Minat Pelajar Wanita Dalam Mata Pelajaran Teknik Dan Vokasional Di Sekolah

Kajian ini dilakukan bertujuan untuk meninjau minat pelajar wanita dalam mata pelajaran teknik dan vokasional di sekolah. Sampel kajian adalah terdiri daripada 132 orang pelajar wanita tingkatan 4 yang mengambil matapelajaran ini di tiga buah sekolah menengah harian di daerah Pontian, Johor. Sekolah...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Buntat, Yahya, Ensa, Norliza
Format: Article
Language:English
Published: 2010
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/10292/2/Norliza_Binti_Ensa.pdf
_version_ 1796854661519507456
author Buntat, Yahya
Ensa, Norliza
author_facet Buntat, Yahya
Ensa, Norliza
author_sort Buntat, Yahya
collection ePrints
description Kajian ini dilakukan bertujuan untuk meninjau minat pelajar wanita dalam mata pelajaran teknik dan vokasional di sekolah. Sampel kajian adalah terdiri daripada 132 orang pelajar wanita tingkatan 4 yang mengambil matapelajaran ini di tiga buah sekolah menengah harian di daerah Pontian, Johor. Sekolah yang dipilih adalah Sekolah Menengah Kebangsaan Sri Tanjung, Sekolah Menengah Kebangsaan Ayer Baloi dan Sekolah Menengah Kebangsaan Teluk Kerang. Instrumen kajian yang digunakan dalam kajian ini ialah soal selidik. Data dan maklumat yang diperolehi telah diproses dan dianalisis dengan menggunakan perisian Statistical Package for Social Science (SPSS) Version 11.5 for Windows dan dilaporkan dalam bentuk frekuensi, peratusan dan min. Kebolehpercayaan soal selidik diuji dengan Ujian Cronbach’s Alpha dengan nilai keseluruhan 0.840. Hasil kajian mendapati bahawa minat pelajar wanita dalam mata pelajaran teknik dan vokasional dipengaruhi oleh pelbagai faktor seperti faktor persekitaran, faktor kesedaran sendiri, faktor media dan sebagainya. Minat pelajar juga didapati didorong oleh banyak elemen seperti peralatan di bengkel, pembelajaran secara teori dan amali serta guru di sekolah tersebut. Pelajar juga didapati mempunyai persepsi positif terhadap bidang teknik dan vokasional. Hasil kajian juga menunjukkan situasi persekitaran pada hari ini dapat mempengaruhi minat pelajar wanita dalam mata pelajaran teknik dan vokasional. Secara keseluruhannya, pelajar wanita didapati berminat mempelajari mata pelajaran teknik dan vokasional dan tidak mempunyai masalah walaupun mata pelajaran ini merangkumi pembelajaran secara teori dan amali. Minat untuk mempelajari sesuatu perkara amat penting kerana minat mempengaruhi pencapaian seseorang pelajar.
first_indexed 2024-03-05T18:17:25Z
format Article
id utm.eprints-10292
institution Universiti Teknologi Malaysia - ePrints
language English
last_indexed 2024-03-05T18:17:25Z
publishDate 2010
record_format dspace
spelling utm.eprints-102922017-07-31T06:29:12Z http://eprints.utm.my/10292/ Minat Pelajar Wanita Dalam Mata Pelajaran Teknik Dan Vokasional Di Sekolah Buntat, Yahya Ensa, Norliza L Education (General) Kajian ini dilakukan bertujuan untuk meninjau minat pelajar wanita dalam mata pelajaran teknik dan vokasional di sekolah. Sampel kajian adalah terdiri daripada 132 orang pelajar wanita tingkatan 4 yang mengambil matapelajaran ini di tiga buah sekolah menengah harian di daerah Pontian, Johor. Sekolah yang dipilih adalah Sekolah Menengah Kebangsaan Sri Tanjung, Sekolah Menengah Kebangsaan Ayer Baloi dan Sekolah Menengah Kebangsaan Teluk Kerang. Instrumen kajian yang digunakan dalam kajian ini ialah soal selidik. Data dan maklumat yang diperolehi telah diproses dan dianalisis dengan menggunakan perisian Statistical Package for Social Science (SPSS) Version 11.5 for Windows dan dilaporkan dalam bentuk frekuensi, peratusan dan min. Kebolehpercayaan soal selidik diuji dengan Ujian Cronbach’s Alpha dengan nilai keseluruhan 0.840. Hasil kajian mendapati bahawa minat pelajar wanita dalam mata pelajaran teknik dan vokasional dipengaruhi oleh pelbagai faktor seperti faktor persekitaran, faktor kesedaran sendiri, faktor media dan sebagainya. Minat pelajar juga didapati didorong oleh banyak elemen seperti peralatan di bengkel, pembelajaran secara teori dan amali serta guru di sekolah tersebut. Pelajar juga didapati mempunyai persepsi positif terhadap bidang teknik dan vokasional. Hasil kajian juga menunjukkan situasi persekitaran pada hari ini dapat mempengaruhi minat pelajar wanita dalam mata pelajaran teknik dan vokasional. Secara keseluruhannya, pelajar wanita didapati berminat mempelajari mata pelajaran teknik dan vokasional dan tidak mempunyai masalah walaupun mata pelajaran ini merangkumi pembelajaran secara teori dan amali. Minat untuk mempelajari sesuatu perkara amat penting kerana minat mempengaruhi pencapaian seseorang pelajar. 2010-09-14 Article PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/10292/2/Norliza_Binti_Ensa.pdf Buntat, Yahya and Ensa, Norliza (2010) Minat Pelajar Wanita Dalam Mata Pelajaran Teknik Dan Vokasional Di Sekolah. Minat Pelajar Wanita Dalam Mata Pelajaran Teknik Dan Vokasional Di Sekolah . pp. 1-9. (Unpublished)
spellingShingle L Education (General)
Buntat, Yahya
Ensa, Norliza
Minat Pelajar Wanita Dalam Mata Pelajaran Teknik Dan Vokasional Di Sekolah
title Minat Pelajar Wanita Dalam Mata Pelajaran Teknik Dan Vokasional Di Sekolah
title_full Minat Pelajar Wanita Dalam Mata Pelajaran Teknik Dan Vokasional Di Sekolah
title_fullStr Minat Pelajar Wanita Dalam Mata Pelajaran Teknik Dan Vokasional Di Sekolah
title_full_unstemmed Minat Pelajar Wanita Dalam Mata Pelajaran Teknik Dan Vokasional Di Sekolah
title_short Minat Pelajar Wanita Dalam Mata Pelajaran Teknik Dan Vokasional Di Sekolah
title_sort minat pelajar wanita dalam mata pelajaran teknik dan vokasional di sekolah
topic L Education (General)
url http://eprints.utm.my/10292/2/Norliza_Binti_Ensa.pdf
work_keys_str_mv AT buntatyahya minatpelajarwanitadalammatapelajaranteknikdanvokasionaldisekolah
AT ensanorliza minatpelajarwanitadalammatapelajaranteknikdanvokasionaldisekolah