Kekangan Pelaksanaan Mata Pelajaran Vokasional Di Sekolah Menengah Negeri Johor

Mata Pelajaran Vokasional (MPV) merupakan satu mata pelajaran yang diajar di sekolah menengah akademik. MPV ini telah dilaksanakan pada tahun 2002. Walaupun mata pelajaran ini telah dilaksanakan selama 7 tahun, masih banyak sekolah tidak mencapai 100 peratus dan cadangan untuk melaksanakan mata pela...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Ismail, Sarimah, Yassin, Farawahida
Format: Article
Language:English
Published: 2010
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/10497/1/Kekangan_Pelaksanaan_Mata_Pelajaran_Vokasional_Di_Sekolah_Menengah_Negeri_Johor.pdf
_version_ 1825910498368946176
author Ismail, Sarimah
Yassin, Farawahida
author_facet Ismail, Sarimah
Yassin, Farawahida
author_sort Ismail, Sarimah
collection ePrints
description Mata Pelajaran Vokasional (MPV) merupakan satu mata pelajaran yang diajar di sekolah menengah akademik. MPV ini telah dilaksanakan pada tahun 2002. Walaupun mata pelajaran ini telah dilaksanakan selama 7 tahun, masih banyak sekolah tidak mencapai 100 peratus dan cadangan untuk melaksanakan mata pelajaran ini di sekolah lain seterusnya seluruh Malaysia terpaksa ditunda kerana beberapa masalah. Tujuan kajian ini, dijalankan adalah untuk mengenal pasti kekangan yang dihadapi oleh guru-guru dalam mengajar MPV. Pembolehubah dikaji adalah peruntukan kewangan, kemudahan kelengkapan bengkel dan tahap pengetahuan dan kemahiran guru. Kajian ini melibatkan 108 guru-guru yang mengajar MPV dari 55 buah sekolah yang menawarkan MPV diseluruh negeri Johor yang dipilih menggunakan persampelan bertujuan. Set borang soal selidik digunakan dan data yang diperolehi dianalisis dengan menggunakan perisian Statistical Package For Social Science-Version 15.0 (SPSS) bagi mendapatkan frekuansi, peratusan dan min. Daripada tiga persoalan kajian yang dikemukan, didapati aspek kemudahan kelengkapan di bengkel lebih memberi kekangan dengan nilai min 3.42, diikuti dengan aspek peruntukan kewangan dengan min 3.72. Pengetahuan dan kemahiran guru kurang memberi kekangan dengan min 4.27. Ini menunjukkan bahawa pembolehubah yang dikaji tidak memberi kekangan kepada guru-guru dalam mengajar MPV. Walaupun begitu, disarankan agar aspek kemudahan kelengkapan di bengkel diberi perhatian supaya program MPV ini dapat berjalan dengan baik dan sempurna.
first_indexed 2024-03-05T18:17:59Z
format Article
id utm.eprints-10497
institution Universiti Teknologi Malaysia - ePrints
language English
last_indexed 2024-03-05T18:17:59Z
publishDate 2010
record_format dspace
spelling utm.eprints-104972017-08-08T06:43:53Z http://eprints.utm.my/10497/ Kekangan Pelaksanaan Mata Pelajaran Vokasional Di Sekolah Menengah Negeri Johor Ismail, Sarimah Yassin, Farawahida L Education (General) Mata Pelajaran Vokasional (MPV) merupakan satu mata pelajaran yang diajar di sekolah menengah akademik. MPV ini telah dilaksanakan pada tahun 2002. Walaupun mata pelajaran ini telah dilaksanakan selama 7 tahun, masih banyak sekolah tidak mencapai 100 peratus dan cadangan untuk melaksanakan mata pelajaran ini di sekolah lain seterusnya seluruh Malaysia terpaksa ditunda kerana beberapa masalah. Tujuan kajian ini, dijalankan adalah untuk mengenal pasti kekangan yang dihadapi oleh guru-guru dalam mengajar MPV. Pembolehubah dikaji adalah peruntukan kewangan, kemudahan kelengkapan bengkel dan tahap pengetahuan dan kemahiran guru. Kajian ini melibatkan 108 guru-guru yang mengajar MPV dari 55 buah sekolah yang menawarkan MPV diseluruh negeri Johor yang dipilih menggunakan persampelan bertujuan. Set borang soal selidik digunakan dan data yang diperolehi dianalisis dengan menggunakan perisian Statistical Package For Social Science-Version 15.0 (SPSS) bagi mendapatkan frekuansi, peratusan dan min. Daripada tiga persoalan kajian yang dikemukan, didapati aspek kemudahan kelengkapan di bengkel lebih memberi kekangan dengan nilai min 3.42, diikuti dengan aspek peruntukan kewangan dengan min 3.72. Pengetahuan dan kemahiran guru kurang memberi kekangan dengan min 4.27. Ini menunjukkan bahawa pembolehubah yang dikaji tidak memberi kekangan kepada guru-guru dalam mengajar MPV. Walaupun begitu, disarankan agar aspek kemudahan kelengkapan di bengkel diberi perhatian supaya program MPV ini dapat berjalan dengan baik dan sempurna. 2010-10-07 Article PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/10497/1/Kekangan_Pelaksanaan_Mata_Pelajaran_Vokasional_Di_Sekolah_Menengah_Negeri_Johor.pdf Ismail, Sarimah and Yassin, Farawahida (2010) Kekangan Pelaksanaan Mata Pelajaran Vokasional Di Sekolah Menengah Negeri Johor. Kekangan Pelaksanaan Mata Pelajaran Vokasional Di Sekolah Menengah Negeri Johor . pp. 1-8. (Unpublished)
spellingShingle L Education (General)
Ismail, Sarimah
Yassin, Farawahida
Kekangan Pelaksanaan Mata Pelajaran Vokasional Di Sekolah Menengah Negeri Johor
title Kekangan Pelaksanaan Mata Pelajaran Vokasional Di Sekolah Menengah Negeri Johor
title_full Kekangan Pelaksanaan Mata Pelajaran Vokasional Di Sekolah Menengah Negeri Johor
title_fullStr Kekangan Pelaksanaan Mata Pelajaran Vokasional Di Sekolah Menengah Negeri Johor
title_full_unstemmed Kekangan Pelaksanaan Mata Pelajaran Vokasional Di Sekolah Menengah Negeri Johor
title_short Kekangan Pelaksanaan Mata Pelajaran Vokasional Di Sekolah Menengah Negeri Johor
title_sort kekangan pelaksanaan mata pelajaran vokasional di sekolah menengah negeri johor
topic L Education (General)
url http://eprints.utm.my/10497/1/Kekangan_Pelaksanaan_Mata_Pelajaran_Vokasional_Di_Sekolah_Menengah_Negeri_Johor.pdf
work_keys_str_mv AT ismailsarimah kekanganpelaksanaanmatapelajaranvokasionaldisekolahmenengahnegerijohor
AT yassinfarawahida kekanganpelaksanaanmatapelajaranvokasionaldisekolahmenengahnegerijohor