Hubungan antara sikap dengan pencapaian pelajar tingkatan empat dalam tajuk daya

Kajian ini adalah untuk mengenal pasti hubungan antara sikap dengan pencapaian pelajar tingkatan empat dalam tajuk Daya. Sampel kajian terdiri dari 134 pelajar, 59 pelajar lelaki dan 75 pelajar perempuan yang mengambil mata pelajaran Fizik sebagai mata pelajaran elektif dari lima buah sekolah harian...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Mohd. Atan, Rohana, Noardin, Shaharom
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit UTM Press 2007
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/10418/1/RohanaMohdAtan2007_HubunganAntaraSikapDenganPencapaian.pdf
_version_ 1825910483770671104
author Mohd. Atan, Rohana
Noardin, Shaharom
author_facet Mohd. Atan, Rohana
Noardin, Shaharom
author_sort Mohd. Atan, Rohana
collection ePrints
description Kajian ini adalah untuk mengenal pasti hubungan antara sikap dengan pencapaian pelajar tingkatan empat dalam tajuk Daya. Sampel kajian terdiri dari 134 pelajar, 59 pelajar lelaki dan 75 pelajar perempuan yang mengambil mata pelajaran Fizik sebagai mata pelajaran elektif dari lima buah sekolah harian di sekitar daerah Johor Bahru. Dua alat kajian digunakan iaitu Sikap Pelajar Terhadap Pembelajaran Fizik (SPTPF) yang terdiri dari 30 item soal selidik yang mengukur sikap pelajar dan Ujian Pencapaian Pelajar dalam tajuk Daya (UPPD) pula terdiri dari 20 soalan yang mengukur tahap pencapaian pelajar dalam tajuk Daya. Data yang diperolehi dianalisis dengan menggunakan statistik deskriptif dalam bentuk min, peratus dan sisihan lazim. Dapatan kajian menunjukkan pelajar bersikap positifterhadap pembelajaran Fizik (min = 90.07), pertalian yang sederhana (r = .60) dan bererti di mana p<.05 di antara sikap dan pencapaian pelajar. Pencapaian pelajar adalah pada tahap kepujian (52.51 %). Dapatan kajian memberi implikasi kepada kaedah pengajaran yang digunakan oleh guru. Bagi meningkatkan pencapaian pelajar ke tahap yang lebih cemerlang, pendekatan pengajaran seharusnya berpusatkan pelajar agar dapat membentuk sikap yang lebih positif dalam kalangan pelajar
first_indexed 2024-03-05T18:17:46Z
format Article
id utm.eprints-10418
institution Universiti Teknologi Malaysia - ePrints
language English
last_indexed 2024-03-05T18:17:46Z
publishDate 2007
publisher Penerbit UTM Press
record_format dspace
spelling utm.eprints-104182017-11-01T04:17:26Z http://eprints.utm.my/10418/ Hubungan antara sikap dengan pencapaian pelajar tingkatan empat dalam tajuk daya Mohd. Atan, Rohana Noardin, Shaharom LB1603 Secondary Education. High schools Kajian ini adalah untuk mengenal pasti hubungan antara sikap dengan pencapaian pelajar tingkatan empat dalam tajuk Daya. Sampel kajian terdiri dari 134 pelajar, 59 pelajar lelaki dan 75 pelajar perempuan yang mengambil mata pelajaran Fizik sebagai mata pelajaran elektif dari lima buah sekolah harian di sekitar daerah Johor Bahru. Dua alat kajian digunakan iaitu Sikap Pelajar Terhadap Pembelajaran Fizik (SPTPF) yang terdiri dari 30 item soal selidik yang mengukur sikap pelajar dan Ujian Pencapaian Pelajar dalam tajuk Daya (UPPD) pula terdiri dari 20 soalan yang mengukur tahap pencapaian pelajar dalam tajuk Daya. Data yang diperolehi dianalisis dengan menggunakan statistik deskriptif dalam bentuk min, peratus dan sisihan lazim. Dapatan kajian menunjukkan pelajar bersikap positifterhadap pembelajaran Fizik (min = 90.07), pertalian yang sederhana (r = .60) dan bererti di mana p<.05 di antara sikap dan pencapaian pelajar. Pencapaian pelajar adalah pada tahap kepujian (52.51 %). Dapatan kajian memberi implikasi kepada kaedah pengajaran yang digunakan oleh guru. Bagi meningkatkan pencapaian pelajar ke tahap yang lebih cemerlang, pendekatan pengajaran seharusnya berpusatkan pelajar agar dapat membentuk sikap yang lebih positif dalam kalangan pelajar Penerbit UTM Press 2007-10 Article PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/10418/1/RohanaMohdAtan2007_HubunganAntaraSikapDenganPencapaian.pdf Mohd. Atan, Rohana and Noardin, Shaharom (2007) Hubungan antara sikap dengan pencapaian pelajar tingkatan empat dalam tajuk daya. Jurnal Pendidikan Universiti Teknologi Malaysia, 12 . pp. 50-60. ISSN 1394-1801
spellingShingle LB1603 Secondary Education. High schools
Mohd. Atan, Rohana
Noardin, Shaharom
Hubungan antara sikap dengan pencapaian pelajar tingkatan empat dalam tajuk daya
title Hubungan antara sikap dengan pencapaian pelajar tingkatan empat dalam tajuk daya
title_full Hubungan antara sikap dengan pencapaian pelajar tingkatan empat dalam tajuk daya
title_fullStr Hubungan antara sikap dengan pencapaian pelajar tingkatan empat dalam tajuk daya
title_full_unstemmed Hubungan antara sikap dengan pencapaian pelajar tingkatan empat dalam tajuk daya
title_short Hubungan antara sikap dengan pencapaian pelajar tingkatan empat dalam tajuk daya
title_sort hubungan antara sikap dengan pencapaian pelajar tingkatan empat dalam tajuk daya
topic LB1603 Secondary Education. High schools
url http://eprints.utm.my/10418/1/RohanaMohdAtan2007_HubunganAntaraSikapDenganPencapaian.pdf
work_keys_str_mv AT mohdatanrohana hubunganantarasikapdenganpencapaianpelajartingkatanempatdalamtajukdaya
AT noardinshaharom hubunganantarasikapdenganpencapaianpelajartingkatanempatdalamtajukdaya