Perisian Pembelajaran Berbantukan Komputer Berdasarkan Pendekatan Kontekstual Bagi Tajuk Graviti Untuk Subjek Fizik Tingkatan Empat

Perkembangan pesat ICT telah memberikan lebih banyak alternatif kepada guru-guru dalam menyampaikan pengajaran secara menarik dan efektif. Sehubungan itu, satu projek telah dijalankan bagi menghasilkan perisian pembelajaran berbantukan komputer bertajuk Gravity (Graviti) untuk pelajar tingkatan empa...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Bilal Ali, Mohamad, Ngah Nordin, Nursyaida Syarafina
Format: Article
Language:English
Published: 2010
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/10301/2/Nursyaida_Syarafina_Binti_Ngah_Nordin.pdf
_version_ 1825910462856822784
author Bilal Ali, Mohamad
Ngah Nordin, Nursyaida Syarafina
author_facet Bilal Ali, Mohamad
Ngah Nordin, Nursyaida Syarafina
author_sort Bilal Ali, Mohamad
collection ePrints
description Perkembangan pesat ICT telah memberikan lebih banyak alternatif kepada guru-guru dalam menyampaikan pengajaran secara menarik dan efektif. Sehubungan itu, satu projek telah dijalankan bagi menghasilkan perisian pembelajaran berbantukan komputer bertajuk Gravity (Graviti) untuk pelajar tingkatan empat dalam usaha menyediakan suasana pembelajaran suasana pembelajaran secara maya yang interaktif dan menyeronokkan berbanding cara tradisional yang biasanya melibatkan buku dan pensil sahaja. Perisian ini menawarkan pembelajaran secara kontekstual dan terdiri daripada tutorial, permainan serta penilaian. Dalam penghasilannya, model ADDIE dijadikan dasar bagi proses pembangunan. Perisian ini dibina dengan bahasa gubahan Macromedia Authorware 7.0 dan perisian sokongan lain seperti Adobe Photoshop CS3, Adobe Flash CS3 dan Adobe Premiere CS3. Produk dipakej dan disebarkan kapada pengguna menggunakan CDROM. Beberapa orang guru yang berpengalaman telah terlibat dalam proses penilaian, dan mereka telah memberikan respon yang memuaskan berkenaan pendekatan dan persembahan yang disediakan dalam perisian ini. Diharapkan agar perisian yang dibangunkan benar-benar mampu membawa manfaat kepada pengguna dalam mempelajari tajuk Graviti.
first_indexed 2024-03-05T18:17:27Z
format Article
id utm.eprints-10301
institution Universiti Teknologi Malaysia - ePrints
language English
last_indexed 2024-03-05T18:17:27Z
publishDate 2010
record_format dspace
spelling utm.eprints-103012017-07-31T07:43:49Z http://eprints.utm.my/10301/ Perisian Pembelajaran Berbantukan Komputer Berdasarkan Pendekatan Kontekstual Bagi Tajuk Graviti Untuk Subjek Fizik Tingkatan Empat Bilal Ali, Mohamad Ngah Nordin, Nursyaida Syarafina L Education (General) Perkembangan pesat ICT telah memberikan lebih banyak alternatif kepada guru-guru dalam menyampaikan pengajaran secara menarik dan efektif. Sehubungan itu, satu projek telah dijalankan bagi menghasilkan perisian pembelajaran berbantukan komputer bertajuk Gravity (Graviti) untuk pelajar tingkatan empat dalam usaha menyediakan suasana pembelajaran suasana pembelajaran secara maya yang interaktif dan menyeronokkan berbanding cara tradisional yang biasanya melibatkan buku dan pensil sahaja. Perisian ini menawarkan pembelajaran secara kontekstual dan terdiri daripada tutorial, permainan serta penilaian. Dalam penghasilannya, model ADDIE dijadikan dasar bagi proses pembangunan. Perisian ini dibina dengan bahasa gubahan Macromedia Authorware 7.0 dan perisian sokongan lain seperti Adobe Photoshop CS3, Adobe Flash CS3 dan Adobe Premiere CS3. Produk dipakej dan disebarkan kapada pengguna menggunakan CDROM. Beberapa orang guru yang berpengalaman telah terlibat dalam proses penilaian, dan mereka telah memberikan respon yang memuaskan berkenaan pendekatan dan persembahan yang disediakan dalam perisian ini. Diharapkan agar perisian yang dibangunkan benar-benar mampu membawa manfaat kepada pengguna dalam mempelajari tajuk Graviti. 2010-09-15 Article PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/10301/2/Nursyaida_Syarafina_Binti_Ngah_Nordin.pdf Bilal Ali, Mohamad and Ngah Nordin, Nursyaida Syarafina (2010) Perisian Pembelajaran Berbantukan Komputer Berdasarkan Pendekatan Kontekstual Bagi Tajuk Graviti Untuk Subjek Fizik Tingkatan Empat. Perisian Pembelajaran Berbantukan Komputer Berdasarkan Pendekatan Kontekstual Bagi Tajuk Graviti Untuk Subjek Fizik Tingkatan Empat . pp. 1-7. (Unpublished)
spellingShingle L Education (General)
Bilal Ali, Mohamad
Ngah Nordin, Nursyaida Syarafina
Perisian Pembelajaran Berbantukan Komputer Berdasarkan Pendekatan Kontekstual Bagi Tajuk Graviti Untuk Subjek Fizik Tingkatan Empat
title Perisian Pembelajaran Berbantukan Komputer Berdasarkan Pendekatan Kontekstual Bagi Tajuk Graviti Untuk Subjek Fizik Tingkatan Empat
title_full Perisian Pembelajaran Berbantukan Komputer Berdasarkan Pendekatan Kontekstual Bagi Tajuk Graviti Untuk Subjek Fizik Tingkatan Empat
title_fullStr Perisian Pembelajaran Berbantukan Komputer Berdasarkan Pendekatan Kontekstual Bagi Tajuk Graviti Untuk Subjek Fizik Tingkatan Empat
title_full_unstemmed Perisian Pembelajaran Berbantukan Komputer Berdasarkan Pendekatan Kontekstual Bagi Tajuk Graviti Untuk Subjek Fizik Tingkatan Empat
title_short Perisian Pembelajaran Berbantukan Komputer Berdasarkan Pendekatan Kontekstual Bagi Tajuk Graviti Untuk Subjek Fizik Tingkatan Empat
title_sort perisian pembelajaran berbantukan komputer berdasarkan pendekatan kontekstual bagi tajuk graviti untuk subjek fizik tingkatan empat
topic L Education (General)
url http://eprints.utm.my/10301/2/Nursyaida_Syarafina_Binti_Ngah_Nordin.pdf
work_keys_str_mv AT bilalalimohamad perisianpembelajaranberbantukankomputerberdasarkanpendekatankontekstualbagitajukgravitiuntuksubjekfiziktingkatanempat
AT ngahnordinnursyaidasyarafina perisianpembelajaranberbantukankomputerberdasarkanpendekatankontekstualbagitajukgravitiuntuksubjekfiziktingkatanempat