Peningkatan Kualiti Reka Bentuk Kerusi Sekolah Rendah Dengan Mengintegrasikan Kaedah Qfd Dan Kejuruteraan Nilai

Kajian ini adalah untuk mengintegrasikan kaedah QFD (Quality Function Deployment) – Pembangunan Fungsi Kualiti dan kaedah VE (Value Engineering) – Kejuruteraan Nilai dalam mereka bentuk kerusi sekolah rendah berasaskan kayu. Tujuan sebenar QFD adalah untuk membolehkan keperluan terhadap kehendak...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Mohd. Rohani, Jafri, Tamat, Suhaimi
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit UTM Press 2001
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/1036/1/JT35A4.pdf
_version_ 1796853179818704896
author Mohd. Rohani, Jafri
Tamat, Suhaimi
author_facet Mohd. Rohani, Jafri
Tamat, Suhaimi
author_sort Mohd. Rohani, Jafri
collection ePrints
description Kajian ini adalah untuk mengintegrasikan kaedah QFD (Quality Function Deployment) – Pembangunan Fungsi Kualiti dan kaedah VE (Value Engineering) – Kejuruteraan Nilai dalam mereka bentuk kerusi sekolah rendah berasaskan kayu. Tujuan sebenar QFD adalah untuk membolehkan keperluan terhadap kehendak pengguna (pelajar sekolah rendah) diterjemahkan kepada kehendak teknikal dan reka bentuk. Pada hakikatnya pengguna mempunyai bahasa mereka yang tersendiri dalam menyampaikan maksud kehendak mereka, manakala jurutera reka bentuk pula mempunyai bahasa mereka tersendiri yang terdiri daripada bentuk-bentuk teknikal bagi memenuhi kehendak pengguna tersebut. Dalam melaksanakan proses translasi antara dua maklumat yang berbeza ini, pendekatan yang bersistematik perlu digunakan bagi menukar maklumat kualitatif dan kuantitatif pengguna kepada kriteria-kriteria teknikal yang diperlukan untuk reka bentuk. Pendekatan bersistematik tersebut boleh diperoleh melalui proses QFD, iaitu maklumat-maklumat tersebut akan dijanakan melalui beberapa matrik utama. Dalam kajian ini, kaedah VE telah diaplikasikan untuk menyenarai tapis kriteria yang dipindahkan dari Matrik Rumah Kualiti (matrik pertama) kepada Matrik Perancangan Komponen (matrik kedua) dalam kaedah QFD. Keputusan kajian menunjukkan bahawa kehendak pengguna iaitu pelajar sekolah rendah dapat dipenuhi melalui integrasi kaedah QFD dan VE iaitu kerusi sekolah rendah berasaskan kayu yang menepati ciri-ciri kepenggunaan telah dikenalpasti, yang meliputi aspek kejuruteraan reka bentuk.
first_indexed 2024-03-05T17:55:46Z
format Article
id utm.eprints-1036
institution Universiti Teknologi Malaysia - ePrints
language English
last_indexed 2024-03-05T17:55:46Z
publishDate 2001
publisher Penerbit UTM Press
record_format dspace
spelling utm.eprints-10362017-11-01T04:17:47Z http://eprints.utm.my/1036/ Peningkatan Kualiti Reka Bentuk Kerusi Sekolah Rendah Dengan Mengintegrasikan Kaedah Qfd Dan Kejuruteraan Nilai Mohd. Rohani, Jafri Tamat, Suhaimi TJ Mechanical engineering and machinery Kajian ini adalah untuk mengintegrasikan kaedah QFD (Quality Function Deployment) – Pembangunan Fungsi Kualiti dan kaedah VE (Value Engineering) – Kejuruteraan Nilai dalam mereka bentuk kerusi sekolah rendah berasaskan kayu. Tujuan sebenar QFD adalah untuk membolehkan keperluan terhadap kehendak pengguna (pelajar sekolah rendah) diterjemahkan kepada kehendak teknikal dan reka bentuk. Pada hakikatnya pengguna mempunyai bahasa mereka yang tersendiri dalam menyampaikan maksud kehendak mereka, manakala jurutera reka bentuk pula mempunyai bahasa mereka tersendiri yang terdiri daripada bentuk-bentuk teknikal bagi memenuhi kehendak pengguna tersebut. Dalam melaksanakan proses translasi antara dua maklumat yang berbeza ini, pendekatan yang bersistematik perlu digunakan bagi menukar maklumat kualitatif dan kuantitatif pengguna kepada kriteria-kriteria teknikal yang diperlukan untuk reka bentuk. Pendekatan bersistematik tersebut boleh diperoleh melalui proses QFD, iaitu maklumat-maklumat tersebut akan dijanakan melalui beberapa matrik utama. Dalam kajian ini, kaedah VE telah diaplikasikan untuk menyenarai tapis kriteria yang dipindahkan dari Matrik Rumah Kualiti (matrik pertama) kepada Matrik Perancangan Komponen (matrik kedua) dalam kaedah QFD. Keputusan kajian menunjukkan bahawa kehendak pengguna iaitu pelajar sekolah rendah dapat dipenuhi melalui integrasi kaedah QFD dan VE iaitu kerusi sekolah rendah berasaskan kayu yang menepati ciri-ciri kepenggunaan telah dikenalpasti, yang meliputi aspek kejuruteraan reka bentuk. Penerbit UTM Press 2001-12 Article PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/1036/1/JT35A4.pdf Mohd. Rohani, Jafri and Tamat, Suhaimi (2001) Peningkatan Kualiti Reka Bentuk Kerusi Sekolah Rendah Dengan Mengintegrasikan Kaedah Qfd Dan Kejuruteraan Nilai. Jurnal Teknologi A (35A). pp. 35-46. ISSN 0127-9696 http://www.penerbit.utm.my/onlinejournal/35/A/JT35A4.pdf
spellingShingle TJ Mechanical engineering and machinery
Mohd. Rohani, Jafri
Tamat, Suhaimi
Peningkatan Kualiti Reka Bentuk Kerusi Sekolah Rendah Dengan Mengintegrasikan Kaedah Qfd Dan Kejuruteraan Nilai
title Peningkatan Kualiti Reka Bentuk Kerusi Sekolah Rendah Dengan Mengintegrasikan Kaedah Qfd Dan Kejuruteraan Nilai
title_full Peningkatan Kualiti Reka Bentuk Kerusi Sekolah Rendah Dengan Mengintegrasikan Kaedah Qfd Dan Kejuruteraan Nilai
title_fullStr Peningkatan Kualiti Reka Bentuk Kerusi Sekolah Rendah Dengan Mengintegrasikan Kaedah Qfd Dan Kejuruteraan Nilai
title_full_unstemmed Peningkatan Kualiti Reka Bentuk Kerusi Sekolah Rendah Dengan Mengintegrasikan Kaedah Qfd Dan Kejuruteraan Nilai
title_short Peningkatan Kualiti Reka Bentuk Kerusi Sekolah Rendah Dengan Mengintegrasikan Kaedah Qfd Dan Kejuruteraan Nilai
title_sort peningkatan kualiti reka bentuk kerusi sekolah rendah dengan mengintegrasikan kaedah qfd dan kejuruteraan nilai
topic TJ Mechanical engineering and machinery
url http://eprints.utm.my/1036/1/JT35A4.pdf
work_keys_str_mv AT mohdrohanijafri peningkatankualitirekabentukkerusisekolahrendahdenganmengintegrasikankaedahqfddankejuruteraannilai
AT tamatsuhaimi peningkatankualitirekabentukkerusisekolahrendahdenganmengintegrasikankaedahqfddankejuruteraannilai