Peranan Guru Besar Dalam Pelaksanaan ICT Di Sekolah Jenis Kebangsaan (Cina) Daerah Kulai Selatan

Kajian ini dijalankan bertujuan untuk mengetahui tentang peranan guru besar dalam pelaksanaan ICT di Sekolah Jenis Kebangsaan (Cina) Daerah Kulai Selatan. Sampel kajian adalah seramai 238 orang guru yang mengajar di sekitar Daerah Kulai Selatan. Soal selidik telah digunakan sebagai instrumen kajian....

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Mohd. Tahir, Lokman, Phoon, Ai Ling
Format: Article
Language:English
Published: 2010
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/10287/2/Phoon_Ai_Ling.pdf
_version_ 1825910460056076288
author Mohd. Tahir, Lokman
Phoon, Ai Ling
author_facet Mohd. Tahir, Lokman
Phoon, Ai Ling
author_sort Mohd. Tahir, Lokman
collection ePrints
description Kajian ini dijalankan bertujuan untuk mengetahui tentang peranan guru besar dalam pelaksanaan ICT di Sekolah Jenis Kebangsaan (Cina) Daerah Kulai Selatan. Sampel kajian adalah seramai 238 orang guru yang mengajar di sekitar Daerah Kulai Selatan. Soal selidik telah digunakan sebagai instrumen kajian. Analisis statistic deskriptif telah digunakan untuk mengenalpasti peranan guru besar dalam menyediakan infrastruktur ICT yang lengkap disekolah; peranan guru besar dalam menggalakkan guru-guru menggunakan ICT di sekolah; peranan guru besar dalam mengimplementasikan penggunaan ICT dalam kalangan guru berdasarkan aspek pengurusan sekolah; peranan guru besar dalam mengimplementasikan penggunaan ICT dalam kalangan guru berdasarkan aspek pengajaran dan pembelajaran di sekolah manakala analisis statistik inferensi melalui ujian-t dan ANOVA sehala digunakan untuk melihat perbezaan dalam penilaian peranan guru besar melaksanakan ICT di sekolah berdasarkan perbezaan demografi guru iaitu jantina, umur, kelulusan akademik dan pengalaman mengajar. Nilai kebolehpercayaan instrumen kajian ini adalah α = 0.980. Hasil kajian menunjukkan bahawa purata skor min keseluruhan ialah pada tahap sederhana iaitu nilai 3.59. Hasil kajian juga menunjukkan bahawa terdapat perbezaan yang signifikan berdasarkan aspek jantina, umur, dan pengalaman mengajar guru dalam penilaian peranan guru besar melaksanakan ICT di sekolah. Bagaimanapun, tidak terdapat perbezaan yang signifikan berdasarkan aspek kelulusan akademik guru dalam penilaian peranan guru besar melaksanakan ICT di sekolah. Sebagai penutup bicara, penyelidik mengemukakan beberapa cadangan kepada pihak berkenaan sebagai panduan untuk memperbaiki kelemahan yang ada terutamanya dalam peranan guru besar sebagai pemangkin ICT di sekolah.
first_indexed 2024-03-05T18:17:24Z
format Article
id utm.eprints-10287
institution Universiti Teknologi Malaysia - ePrints
language English
last_indexed 2024-03-05T18:17:24Z
publishDate 2010
record_format dspace
spelling utm.eprints-102872017-03-02T02:51:50Z http://eprints.utm.my/10287/ Peranan Guru Besar Dalam Pelaksanaan ICT Di Sekolah Jenis Kebangsaan (Cina) Daerah Kulai Selatan Mohd. Tahir, Lokman Phoon, Ai Ling L Education (General) Kajian ini dijalankan bertujuan untuk mengetahui tentang peranan guru besar dalam pelaksanaan ICT di Sekolah Jenis Kebangsaan (Cina) Daerah Kulai Selatan. Sampel kajian adalah seramai 238 orang guru yang mengajar di sekitar Daerah Kulai Selatan. Soal selidik telah digunakan sebagai instrumen kajian. Analisis statistic deskriptif telah digunakan untuk mengenalpasti peranan guru besar dalam menyediakan infrastruktur ICT yang lengkap disekolah; peranan guru besar dalam menggalakkan guru-guru menggunakan ICT di sekolah; peranan guru besar dalam mengimplementasikan penggunaan ICT dalam kalangan guru berdasarkan aspek pengurusan sekolah; peranan guru besar dalam mengimplementasikan penggunaan ICT dalam kalangan guru berdasarkan aspek pengajaran dan pembelajaran di sekolah manakala analisis statistik inferensi melalui ujian-t dan ANOVA sehala digunakan untuk melihat perbezaan dalam penilaian peranan guru besar melaksanakan ICT di sekolah berdasarkan perbezaan demografi guru iaitu jantina, umur, kelulusan akademik dan pengalaman mengajar. Nilai kebolehpercayaan instrumen kajian ini adalah α = 0.980. Hasil kajian menunjukkan bahawa purata skor min keseluruhan ialah pada tahap sederhana iaitu nilai 3.59. Hasil kajian juga menunjukkan bahawa terdapat perbezaan yang signifikan berdasarkan aspek jantina, umur, dan pengalaman mengajar guru dalam penilaian peranan guru besar melaksanakan ICT di sekolah. Bagaimanapun, tidak terdapat perbezaan yang signifikan berdasarkan aspek kelulusan akademik guru dalam penilaian peranan guru besar melaksanakan ICT di sekolah. Sebagai penutup bicara, penyelidik mengemukakan beberapa cadangan kepada pihak berkenaan sebagai panduan untuk memperbaiki kelemahan yang ada terutamanya dalam peranan guru besar sebagai pemangkin ICT di sekolah. 2010-09-13 Article PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/10287/2/Phoon_Ai_Ling.pdf Mohd. Tahir, Lokman and Phoon, Ai Ling (2010) Peranan Guru Besar Dalam Pelaksanaan ICT Di Sekolah Jenis Kebangsaan (Cina) Daerah Kulai Selatan. Peranan Guru Besar Dalam Pelaksanaan ICT Di Sekolah Jenis Kebangsaan (Cina) Daerah Kulai Selatan . pp. 1-8. (Unpublished)
spellingShingle L Education (General)
Mohd. Tahir, Lokman
Phoon, Ai Ling
Peranan Guru Besar Dalam Pelaksanaan ICT Di Sekolah Jenis Kebangsaan (Cina) Daerah Kulai Selatan
title Peranan Guru Besar Dalam Pelaksanaan ICT Di Sekolah Jenis Kebangsaan (Cina) Daerah Kulai Selatan
title_full Peranan Guru Besar Dalam Pelaksanaan ICT Di Sekolah Jenis Kebangsaan (Cina) Daerah Kulai Selatan
title_fullStr Peranan Guru Besar Dalam Pelaksanaan ICT Di Sekolah Jenis Kebangsaan (Cina) Daerah Kulai Selatan
title_full_unstemmed Peranan Guru Besar Dalam Pelaksanaan ICT Di Sekolah Jenis Kebangsaan (Cina) Daerah Kulai Selatan
title_short Peranan Guru Besar Dalam Pelaksanaan ICT Di Sekolah Jenis Kebangsaan (Cina) Daerah Kulai Selatan
title_sort peranan guru besar dalam pelaksanaan ict di sekolah jenis kebangsaan cina daerah kulai selatan
topic L Education (General)
url http://eprints.utm.my/10287/2/Phoon_Ai_Ling.pdf
work_keys_str_mv AT mohdtahirlokman peranangurubesardalampelaksanaanictdisekolahjeniskebangsaancinadaerahkulaiselatan
AT phoonailing peranangurubesardalampelaksanaanictdisekolahjeniskebangsaancinadaerahkulaiselatan