Persepsi Guru Pelatih Terhadap Proses Penyeliaan Dan Bimbingan Yang Diberikan Oleh Penyelia Pembimbing Bagi Program Latihan Mengajar Universiti Teknologi Malaysia

Kajian ini bertujuan untuk meninjau persepsi guru pelatih terhadap proses penyeliaan danbimbingan yang diberikan oleh penyelia pembimbing bagi program Latihan Mengajar, UniversitiTeknologi Malaysia. Terdapat empat aspek bimbingan yang di tekankan dalam kajian ini iaitu aspekbimbingan dalam membuat p...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Megat Zakaria, Megat Aman Zahiri, Kamarul Jaeh, Nor Kamsiah
Format: Article
Language:English
Published: 2010
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/10283/2/Nor_Kamsiah_Bt_Kamarul_Jaeh.pdf
_version_ 1825910459245527040
author Megat Zakaria, Megat Aman Zahiri
Kamarul Jaeh, Nor Kamsiah
author_facet Megat Zakaria, Megat Aman Zahiri
Kamarul Jaeh, Nor Kamsiah
author_sort Megat Zakaria, Megat Aman Zahiri
collection ePrints
description Kajian ini bertujuan untuk meninjau persepsi guru pelatih terhadap proses penyeliaan danbimbingan yang diberikan oleh penyelia pembimbing bagi program Latihan Mengajar, UniversitiTeknologi Malaysia. Terdapat empat aspek bimbingan yang di tekankan dalam kajian ini iaitu aspekbimbingan dalam membuat persediaan mengajar, penyampaian isi pelajaran, penilaian pengajaran danbimbingan dalam meningkatkan profesionalisme perguruan. Sampel kajian terdiri daripada 211 pelajartahun tiga yang telah menjalani latihan mengajar pada semester 1 sesi 2008/2009. Instrumen yangdigunakan untuk mengumpul data ialah soal selidik. Data dan dapatan kajian yang diperolehi dianalisismengikut peratusan dan min dengan mengunakan SPSS (Statistical Package For Social Science) 13.0 forWindows. Hasil kajian menunjukkan keseluruhan guru pelatih telah mendapat bimbingan daripada gurupembimbing dengan nilai min adalah 3.06 iaitu berada pada tahap tinggi. Manakala, bimbingan daripadapensyarah pembimbing pula didapati berada pada tahap rendah dengan nilai min 2.92. Kesimpulannya,guru pelatih telah mendapat bimbingan yang sewajarnya daripada guru pembimbing tetapi mereka masihkurang mendapat bimbingan daripada pensyarah pembimbing. Katakunci: Latihan Mengajar, Universiti Teknologi Malaysia, SPSS (Statistical Package For Social Science)
first_indexed 2024-03-05T18:17:24Z
format Article
id utm.eprints-10283
institution Universiti Teknologi Malaysia - ePrints
language English
last_indexed 2024-03-05T18:17:24Z
publishDate 2010
record_format dspace
spelling utm.eprints-102832017-02-11T01:16:32Z http://eprints.utm.my/10283/ Persepsi Guru Pelatih Terhadap Proses Penyeliaan Dan Bimbingan Yang Diberikan Oleh Penyelia Pembimbing Bagi Program Latihan Mengajar Universiti Teknologi Malaysia Megat Zakaria, Megat Aman Zahiri Kamarul Jaeh, Nor Kamsiah L Education (General) Kajian ini bertujuan untuk meninjau persepsi guru pelatih terhadap proses penyeliaan danbimbingan yang diberikan oleh penyelia pembimbing bagi program Latihan Mengajar, UniversitiTeknologi Malaysia. Terdapat empat aspek bimbingan yang di tekankan dalam kajian ini iaitu aspekbimbingan dalam membuat persediaan mengajar, penyampaian isi pelajaran, penilaian pengajaran danbimbingan dalam meningkatkan profesionalisme perguruan. Sampel kajian terdiri daripada 211 pelajartahun tiga yang telah menjalani latihan mengajar pada semester 1 sesi 2008/2009. Instrumen yangdigunakan untuk mengumpul data ialah soal selidik. Data dan dapatan kajian yang diperolehi dianalisismengikut peratusan dan min dengan mengunakan SPSS (Statistical Package For Social Science) 13.0 forWindows. Hasil kajian menunjukkan keseluruhan guru pelatih telah mendapat bimbingan daripada gurupembimbing dengan nilai min adalah 3.06 iaitu berada pada tahap tinggi. Manakala, bimbingan daripadapensyarah pembimbing pula didapati berada pada tahap rendah dengan nilai min 2.92. Kesimpulannya,guru pelatih telah mendapat bimbingan yang sewajarnya daripada guru pembimbing tetapi mereka masihkurang mendapat bimbingan daripada pensyarah pembimbing. Katakunci: Latihan Mengajar, Universiti Teknologi Malaysia, SPSS (Statistical Package For Social Science) 2010-09-13 Article PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/10283/2/Nor_Kamsiah_Bt_Kamarul_Jaeh.pdf Megat Zakaria, Megat Aman Zahiri and Kamarul Jaeh, Nor Kamsiah (2010) Persepsi Guru Pelatih Terhadap Proses Penyeliaan Dan Bimbingan Yang Diberikan Oleh Penyelia Pembimbing Bagi Program Latihan Mengajar Universiti Teknologi Malaysia. Persepsi Guru Pelatih Terhadap Proses Penyeliaan Dan Bimbingan Yang Diberikan Oleh Penyelia Pembimbing Bagi Program Latihan Mengajar Universiti Teknologi Malaysia . pp. 1-11. (Unpublished)
spellingShingle L Education (General)
Megat Zakaria, Megat Aman Zahiri
Kamarul Jaeh, Nor Kamsiah
Persepsi Guru Pelatih Terhadap Proses Penyeliaan Dan Bimbingan Yang Diberikan Oleh Penyelia Pembimbing Bagi Program Latihan Mengajar Universiti Teknologi Malaysia
title Persepsi Guru Pelatih Terhadap Proses Penyeliaan Dan Bimbingan Yang Diberikan Oleh Penyelia Pembimbing Bagi Program Latihan Mengajar Universiti Teknologi Malaysia
title_full Persepsi Guru Pelatih Terhadap Proses Penyeliaan Dan Bimbingan Yang Diberikan Oleh Penyelia Pembimbing Bagi Program Latihan Mengajar Universiti Teknologi Malaysia
title_fullStr Persepsi Guru Pelatih Terhadap Proses Penyeliaan Dan Bimbingan Yang Diberikan Oleh Penyelia Pembimbing Bagi Program Latihan Mengajar Universiti Teknologi Malaysia
title_full_unstemmed Persepsi Guru Pelatih Terhadap Proses Penyeliaan Dan Bimbingan Yang Diberikan Oleh Penyelia Pembimbing Bagi Program Latihan Mengajar Universiti Teknologi Malaysia
title_short Persepsi Guru Pelatih Terhadap Proses Penyeliaan Dan Bimbingan Yang Diberikan Oleh Penyelia Pembimbing Bagi Program Latihan Mengajar Universiti Teknologi Malaysia
title_sort persepsi guru pelatih terhadap proses penyeliaan dan bimbingan yang diberikan oleh penyelia pembimbing bagi program latihan mengajar universiti teknologi malaysia
topic L Education (General)
url http://eprints.utm.my/10283/2/Nor_Kamsiah_Bt_Kamarul_Jaeh.pdf
work_keys_str_mv AT megatzakariamegatamanzahiri persepsigurupelatihterhadapprosespenyeliaandanbimbinganyangdiberikanolehpenyeliapembimbingbagiprogramlatihanmengajaruniversititeknologimalaysia
AT kamaruljaehnorkamsiah persepsigurupelatihterhadapprosespenyeliaandanbimbinganyangdiberikanolehpenyeliapembimbingbagiprogramlatihanmengajaruniversititeknologimalaysia