Hubungan Antara Motivasi, Gaya Pembelajaran Dan Iklim Bilik Darjah Terhadap encapaian Akademik Pelajar Tingkatan Empat

Kajian ini dijalankan bertujuan untuk melihat hubungan antara motivasi, gaya pembelajaran dan iklim bilik darjah terhadap pencapaian akademik pelajar tingkatan empat. Kajian ini melibatkan 108 responden yang dipilih secara rawak. Data diambil dengan menggunakan borang soal selidik sebagai instrumen...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Yahaya, Azizi, Michael Obih, Donald
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: 2010
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/10327/3/DONALD.pdf
_version_ 1796854667528896512
author Yahaya, Azizi
Michael Obih, Donald
author_facet Yahaya, Azizi
Michael Obih, Donald
author_sort Yahaya, Azizi
collection ePrints
description Kajian ini dijalankan bertujuan untuk melihat hubungan antara motivasi, gaya pembelajaran dan iklim bilik darjah terhadap pencapaian akademik pelajar tingkatan empat. Kajian ini melibatkan 108 responden yang dipilih secara rawak. Data diambil dengan menggunakan borang soal selidik sebagai instrumen kajian. Maklum balas yang diperolehi menerusi borang soal selidik dan dianalisis dalam bentuk skor min, peratusan, kekerapan dan sisihan piawai dengan menggunakan SPSS (Statistical Package for Social Science) Version 17.0 for Windows. Kajian rintis telah dijalankan di SMK Taman Universiti II. Nilai kebolehpercayaan instrumen yang diperolehi adalah ?=0.90. Dapatan kajian menunjukkan bahawa tahap motivasi, gaya pembelajaran dan iklim bilik darjah terhadap diri pelajar tingkatan empat berada di tahap yang tinggi iaitu pada skor min 3.79 bagi tahap motivasi terhadap diri pelajar tingkatan empat, skor min 3.85 bagi tahap gaya pembelajaran terhadap diri pelajar tingkatan empat dan skor min 4.06 bagi tahap iklim bilik darjah terhadap diri pelajar tingkatan empat. Analisis terhadap motivasi, gaya pembelajaran dan iklim bilik darjah berdasarkan jantina menunjukkan tidak terdapat perbezaan yang signifikan dan nilai skor min perempuan adalah melebihi lelaki. Hasil ujian korelasi Pearson menunjukkan berkadar songsang dan lemah serta tidak terdapat hubungan yang signifikan antara motivasi, gaya pembelajaran dan iklim bilik darjah terhadap pencapaian akademik pelajar tingkatan empat
first_indexed 2024-03-05T18:17:31Z
format Conference or Workshop Item
id utm.eprints-10327
institution Universiti Teknologi Malaysia - ePrints
language English
last_indexed 2024-03-05T18:17:31Z
publishDate 2010
record_format dspace
spelling utm.eprints-103272020-03-17T08:04:03Z http://eprints.utm.my/10327/ Hubungan Antara Motivasi, Gaya Pembelajaran Dan Iklim Bilik Darjah Terhadap encapaian Akademik Pelajar Tingkatan Empat Yahaya, Azizi Michael Obih, Donald L Education (General) LA History of education Kajian ini dijalankan bertujuan untuk melihat hubungan antara motivasi, gaya pembelajaran dan iklim bilik darjah terhadap pencapaian akademik pelajar tingkatan empat. Kajian ini melibatkan 108 responden yang dipilih secara rawak. Data diambil dengan menggunakan borang soal selidik sebagai instrumen kajian. Maklum balas yang diperolehi menerusi borang soal selidik dan dianalisis dalam bentuk skor min, peratusan, kekerapan dan sisihan piawai dengan menggunakan SPSS (Statistical Package for Social Science) Version 17.0 for Windows. Kajian rintis telah dijalankan di SMK Taman Universiti II. Nilai kebolehpercayaan instrumen yang diperolehi adalah ?=0.90. Dapatan kajian menunjukkan bahawa tahap motivasi, gaya pembelajaran dan iklim bilik darjah terhadap diri pelajar tingkatan empat berada di tahap yang tinggi iaitu pada skor min 3.79 bagi tahap motivasi terhadap diri pelajar tingkatan empat, skor min 3.85 bagi tahap gaya pembelajaran terhadap diri pelajar tingkatan empat dan skor min 4.06 bagi tahap iklim bilik darjah terhadap diri pelajar tingkatan empat. Analisis terhadap motivasi, gaya pembelajaran dan iklim bilik darjah berdasarkan jantina menunjukkan tidak terdapat perbezaan yang signifikan dan nilai skor min perempuan adalah melebihi lelaki. Hasil ujian korelasi Pearson menunjukkan berkadar songsang dan lemah serta tidak terdapat hubungan yang signifikan antara motivasi, gaya pembelajaran dan iklim bilik darjah terhadap pencapaian akademik pelajar tingkatan empat 2010-04-20 Conference or Workshop Item NonPeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/10327/3/DONALD.pdf Yahaya, Azizi and Michael Obih, Donald (2010) Hubungan Antara Motivasi, Gaya Pembelajaran Dan Iklim Bilik Darjah Terhadap encapaian Akademik Pelajar Tingkatan Empat. In: National Seminar Sabah. (Unpublished) http://dms.library.utm.my:8080/vital/access/manager/Repository/vital:101176
spellingShingle L Education (General)
LA History of education
Yahaya, Azizi
Michael Obih, Donald
Hubungan Antara Motivasi, Gaya Pembelajaran Dan Iklim Bilik Darjah Terhadap encapaian Akademik Pelajar Tingkatan Empat
title Hubungan Antara Motivasi, Gaya Pembelajaran Dan Iklim Bilik Darjah Terhadap encapaian Akademik Pelajar Tingkatan Empat
title_full Hubungan Antara Motivasi, Gaya Pembelajaran Dan Iklim Bilik Darjah Terhadap encapaian Akademik Pelajar Tingkatan Empat
title_fullStr Hubungan Antara Motivasi, Gaya Pembelajaran Dan Iklim Bilik Darjah Terhadap encapaian Akademik Pelajar Tingkatan Empat
title_full_unstemmed Hubungan Antara Motivasi, Gaya Pembelajaran Dan Iklim Bilik Darjah Terhadap encapaian Akademik Pelajar Tingkatan Empat
title_short Hubungan Antara Motivasi, Gaya Pembelajaran Dan Iklim Bilik Darjah Terhadap encapaian Akademik Pelajar Tingkatan Empat
title_sort hubungan antara motivasi gaya pembelajaran dan iklim bilik darjah terhadap encapaian akademik pelajar tingkatan empat
topic L Education (General)
LA History of education
url http://eprints.utm.my/10327/3/DONALD.pdf
work_keys_str_mv AT yahayaazizi hubunganantaramotivasigayapembelajarandaniklimbilikdarjahterhadapencapaianakademikpelajartingkatanempat
AT michaelobihdonald hubunganantaramotivasigayapembelajarandaniklimbilikdarjahterhadapencapaianakademikpelajartingkatanempat