Pembinaan Dan Penilaian Kesesuaian Modul Pengajaran Kendiri Permodelan Kerangka Dawai Mata Pelajaran Rekabentuk Berbantu Komputer

Tujuan utama kajian ini dijalankan adalah untuk membina dan menilai kesesuaian dua Modul Pengajaran Kendiri (MPK) yang dibina di bawah tajuk Wireframe Model, iaitu MPK 1: Pengenalan Kepada Binaan Asas AutoCAD 3D (Wireframe), dan MPK 2: Pengenalan dan Pembinaan Model Kerangka Dawai (Wireframe Model)....

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Saud, Muhammad Sukri, Loura, Lind
Format: Article
Language:English
Published: 2010
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/10543/1/Pembinaan_Dan_Penilaian_Kesesuaian_Modul_Pengajaran_Kendiri_Permodelan_Kerangka_Dawai_Mata_Pelajaran_Rekabentuk_Berbantu_Komputer.pdf
_version_ 1825910506946297856
author Saud, Muhammad Sukri
Loura, Lind
author_facet Saud, Muhammad Sukri
Loura, Lind
author_sort Saud, Muhammad Sukri
collection ePrints
description Tujuan utama kajian ini dijalankan adalah untuk membina dan menilai kesesuaian dua Modul Pengajaran Kendiri (MPK) yang dibina di bawah tajuk Wireframe Model, iaitu MPK 1: Pengenalan Kepada Binaan Asas AutoCAD 3D (Wireframe), dan MPK 2: Pengenalan dan Pembinaan Model Kerangka Dawai (Wireframe Model). Pembinaan kedua-dua MPK ini adalah berteraskan kepada Model Teras-Cabang Shaharom (1994). Kajian ini merupakan kajian deskriptif yang menggunakan pendekatan kualitatif dan kuantitatif dengan menggunakan borang soal selidik, serta kaedah temubual sebagai instrumen kajian. MPK ini dinilai melalui tiga peringkat penilaian, iaitu Penilaian Formatif Satu dengan Satu (PFSS) melibatkan seorang pakar, Penilaian Formatif Kelompok Kecil (PFKK) melibatkan dua orang pakar, dan Penilaian Formatif Percubaan Luar (PFPL) melibatkan seramai 16 orang pelajar Tahun 2 Sarjana Muda Teknologi serta Pendidikan (Kemahiran Hidup) (SPH). Penilaian dilakukan untuk menilai kesesuaian MPK yang dibina untuk kegunaan pelajar Tahun 2 Sarjana Muda Teknologi serta Pendidikan (Kemahiran Hidup) - SPH bagi subjek Rekabentuk Berbantu Komputer (SPL 2402) di Universiti Teknologi Malaysia (UTM), Skudai Johor. Hasil analisis mendapati bahawa keduadua MPK ini adalah sesuai untuk kegunaan pelajar tahun 2 SPH bagi mata pelajaran Rekabentuk Berbantu Komputer. Katakunci : Tujuan utama kajian ini dijalankan adalah untuk membina dan menilai kesesuaian dua Modul Pengajaran Kendiri (MPK) yang dibina di bawah tajuk Wireframe Model, iaitu MPK 1: Pengenalan Kepada Binaan Asas AutoCAD 3D (Wireframe), dan MPK 2: Pengenalan dan Pembinaan Model Kerangka Dawai (Wireframe Model). Pembinaan kedua-dua MPK ini adalah berteraskan kepada Model Teras-Cabang Shaharom (1994). Kajian ini merupakan kajian deskriptif yang menggunakan pendekatan kualitatif dan kuantitatif dengan menggunakan borang soal selidik, serta kaedah temubual sebagai instrumen kajian. MPK ini dinilai melalui tiga peringkat penilaian, iaitu Penilaian Formatif Satu dengan Satu (PFSS) melibatkan seorang pakar, Penilaian Formatif Kelompok Kecil (PFKK) melibatkan dua orang pakar, dan Penilaian Formatif Percubaan Luar (PFPL) melibatkan seramai 16 orang pelajar Tahun 2 Sarjana Muda Teknologi serta Pendidikan (Kemahiran Hidup) (SPH). Penilaian dilakukan untuk menilai kesesuaian MPK yang dibina untuk kegunaan pelajar Tahun 2 Sarjana Muda Teknologi serta Pendidikan (Kemahiran Hidup) - SPH bagi subjek Rekabentuk Berbantu Komputer (SPL 2402) di Universiti Teknologi Malaysia (UTM), Skudai Johor. Hasil analisis mendapati bahawa keduadua MPK ini adalah sesuai untuk kegunaan pelajar tahun 2 SPH bagi mata pelajaran Rekabentuk Berbantu Komputer.
first_indexed 2024-03-05T18:18:07Z
format Article
id utm.eprints-10543
institution Universiti Teknologi Malaysia - ePrints
language English
last_indexed 2024-03-05T18:18:07Z
publishDate 2010
record_format dspace
spelling utm.eprints-105432017-08-10T03:22:20Z http://eprints.utm.my/10543/ Pembinaan Dan Penilaian Kesesuaian Modul Pengajaran Kendiri Permodelan Kerangka Dawai Mata Pelajaran Rekabentuk Berbantu Komputer Saud, Muhammad Sukri Loura, Lind L Education (General) Tujuan utama kajian ini dijalankan adalah untuk membina dan menilai kesesuaian dua Modul Pengajaran Kendiri (MPK) yang dibina di bawah tajuk Wireframe Model, iaitu MPK 1: Pengenalan Kepada Binaan Asas AutoCAD 3D (Wireframe), dan MPK 2: Pengenalan dan Pembinaan Model Kerangka Dawai (Wireframe Model). Pembinaan kedua-dua MPK ini adalah berteraskan kepada Model Teras-Cabang Shaharom (1994). Kajian ini merupakan kajian deskriptif yang menggunakan pendekatan kualitatif dan kuantitatif dengan menggunakan borang soal selidik, serta kaedah temubual sebagai instrumen kajian. MPK ini dinilai melalui tiga peringkat penilaian, iaitu Penilaian Formatif Satu dengan Satu (PFSS) melibatkan seorang pakar, Penilaian Formatif Kelompok Kecil (PFKK) melibatkan dua orang pakar, dan Penilaian Formatif Percubaan Luar (PFPL) melibatkan seramai 16 orang pelajar Tahun 2 Sarjana Muda Teknologi serta Pendidikan (Kemahiran Hidup) (SPH). Penilaian dilakukan untuk menilai kesesuaian MPK yang dibina untuk kegunaan pelajar Tahun 2 Sarjana Muda Teknologi serta Pendidikan (Kemahiran Hidup) - SPH bagi subjek Rekabentuk Berbantu Komputer (SPL 2402) di Universiti Teknologi Malaysia (UTM), Skudai Johor. Hasil analisis mendapati bahawa keduadua MPK ini adalah sesuai untuk kegunaan pelajar tahun 2 SPH bagi mata pelajaran Rekabentuk Berbantu Komputer. Katakunci : Tujuan utama kajian ini dijalankan adalah untuk membina dan menilai kesesuaian dua Modul Pengajaran Kendiri (MPK) yang dibina di bawah tajuk Wireframe Model, iaitu MPK 1: Pengenalan Kepada Binaan Asas AutoCAD 3D (Wireframe), dan MPK 2: Pengenalan dan Pembinaan Model Kerangka Dawai (Wireframe Model). Pembinaan kedua-dua MPK ini adalah berteraskan kepada Model Teras-Cabang Shaharom (1994). Kajian ini merupakan kajian deskriptif yang menggunakan pendekatan kualitatif dan kuantitatif dengan menggunakan borang soal selidik, serta kaedah temubual sebagai instrumen kajian. MPK ini dinilai melalui tiga peringkat penilaian, iaitu Penilaian Formatif Satu dengan Satu (PFSS) melibatkan seorang pakar, Penilaian Formatif Kelompok Kecil (PFKK) melibatkan dua orang pakar, dan Penilaian Formatif Percubaan Luar (PFPL) melibatkan seramai 16 orang pelajar Tahun 2 Sarjana Muda Teknologi serta Pendidikan (Kemahiran Hidup) (SPH). Penilaian dilakukan untuk menilai kesesuaian MPK yang dibina untuk kegunaan pelajar Tahun 2 Sarjana Muda Teknologi serta Pendidikan (Kemahiran Hidup) - SPH bagi subjek Rekabentuk Berbantu Komputer (SPL 2402) di Universiti Teknologi Malaysia (UTM), Skudai Johor. Hasil analisis mendapati bahawa keduadua MPK ini adalah sesuai untuk kegunaan pelajar tahun 2 SPH bagi mata pelajaran Rekabentuk Berbantu Komputer. 2010-10-11 Article PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/10543/1/Pembinaan_Dan_Penilaian_Kesesuaian_Modul_Pengajaran_Kendiri_Permodelan_Kerangka_Dawai_Mata_Pelajaran_Rekabentuk_Berbantu_Komputer.pdf Saud, Muhammad Sukri and Loura, Lind (2010) Pembinaan Dan Penilaian Kesesuaian Modul Pengajaran Kendiri Permodelan Kerangka Dawai Mata Pelajaran Rekabentuk Berbantu Komputer. Pembinaan Dan Penilaian Kesesuaian Modul Pengajaran Kendiri Permodelan Kerangka Dawai Mata Pelajaran Rekabentuk Berbantu Komputer . pp. 1-6. (Unpublished)
spellingShingle L Education (General)
Saud, Muhammad Sukri
Loura, Lind
Pembinaan Dan Penilaian Kesesuaian Modul Pengajaran Kendiri Permodelan Kerangka Dawai Mata Pelajaran Rekabentuk Berbantu Komputer
title Pembinaan Dan Penilaian Kesesuaian Modul Pengajaran Kendiri Permodelan Kerangka Dawai Mata Pelajaran Rekabentuk Berbantu Komputer
title_full Pembinaan Dan Penilaian Kesesuaian Modul Pengajaran Kendiri Permodelan Kerangka Dawai Mata Pelajaran Rekabentuk Berbantu Komputer
title_fullStr Pembinaan Dan Penilaian Kesesuaian Modul Pengajaran Kendiri Permodelan Kerangka Dawai Mata Pelajaran Rekabentuk Berbantu Komputer
title_full_unstemmed Pembinaan Dan Penilaian Kesesuaian Modul Pengajaran Kendiri Permodelan Kerangka Dawai Mata Pelajaran Rekabentuk Berbantu Komputer
title_short Pembinaan Dan Penilaian Kesesuaian Modul Pengajaran Kendiri Permodelan Kerangka Dawai Mata Pelajaran Rekabentuk Berbantu Komputer
title_sort pembinaan dan penilaian kesesuaian modul pengajaran kendiri permodelan kerangka dawai mata pelajaran rekabentuk berbantu komputer
topic L Education (General)
url http://eprints.utm.my/10543/1/Pembinaan_Dan_Penilaian_Kesesuaian_Modul_Pengajaran_Kendiri_Permodelan_Kerangka_Dawai_Mata_Pelajaran_Rekabentuk_Berbantu_Komputer.pdf
work_keys_str_mv AT saudmuhammadsukri pembinaandanpenilaiankesesuaianmodulpengajarankendiripermodelankerangkadawaimatapelajaranrekabentukberbantukomputer
AT louralind pembinaandanpenilaiankesesuaianmodulpengajarankendiripermodelankerangkadawaimatapelajaranrekabentukberbantukomputer