Pembangunan Web Portal Berasaskan MOODLE Bertajuk ‘Acids And Bases’ Kimia Tingkatan Empat

E-pembelajaran bukanlah sesuatu yang baru malah telah melalui perkembangan yang pesat dalam dunia pendidikan. Pembelajaran berasaskan web telah dilihat sebagai satu alternatif yang berkesan dalam pengajaran dan pembelajaran kerana kaedah ini mampu mewujudkan pembelajaran secara individu dan kendiri....

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Kamaruddin, Meor Ibrahim, Ahmad Adnan, Nor Aziehan
Format: Article
Language:English
Published: 2010
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/10563/1/Pembangunan_Web_Portal_Berasaskan_MOODLE_Bertajuk.pdf
_version_ 1825910510929838080
author Kamaruddin, Meor Ibrahim
Ahmad Adnan, Nor Aziehan
author_facet Kamaruddin, Meor Ibrahim
Ahmad Adnan, Nor Aziehan
author_sort Kamaruddin, Meor Ibrahim
collection ePrints
description E-pembelajaran bukanlah sesuatu yang baru malah telah melalui perkembangan yang pesat dalam dunia pendidikan. Pembelajaran berasaskan web telah dilihat sebagai satu alternatif yang berkesan dalam pengajaran dan pembelajaran kerana kaedah ini mampu mewujudkan pembelajaran secara individu dan kendiri. Sehubungan itu, satu sistem pengurusan kursus yang dikenali sebagai MOODLE telah dipilih memandangkan reka bentuknya yang menyokong prinsip konstruktivisme sosial. Tujuan kajian ini adalah untuk menghasilkan web portal bertajuk Acids and Bases berasaskan Moodle dan menilai kesesuaiannya terhadap penggunaan pembelajaran, Model ADDIE digunakan bagi membantu dalam perancangan dan pembangunan web portal. Bahan-bahan e-pembelajaran bertajuk Acids and Bases disediakan dalam format power point dan juga HTML yang merangkumi nota pengajaran guru dan juga nota pembelajaran pelajar. Selain itu, web portal ini juga menyediakan aktiviti-aktiviti pembelajaran yang lain seperti Quiz, Forum, Chat, Glossary dan Assignment berdasarkan objektif pembelajaran kimia KBSM serta juga menggalakkan pembelajaran aktif di kalangan pelajar. Penilaian sumatif telah dijalankan kepada 10 orang bakal-bakal guru Kimia, Universiti Teknologi Malaysia. Dapatan pengujian ini menunjukkan kesesuaian web portal ini adalah di tahap yang baik (min keseluruhan = 4.46). Diharapkan web portal ini dapat digunakan secara meluas oleh guru dan pelajar supaya pembelajaran yang bermakna dapat diwujudkan daripada persekitaran pembelajaran yang menyokong konstruktivisme sosial. Beberapa cadangan lanjutan telah dikemukakan pada akhir laporan.
first_indexed 2024-03-05T18:18:10Z
format Article
id utm.eprints-10563
institution Universiti Teknologi Malaysia - ePrints
language English
last_indexed 2024-03-05T18:18:10Z
publishDate 2010
record_format dspace
spelling utm.eprints-105632010-10-13T13:01:53Z http://eprints.utm.my/10563/ Pembangunan Web Portal Berasaskan MOODLE Bertajuk ‘Acids And Bases’ Kimia Tingkatan Empat Kamaruddin, Meor Ibrahim Ahmad Adnan, Nor Aziehan L Education (General) E-pembelajaran bukanlah sesuatu yang baru malah telah melalui perkembangan yang pesat dalam dunia pendidikan. Pembelajaran berasaskan web telah dilihat sebagai satu alternatif yang berkesan dalam pengajaran dan pembelajaran kerana kaedah ini mampu mewujudkan pembelajaran secara individu dan kendiri. Sehubungan itu, satu sistem pengurusan kursus yang dikenali sebagai MOODLE telah dipilih memandangkan reka bentuknya yang menyokong prinsip konstruktivisme sosial. Tujuan kajian ini adalah untuk menghasilkan web portal bertajuk Acids and Bases berasaskan Moodle dan menilai kesesuaiannya terhadap penggunaan pembelajaran, Model ADDIE digunakan bagi membantu dalam perancangan dan pembangunan web portal. Bahan-bahan e-pembelajaran bertajuk Acids and Bases disediakan dalam format power point dan juga HTML yang merangkumi nota pengajaran guru dan juga nota pembelajaran pelajar. Selain itu, web portal ini juga menyediakan aktiviti-aktiviti pembelajaran yang lain seperti Quiz, Forum, Chat, Glossary dan Assignment berdasarkan objektif pembelajaran kimia KBSM serta juga menggalakkan pembelajaran aktif di kalangan pelajar. Penilaian sumatif telah dijalankan kepada 10 orang bakal-bakal guru Kimia, Universiti Teknologi Malaysia. Dapatan pengujian ini menunjukkan kesesuaian web portal ini adalah di tahap yang baik (min keseluruhan = 4.46). Diharapkan web portal ini dapat digunakan secara meluas oleh guru dan pelajar supaya pembelajaran yang bermakna dapat diwujudkan daripada persekitaran pembelajaran yang menyokong konstruktivisme sosial. Beberapa cadangan lanjutan telah dikemukakan pada akhir laporan. 2010-10-13 Article NonPeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/10563/1/Pembangunan_Web_Portal_Berasaskan_MOODLE_Bertajuk.pdf Kamaruddin, Meor Ibrahim and Ahmad Adnan, Nor Aziehan (2010) Pembangunan Web Portal Berasaskan MOODLE Bertajuk ‘Acids And Bases’ Kimia Tingkatan Empat. Pembangunan Web Portal Berasaskan MOODLE Bertajuk ‘Acids And Bases’ Kimia Tingkatan Empat . pp. 1-9. (Unpublished)
spellingShingle L Education (General)
Kamaruddin, Meor Ibrahim
Ahmad Adnan, Nor Aziehan
Pembangunan Web Portal Berasaskan MOODLE Bertajuk ‘Acids And Bases’ Kimia Tingkatan Empat
title Pembangunan Web Portal Berasaskan MOODLE Bertajuk ‘Acids And Bases’ Kimia Tingkatan Empat
title_full Pembangunan Web Portal Berasaskan MOODLE Bertajuk ‘Acids And Bases’ Kimia Tingkatan Empat
title_fullStr Pembangunan Web Portal Berasaskan MOODLE Bertajuk ‘Acids And Bases’ Kimia Tingkatan Empat
title_full_unstemmed Pembangunan Web Portal Berasaskan MOODLE Bertajuk ‘Acids And Bases’ Kimia Tingkatan Empat
title_short Pembangunan Web Portal Berasaskan MOODLE Bertajuk ‘Acids And Bases’ Kimia Tingkatan Empat
title_sort pembangunan web portal berasaskan moodle bertajuk acids and bases kimia tingkatan empat
topic L Education (General)
url http://eprints.utm.my/10563/1/Pembangunan_Web_Portal_Berasaskan_MOODLE_Bertajuk.pdf
work_keys_str_mv AT kamaruddinmeoribrahim pembangunanwebportalberasaskanmoodlebertajukacidsandbaseskimiatingkatanempat
AT ahmadadnannoraziehan pembangunanwebportalberasaskanmoodlebertajukacidsandbaseskimiatingkatanempat