-102222010-09-22T01:24:57Z http://eprints.utm.my/10222/ Miskonsepsi Pelajar Terhadap Konsep Mol Dan Konsep Persamaan Kimia Kamaruddin, Meor Ibrahim Ismail, Nurhidayah L Education (General) Pembelajaran konsep Kimia yang tepat adalah sukar kerana ia melibatkan konsepkonsep abstrak. Ditambah pula dengan penghasilan konsep baru oleh pelajar yang berbeza daripada konsep-konsep yang telah ditakrifkan oleh ahli-ahli sains. Konsep-konsep baru pelajar ini dikenali sebagai salah konsep (miskonsepsi) dan boleh menjurus kepada tahap penguasaan pelajar yang lemah bagi pelajar. Atas sebab itu, kajian ini dijalankan dengan tujuan untuk mengkaji miskonsepsi dan tahap penguasaan pelajar terhadap konsep mol dan konsep persamaan kimia. Kajian ini dijalankan ke atas 160 orang pelajar tingkatan lima di tiga (3) buah sekolah (Sek. Men. Keb. Dato’ Yunos Sulaiman, Sek. Men. Dato’ Ali Haji Ahmad dan Sek. Men. Keb. Dato’ Penggawa Barat) di daerah Pontian. Set soal selidik dengan kebolehpercayaan, ?= 0.594 telah digunakan. Set soal selidik ini meliputi lapan (8) aspek iaitu definisi konsep mol, hubungan antara mol dengan jisim, bilangan zarah (ion, molekul dan atom) dan isipadu gas, perseimbangan persamaan kimia berdasarkan konsep mol, penukaran persamaan kimia daripada bentuk persamaan kimia kepada simbol, penukaran persamaan kimia kepada persamaan iondan penyelesaian masalah persamaan kimia (stoikiometri) . Secara keseluruhannya, hasil dapatan kajian ini menunjukkan majoriti pelajar mempunyai miskonsepsi nyata dengan purata tahap penguasaan pelajar adalah lemah (29.30%) . Beberapa cadangan dikemukakan pada akhir laporan. Katakunci : chemistry, misconception, problemsstoichiometrically.Holistically. 2010-09-07 Article PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/10222/2/Nurhidayah_binti_Ismail.pdf Kamaruddin, Meor Ibrahim and Ismail, Nurhidayah (2010) Miskonsepsi Pelajar Terhadap Konsep Mol Dan Konsep Persamaan Kimia. Miskonsepsi Pelajar Terhadap Konsep Mol Dan Konsep Persamaan Kimia . pp. 1-7. (Unpublished) |
spellingShingle | L Education (General) Kamaruddin, Meor Ibrahim Ismail, Nurhidayah Miskonsepsi Pelajar Terhadap Konsep Mol Dan Konsep Persamaan Kimia |
title | Miskonsepsi Pelajar Terhadap Konsep Mol Dan Konsep Persamaan Kimia |
title_full | Miskonsepsi Pelajar Terhadap Konsep Mol Dan Konsep Persamaan Kimia |
title_fullStr | Miskonsepsi Pelajar Terhadap Konsep Mol Dan Konsep Persamaan Kimia |
title_full_unstemmed | Miskonsepsi Pelajar Terhadap Konsep Mol Dan Konsep Persamaan Kimia |
title_short | Miskonsepsi Pelajar Terhadap Konsep Mol Dan Konsep Persamaan Kimia |
title_sort | miskonsepsi pelajar terhadap konsep mol dan konsep persamaan kimia |
topic | L Education (General) |
url | http://eprints.utm.my/10222/2/Nurhidayah_binti_Ismail.pdf |
work_keys_str_mv | AT kamaruddinmeoribrahim miskonsepsipelajarterhadapkonsepmoldankonseppersamaankimia AT ismailnurhidayah miskonsepsipelajarterhadapkonsepmoldankonseppersamaankimia |