Perlaksanaan Program Tunas Bistari Dalam Pembangunan Budaya Keusahawanan Di Sekolah-Sekolah Menengah Di Daerah Johor Bahru, Johor

Kajian ini adalah bertujuan untuk menilai Program Tunas BISTARI dalam pembangunan pembudayaan keusahawanan di sekolah-sekolah di daerah Johor Bahru, Johor. Penilaian ini dibuat dengan mengkaji tentang kepuasan hati pelajar-pelajar terhadap perlaksanaan Program Tunas BISTARI di mana faktor-faktor yan...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Sulaiman, Hanim, Mohd Osman , Mohd Hassan, Othman, Khairul Nisak
Format: Article
Language:English
Published: 2010
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/10567/1/Perlaksanaan_Program_Tunas_Bistari_Dalam_Pembangunan_Budaya_Keusahawanan_Di_Sekolah.pdf
_version_ 1796854714400243712
author Sulaiman, Hanim
Mohd Osman , Mohd Hassan
Othman, Khairul Nisak
author_facet Sulaiman, Hanim
Mohd Osman , Mohd Hassan
Othman, Khairul Nisak
author_sort Sulaiman, Hanim
collection ePrints
description Kajian ini adalah bertujuan untuk menilai Program Tunas BISTARI dalam pembangunan pembudayaan keusahawanan di sekolah-sekolah di daerah Johor Bahru, Johor. Penilaian ini dibuat dengan mengkaji tentang kepuasan hati pelajar-pelajar terhadap perlaksanaan Program Tunas BISTARI di mana faktor-faktor yang dinilai ialah pengurusan program, kemudahan-kemudahan latihan yang disediakan, cara penyampaian penceramah dan pengaplikasian Program oleh pelajar. Kajian ini adalah berbentuk tinjauan dan penganalisaan dengan menggunakan soal selidik dan temubual. Data-data yang diperolehi dianalisis secara peratusan menggunakan perisian computer iaitu ‘Statistical Packages for the Social Science’ (SPSS) versi 11.5’. Selain itu, seramai 8 orang guru pembimbing Program Tunas BISTARI ditemubual dan hasil temubual diulas dan dirumus. Dapatan kajian mendapati para pelajar sangat berpuas hati dengan perlaksanaan Program Tunas BISTARI di mana pengurusannya sesuai, baik dan teratur, kemudahan-kemudahan yang disediakan sesuai dan lengkap serta pelajar berpuas hati dengan penyampaian penceramah. Pelajar juga menyatakan bahawa mereka dapat mengaplikasikan program ini. Secara keseluruhannya, pembangunan pembudayaan keusahawanan dapat dijayakan apabila perlaksanaan Program Tunas BISTARI berjalan dengan efektif dan dapat menarik minat pelajar terhadap keusahawanan. Untuk memastikan Program Tunas BISTARI terus dilaksanakan, pelbagai pihak seperti pihak Johor Corporation, Jabatan Pelajaran Negeri, sekolah, guru dan pelajar perlu memainkan peranan masing-masing. Antara cadangan yang dikemukakan adalah pihak sekolah perlu bekerjasama dengan agensi-agensi luar bagi memperkenalkan program ini kepada masyarakat. Aktiviti-aktiviti keusahawanan disekolah perlu diperbanyakkan dan penyertaan program ini perlu diperluaskan dan tidak diterhadkan. Ini adalah untuk memupuk budaya keusahawanan di kalangan pelajar tidak mengira umur atau kaum.
first_indexed 2024-03-05T18:18:11Z
format Article
id utm.eprints-10567
institution Universiti Teknologi Malaysia - ePrints
language English
last_indexed 2024-03-05T18:18:11Z
publishDate 2010
record_format dspace
spelling utm.eprints-105672010-10-14T11:34:10Z http://eprints.utm.my/10567/ Perlaksanaan Program Tunas Bistari Dalam Pembangunan Budaya Keusahawanan Di Sekolah-Sekolah Menengah Di Daerah Johor Bahru, Johor Sulaiman, Hanim Mohd Osman , Mohd Hassan Othman, Khairul Nisak L Education (General) Kajian ini adalah bertujuan untuk menilai Program Tunas BISTARI dalam pembangunan pembudayaan keusahawanan di sekolah-sekolah di daerah Johor Bahru, Johor. Penilaian ini dibuat dengan mengkaji tentang kepuasan hati pelajar-pelajar terhadap perlaksanaan Program Tunas BISTARI di mana faktor-faktor yang dinilai ialah pengurusan program, kemudahan-kemudahan latihan yang disediakan, cara penyampaian penceramah dan pengaplikasian Program oleh pelajar. Kajian ini adalah berbentuk tinjauan dan penganalisaan dengan menggunakan soal selidik dan temubual. Data-data yang diperolehi dianalisis secara peratusan menggunakan perisian computer iaitu ‘Statistical Packages for the Social Science’ (SPSS) versi 11.5’. Selain itu, seramai 8 orang guru pembimbing Program Tunas BISTARI ditemubual dan hasil temubual diulas dan dirumus. Dapatan kajian mendapati para pelajar sangat berpuas hati dengan perlaksanaan Program Tunas BISTARI di mana pengurusannya sesuai, baik dan teratur, kemudahan-kemudahan yang disediakan sesuai dan lengkap serta pelajar berpuas hati dengan penyampaian penceramah. Pelajar juga menyatakan bahawa mereka dapat mengaplikasikan program ini. Secara keseluruhannya, pembangunan pembudayaan keusahawanan dapat dijayakan apabila perlaksanaan Program Tunas BISTARI berjalan dengan efektif dan dapat menarik minat pelajar terhadap keusahawanan. Untuk memastikan Program Tunas BISTARI terus dilaksanakan, pelbagai pihak seperti pihak Johor Corporation, Jabatan Pelajaran Negeri, sekolah, guru dan pelajar perlu memainkan peranan masing-masing. Antara cadangan yang dikemukakan adalah pihak sekolah perlu bekerjasama dengan agensi-agensi luar bagi memperkenalkan program ini kepada masyarakat. Aktiviti-aktiviti keusahawanan disekolah perlu diperbanyakkan dan penyertaan program ini perlu diperluaskan dan tidak diterhadkan. Ini adalah untuk memupuk budaya keusahawanan di kalangan pelajar tidak mengira umur atau kaum. 2010-10-14 Article NonPeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/10567/1/Perlaksanaan_Program_Tunas_Bistari_Dalam_Pembangunan_Budaya_Keusahawanan_Di_Sekolah.pdf Sulaiman, Hanim and Mohd Osman , Mohd Hassan and Othman, Khairul Nisak (2010) Perlaksanaan Program Tunas Bistari Dalam Pembangunan Budaya Keusahawanan Di Sekolah-Sekolah Menengah Di Daerah Johor Bahru, Johor. Perlaksanaan Program Tunas Bistari Dalam Pembangunan Budaya Keusahawanan Di Sekolah-Sekolah Menengah Di Daerah Johor Bahru, Johor . pp. 1-8. (Unpublished)
spellingShingle L Education (General)
Sulaiman, Hanim
Mohd Osman , Mohd Hassan
Othman, Khairul Nisak
Perlaksanaan Program Tunas Bistari Dalam Pembangunan Budaya Keusahawanan Di Sekolah-Sekolah Menengah Di Daerah Johor Bahru, Johor
title Perlaksanaan Program Tunas Bistari Dalam Pembangunan Budaya Keusahawanan Di Sekolah-Sekolah Menengah Di Daerah Johor Bahru, Johor
title_full Perlaksanaan Program Tunas Bistari Dalam Pembangunan Budaya Keusahawanan Di Sekolah-Sekolah Menengah Di Daerah Johor Bahru, Johor
title_fullStr Perlaksanaan Program Tunas Bistari Dalam Pembangunan Budaya Keusahawanan Di Sekolah-Sekolah Menengah Di Daerah Johor Bahru, Johor
title_full_unstemmed Perlaksanaan Program Tunas Bistari Dalam Pembangunan Budaya Keusahawanan Di Sekolah-Sekolah Menengah Di Daerah Johor Bahru, Johor
title_short Perlaksanaan Program Tunas Bistari Dalam Pembangunan Budaya Keusahawanan Di Sekolah-Sekolah Menengah Di Daerah Johor Bahru, Johor
title_sort perlaksanaan program tunas bistari dalam pembangunan budaya keusahawanan di sekolah sekolah menengah di daerah johor bahru johor
topic L Education (General)
url http://eprints.utm.my/10567/1/Perlaksanaan_Program_Tunas_Bistari_Dalam_Pembangunan_Budaya_Keusahawanan_Di_Sekolah.pdf
work_keys_str_mv AT sulaimanhanim perlaksanaanprogramtunasbistaridalampembangunanbudayakeusahawanandisekolahsekolahmenengahdidaerahjohorbahrujohor
AT mohdosmanmohdhassan perlaksanaanprogramtunasbistaridalampembangunanbudayakeusahawanandisekolahsekolahmenengahdidaerahjohorbahrujohor
AT othmankhairulnisak perlaksanaanprogramtunasbistaridalampembangunanbudayakeusahawanandisekolahsekolahmenengahdidaerahjohorbahrujohor