Pembangunan Sistem E-Pembelajaran Bagi Topik Polygons Ii Berlandaskan Model Van Hiele Berasaskan Perisian Moodle

Tujuan utama projek ini adalah untuk membangunkan satu sistem atas talian bagi pembelajaran geometri secara kendiri bagi topik Polygons II berdasarkan kepada Model Van Hiele. Topik ini dipilih dalam projek ini berikutan ramai pelajar berpendapat topik Polygons II sebagai topik yang paling sukar untu...

全面介紹

書目詳細資料
Main Authors: Abdullah, Abdul Halim, Mustaffa, Fatihah Aimi
格式: Article
語言:English
出版: 2010
主題:
在線閱讀:http://eprints.utm.my/10432/1/PEMBANGUNAN_SISTEM_E.pdf
_version_ 1825910486338633728
author Abdullah, Abdul Halim
Mustaffa, Fatihah Aimi
author_facet Abdullah, Abdul Halim
Mustaffa, Fatihah Aimi
author_sort Abdullah, Abdul Halim
collection ePrints
description Tujuan utama projek ini adalah untuk membangunkan satu sistem atas talian bagi pembelajaran geometri secara kendiri bagi topik Polygons II berdasarkan kepada Model Van Hiele. Topik ini dipilih dalam projek ini berikutan ramai pelajar berpendapat topik Polygons II sebagai topik yang paling sukar untuk dipelajari. Tambahan pula, sukatan matapelajaran Matematik dalam Kurikulum Bersepadu Sekolah Menengah (KBSM) memasukkan serta menekankan geometri sebagai salah satu komponen utamanya. Epembelajaran ini mempunyai pelbagai aplikasi dan setiap aplikasi dirancang dan direkabentuk dengan teliti supaya ianya mampu untuk membantu proses pengajaran dan pembelajaran geometri. Kandungan dalam Online Lesson dan Take Home Note dirancang dan dibangunkan berdasarkan kepada Model Van Hiele. Model Van Hiele merupakan model yang memberi perhatian kepada pemikiran geometri dan terdapat lima tahap pemikiran berturutan dalam model tersebut iaitu visualisasi, analisis, deduktif tidak formal, deduktif formal dan rigor. Di samping itu, pemikiran pelajar terhadap geometri dua dimensi adalah terbaik untuk diterangkan menggunakan Model Van Hiele. Penilaian formatif dan sumatif digunakan dalam e-pembelajaran ini dan soalan-soalan yang diuji juga telah dirancang dan disusun berdasarkan kepada Model Van Hiele. Aktiviti-aktiviti dalam e-pembelajaran ini merangkumi permainan geometri, glosari istilah-istilah geometri, kuiz geometri dan ruangan sembang. Proses penilaian dilakukan bagi mendapatkan pandangan bakal-bakal guru mengenai faktor isi kandungan, aspek afektif, pengantara muka, pedagogi dan navigasi e-pembelajaran. Hasil analisis terhadap kelima-lima faktor yang dinilai mendapati e-pembelajaran yang dibangunkan ini sesuai dalam menepati keperluan perlaksanaan proses pengajaran dan pembelajaran di sekolah. Adalah diharapkan dengan kewujudan epembelajaran ini, ianya dapat digunakan untuk membantu pembelajaran geometri dan seterusnya meningkatkan tahap pemikiran geometri pelajar.
first_indexed 2024-03-05T18:17:48Z
format Article
id utm.eprints-10432
institution Universiti Teknologi Malaysia - ePrints
language English
last_indexed 2024-03-05T18:17:48Z
publishDate 2010
record_format dspace
spelling utm.eprints-104322017-08-02T07:55:30Z http://eprints.utm.my/10432/ Pembangunan Sistem E-Pembelajaran Bagi Topik Polygons Ii Berlandaskan Model Van Hiele Berasaskan Perisian Moodle Abdullah, Abdul Halim Mustaffa, Fatihah Aimi L Education (General) Tujuan utama projek ini adalah untuk membangunkan satu sistem atas talian bagi pembelajaran geometri secara kendiri bagi topik Polygons II berdasarkan kepada Model Van Hiele. Topik ini dipilih dalam projek ini berikutan ramai pelajar berpendapat topik Polygons II sebagai topik yang paling sukar untuk dipelajari. Tambahan pula, sukatan matapelajaran Matematik dalam Kurikulum Bersepadu Sekolah Menengah (KBSM) memasukkan serta menekankan geometri sebagai salah satu komponen utamanya. Epembelajaran ini mempunyai pelbagai aplikasi dan setiap aplikasi dirancang dan direkabentuk dengan teliti supaya ianya mampu untuk membantu proses pengajaran dan pembelajaran geometri. Kandungan dalam Online Lesson dan Take Home Note dirancang dan dibangunkan berdasarkan kepada Model Van Hiele. Model Van Hiele merupakan model yang memberi perhatian kepada pemikiran geometri dan terdapat lima tahap pemikiran berturutan dalam model tersebut iaitu visualisasi, analisis, deduktif tidak formal, deduktif formal dan rigor. Di samping itu, pemikiran pelajar terhadap geometri dua dimensi adalah terbaik untuk diterangkan menggunakan Model Van Hiele. Penilaian formatif dan sumatif digunakan dalam e-pembelajaran ini dan soalan-soalan yang diuji juga telah dirancang dan disusun berdasarkan kepada Model Van Hiele. Aktiviti-aktiviti dalam e-pembelajaran ini merangkumi permainan geometri, glosari istilah-istilah geometri, kuiz geometri dan ruangan sembang. Proses penilaian dilakukan bagi mendapatkan pandangan bakal-bakal guru mengenai faktor isi kandungan, aspek afektif, pengantara muka, pedagogi dan navigasi e-pembelajaran. Hasil analisis terhadap kelima-lima faktor yang dinilai mendapati e-pembelajaran yang dibangunkan ini sesuai dalam menepati keperluan perlaksanaan proses pengajaran dan pembelajaran di sekolah. Adalah diharapkan dengan kewujudan epembelajaran ini, ianya dapat digunakan untuk membantu pembelajaran geometri dan seterusnya meningkatkan tahap pemikiran geometri pelajar. 2010-10-02 Article PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/10432/1/PEMBANGUNAN_SISTEM_E.pdf Abdullah, Abdul Halim and Mustaffa, Fatihah Aimi (2010) Pembangunan Sistem E-Pembelajaran Bagi Topik Polygons Ii Berlandaskan Model Van Hiele Berasaskan Perisian Moodle. Pembangunan Sistem E-Pembelajaran Bagi Topik Polygons Ii Berlandaskan Model Van Hiele Berasaskan Perisian Moodle . pp. 1-7. (Unpublished)
spellingShingle L Education (General)
Abdullah, Abdul Halim
Mustaffa, Fatihah Aimi
Pembangunan Sistem E-Pembelajaran Bagi Topik Polygons Ii Berlandaskan Model Van Hiele Berasaskan Perisian Moodle
title Pembangunan Sistem E-Pembelajaran Bagi Topik Polygons Ii Berlandaskan Model Van Hiele Berasaskan Perisian Moodle
title_full Pembangunan Sistem E-Pembelajaran Bagi Topik Polygons Ii Berlandaskan Model Van Hiele Berasaskan Perisian Moodle
title_fullStr Pembangunan Sistem E-Pembelajaran Bagi Topik Polygons Ii Berlandaskan Model Van Hiele Berasaskan Perisian Moodle
title_full_unstemmed Pembangunan Sistem E-Pembelajaran Bagi Topik Polygons Ii Berlandaskan Model Van Hiele Berasaskan Perisian Moodle
title_short Pembangunan Sistem E-Pembelajaran Bagi Topik Polygons Ii Berlandaskan Model Van Hiele Berasaskan Perisian Moodle
title_sort pembangunan sistem e pembelajaran bagi topik polygons ii berlandaskan model van hiele berasaskan perisian moodle
topic L Education (General)
url http://eprints.utm.my/10432/1/PEMBANGUNAN_SISTEM_E.pdf
work_keys_str_mv AT abdullahabdulhalim pembangunansistemepembelajaranbagitopikpolygonsiiberlandaskanmodelvanhieleberasaskanperisianmoodle
AT mustaffafatihahaimi pembangunansistemepembelajaranbagitopikpolygonsiiberlandaskanmodelvanhieleberasaskanperisianmoodle