Kepekaan Terhadap Isu Semasa Pendidikan Dalam Kalangan Pelajar Fakulti Pendidikan, Utm, Skudai.

Kajian ini bertujuan untuk mengetahui persepsi pelajar Fakulti Pendidikan UTM, Skudai terhadap isu semasa pendidikan. Di samping itu, kajian ini juga bertujuan untuk mengenalpasti cara pelajar mendapatkan maklumat berkaitan isu semasa pendidikan dan faktor-faktor yang mendorong mereka peka terhadap...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Sayed Ahmad, Sayed Mahussain, Muhammad, Siti Mariam Aini
Format: Article
Language:English
Published: 2010
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/10461/1/KEPEKAAN_TERHADAP_ISU_SEMASA_PENDIDIKAN_DALAM_KALANGAN.pdf
_version_ 1825910491578368000
author Sayed Ahmad, Sayed Mahussain
Muhammad, Siti Mariam Aini
author_facet Sayed Ahmad, Sayed Mahussain
Muhammad, Siti Mariam Aini
author_sort Sayed Ahmad, Sayed Mahussain
collection ePrints
description Kajian ini bertujuan untuk mengetahui persepsi pelajar Fakulti Pendidikan UTM, Skudai terhadap isu semasa pendidikan. Di samping itu, kajian ini juga bertujuan untuk mengenalpasti cara pelajar mendapatkan maklumat berkaitan isu semasa pendidikan dan faktor-faktor yang mendorong mereka peka terhadap isu semasa pendidikan. Seramai 137 orang responden melibatkan pelajar tahun 4 Fakulti Pendidikan yang terdiri dari lima kursus iaitu Ijazah Sarjana Muda Sains Serta Pendidikan (Pengajian Islam-SPI), Ijazah Sarjana Muda Sains Serta Pendidikan (Kem. Hidup-SPH), Ijazah Sarjana Muda Sains Serta Pendidikan (Sains-SPN), Ijazah Sarjana Muda Sains Serta Pendidikan (Sukan-SPS) dan Ijazah Sarjana Muda Sains Serta Pendidikan (Tesl-SPL). Instrumen kajian yang digunakan berbentuk soal selidik yang mengandungi 34 item soalan. Data yang diperolehi dianalisis secara deskriptif bagi mendapatkan nilai kekerapan, peratusan dan min menggunakan perisian Statistical Package for Social Science 14.0 for Windows. Hasil kajian rintis menunjukkan nilai Cronbach's Alpha ?=0.741. Secara keseluruhannya persepsi pelajar terhadap isu semasa pendidikan berada pada tahap min yang tinggi iaitu 4.13. Ini diikuti dengan cara pelajar mendapatkan maklumat berkaitan isu semasa pendidikan dengan nilai min 3.97. Kebanyakan responden juga bersetuju dengan faktorfaktor yang mendorong mereka peka terhadap isu semasa pendidikan dengan nilai min 4.00. Pada akhir kajian disertakan beberapa cadangan sebagai panduan dan tindakan pihak-pihak tertentu. Kajian lanjutan juga turut dicadangkan untuk penyelidikan pada masa akan datang.
first_indexed 2024-03-05T18:17:53Z
format Article
id utm.eprints-10461
institution Universiti Teknologi Malaysia - ePrints
language English
last_indexed 2024-03-05T18:17:53Z
publishDate 2010
record_format dspace
spelling utm.eprints-104612017-08-06T01:27:07Z http://eprints.utm.my/10461/ Kepekaan Terhadap Isu Semasa Pendidikan Dalam Kalangan Pelajar Fakulti Pendidikan, Utm, Skudai. Sayed Ahmad, Sayed Mahussain Muhammad, Siti Mariam Aini L Education (General) Kajian ini bertujuan untuk mengetahui persepsi pelajar Fakulti Pendidikan UTM, Skudai terhadap isu semasa pendidikan. Di samping itu, kajian ini juga bertujuan untuk mengenalpasti cara pelajar mendapatkan maklumat berkaitan isu semasa pendidikan dan faktor-faktor yang mendorong mereka peka terhadap isu semasa pendidikan. Seramai 137 orang responden melibatkan pelajar tahun 4 Fakulti Pendidikan yang terdiri dari lima kursus iaitu Ijazah Sarjana Muda Sains Serta Pendidikan (Pengajian Islam-SPI), Ijazah Sarjana Muda Sains Serta Pendidikan (Kem. Hidup-SPH), Ijazah Sarjana Muda Sains Serta Pendidikan (Sains-SPN), Ijazah Sarjana Muda Sains Serta Pendidikan (Sukan-SPS) dan Ijazah Sarjana Muda Sains Serta Pendidikan (Tesl-SPL). Instrumen kajian yang digunakan berbentuk soal selidik yang mengandungi 34 item soalan. Data yang diperolehi dianalisis secara deskriptif bagi mendapatkan nilai kekerapan, peratusan dan min menggunakan perisian Statistical Package for Social Science 14.0 for Windows. Hasil kajian rintis menunjukkan nilai Cronbach's Alpha ?=0.741. Secara keseluruhannya persepsi pelajar terhadap isu semasa pendidikan berada pada tahap min yang tinggi iaitu 4.13. Ini diikuti dengan cara pelajar mendapatkan maklumat berkaitan isu semasa pendidikan dengan nilai min 3.97. Kebanyakan responden juga bersetuju dengan faktorfaktor yang mendorong mereka peka terhadap isu semasa pendidikan dengan nilai min 4.00. Pada akhir kajian disertakan beberapa cadangan sebagai panduan dan tindakan pihak-pihak tertentu. Kajian lanjutan juga turut dicadangkan untuk penyelidikan pada masa akan datang. 2010-10-04 Article PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/10461/1/KEPEKAAN_TERHADAP_ISU_SEMASA_PENDIDIKAN_DALAM_KALANGAN.pdf Sayed Ahmad, Sayed Mahussain and Muhammad, Siti Mariam Aini (2010) Kepekaan Terhadap Isu Semasa Pendidikan Dalam Kalangan Pelajar Fakulti Pendidikan, Utm, Skudai. Kepekaan Terhadap Isu Semasa Pendidikan Dalam Kalangan Pelajar Fakulti Pendidikan, Utm, Skudai. . pp. 1-10. (Unpublished)
spellingShingle L Education (General)
Sayed Ahmad, Sayed Mahussain
Muhammad, Siti Mariam Aini
Kepekaan Terhadap Isu Semasa Pendidikan Dalam Kalangan Pelajar Fakulti Pendidikan, Utm, Skudai.
title Kepekaan Terhadap Isu Semasa Pendidikan Dalam Kalangan Pelajar Fakulti Pendidikan, Utm, Skudai.
title_full Kepekaan Terhadap Isu Semasa Pendidikan Dalam Kalangan Pelajar Fakulti Pendidikan, Utm, Skudai.
title_fullStr Kepekaan Terhadap Isu Semasa Pendidikan Dalam Kalangan Pelajar Fakulti Pendidikan, Utm, Skudai.
title_full_unstemmed Kepekaan Terhadap Isu Semasa Pendidikan Dalam Kalangan Pelajar Fakulti Pendidikan, Utm, Skudai.
title_short Kepekaan Terhadap Isu Semasa Pendidikan Dalam Kalangan Pelajar Fakulti Pendidikan, Utm, Skudai.
title_sort kepekaan terhadap isu semasa pendidikan dalam kalangan pelajar fakulti pendidikan utm skudai
topic L Education (General)
url http://eprints.utm.my/10461/1/KEPEKAAN_TERHADAP_ISU_SEMASA_PENDIDIKAN_DALAM_KALANGAN.pdf
work_keys_str_mv AT sayedahmadsayedmahussain kepekaanterhadapisusemasapendidikandalamkalanganpelajarfakultipendidikanutmskudai
AT muhammadsitimariamaini kepekaanterhadapisusemasapendidikandalamkalanganpelajarfakultipendidikanutmskudai