Visualisasi dalam pendidikan sains : ke arah pengajaran dan pembelajaran yang berkesan
Artikel ini membincangkan literatur mengenai visualisasi dalam teori pembelajaran, kepentingan, permasalahan dan strategi membangunkan kemahiran visualisasi, Visualisasi yang dibincangkan dalam teori kognitif menjadi semakin dominan dalam era konstruktivisme melalui peranannya sebagai teras dalam me...
Main Authors: | , , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Penerbit UTM Press
2007
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.utm.my/10410/1/Johari_surif2007_VisualisasiDalamPendidikanSains.pdf |
_version_ | 1825910482358239232 |
---|---|
author | Surif, Johari Ibrahim, Nor Hasniza Arshad, Mohammad Yusof |
author_facet | Surif, Johari Ibrahim, Nor Hasniza Arshad, Mohammad Yusof |
author_sort | Surif, Johari |
collection | ePrints |
description | Artikel ini membincangkan literatur mengenai visualisasi dalam teori pembelajaran, kepentingan, permasalahan dan strategi membangunkan kemahiran visualisasi, Visualisasi yang dibincangkan dalam teori kognitif menjadi semakin dominan dalam era konstruktivisme melalui peranannya sebagai teras dalam mencerap, memproses dan menaakul fenomena untuk memodelkannya di dalam minda. Visualisasi juga digunakan untuk memodelkan sesuatu objek, molekul dan proses yang kompleks dan abstrak kepada bentuk yang lebih mudah difahami. Kepentingan visualisasi pada aras makroskopik, mikroskopik dan persimbolan tumt menjadikan ianya amat penting dalam membantu penguasaan konsep sains dan penyelesaian masalah. Walaupun kemampuan ini amat penting namun banyak kajian mendapati pelajar sukar untuk menguasainya. Sehubungan itu, model pengajaran dan pembelajaran sains yang menitikberatkan visualisasi dan proses penyiasatan turut dikemukakan untuk membantu pelajar membangunkan kemampuan visualisasi mereka. |
first_indexed | 2024-03-05T18:17:44Z |
format | Article |
id | utm.eprints-10410 |
institution | Universiti Teknologi Malaysia - ePrints |
language | English |
last_indexed | 2024-03-05T18:17:44Z |
publishDate | 2007 |
publisher | Penerbit UTM Press |
record_format | dspace |
spelling | utm.eprints-104102017-11-01T04:17:26Z http://eprints.utm.my/10410/ Visualisasi dalam pendidikan sains : ke arah pengajaran dan pembelajaran yang berkesan Surif, Johari Ibrahim, Nor Hasniza Arshad, Mohammad Yusof LC Special aspects of education Artikel ini membincangkan literatur mengenai visualisasi dalam teori pembelajaran, kepentingan, permasalahan dan strategi membangunkan kemahiran visualisasi, Visualisasi yang dibincangkan dalam teori kognitif menjadi semakin dominan dalam era konstruktivisme melalui peranannya sebagai teras dalam mencerap, memproses dan menaakul fenomena untuk memodelkannya di dalam minda. Visualisasi juga digunakan untuk memodelkan sesuatu objek, molekul dan proses yang kompleks dan abstrak kepada bentuk yang lebih mudah difahami. Kepentingan visualisasi pada aras makroskopik, mikroskopik dan persimbolan tumt menjadikan ianya amat penting dalam membantu penguasaan konsep sains dan penyelesaian masalah. Walaupun kemampuan ini amat penting namun banyak kajian mendapati pelajar sukar untuk menguasainya. Sehubungan itu, model pengajaran dan pembelajaran sains yang menitikberatkan visualisasi dan proses penyiasatan turut dikemukakan untuk membantu pelajar membangunkan kemampuan visualisasi mereka. Penerbit UTM Press 2007-10 Article PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/10410/1/Johari_surif2007_VisualisasiDalamPendidikanSains.pdf Surif, Johari and Ibrahim, Nor Hasniza and Arshad, Mohammad Yusof (2007) Visualisasi dalam pendidikan sains : ke arah pengajaran dan pembelajaran yang berkesan. Jurnal Pendidikan Universiti Teknologi Malaysia, 12 . pp. 26-40. ISSN 1394-1801 |
spellingShingle | LC Special aspects of education Surif, Johari Ibrahim, Nor Hasniza Arshad, Mohammad Yusof Visualisasi dalam pendidikan sains : ke arah pengajaran dan pembelajaran yang berkesan |
title | Visualisasi dalam pendidikan sains : ke arah pengajaran dan pembelajaran yang berkesan |
title_full | Visualisasi dalam pendidikan sains : ke arah pengajaran dan pembelajaran yang berkesan |
title_fullStr | Visualisasi dalam pendidikan sains : ke arah pengajaran dan pembelajaran yang berkesan |
title_full_unstemmed | Visualisasi dalam pendidikan sains : ke arah pengajaran dan pembelajaran yang berkesan |
title_short | Visualisasi dalam pendidikan sains : ke arah pengajaran dan pembelajaran yang berkesan |
title_sort | visualisasi dalam pendidikan sains ke arah pengajaran dan pembelajaran yang berkesan |
topic | LC Special aspects of education |
url | http://eprints.utm.my/10410/1/Johari_surif2007_VisualisasiDalamPendidikanSains.pdf |
work_keys_str_mv | AT surifjohari visualisasidalampendidikansainskearahpengajarandanpembelajaranyangberkesan AT ibrahimnorhasniza visualisasidalampendidikansainskearahpengajarandanpembelajaranyangberkesan AT arshadmohammadyusof visualisasidalampendidikansainskearahpengajarandanpembelajaranyangberkesan |