Tahap Kesedaran Kepentingan Pengurusan Makmal Sains Dalam Kalangan Bakal Guru Sains

Kajian ini berkaitan pengurusan makmal sains (PMS), untuk menilai tahap kesedaran dalam diri pelajar tahun tiga dan tahun empat Program Sarjana Muda Sains Serta Pendidikan (Sains). Kajian ini berbentuk tinjauan dan menumpukan kepada dua aspek utama PMS iaitu pengurusan makmal dan keselamatan makmal....

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Noordin, Shaharom, Othman, Junainah
Format: Article
Language:English
Published: 2010
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/10569/1/Tahap_Kesedaran_Kepentingan_Pengurusan_Makmal_Sains_Dalam_Kalangan_Bakal_Guru_Sains.pdf
_version_ 1825910512211197952
author Noordin, Shaharom
Othman, Junainah
author_facet Noordin, Shaharom
Othman, Junainah
author_sort Noordin, Shaharom
collection ePrints
description Kajian ini berkaitan pengurusan makmal sains (PMS), untuk menilai tahap kesedaran dalam diri pelajar tahun tiga dan tahun empat Program Sarjana Muda Sains Serta Pendidikan (Sains). Kajian ini berbentuk tinjauan dan menumpukan kepada dua aspek utama PMS iaitu pengurusan makmal dan keselamatan makmal. Pembolehubah manipulasi yang terlibat dalam kajian ini adalah tahun pengajian, latar belakang akademik dan Purata Nilai Gred Keseluruhan (PNGK). Seramai 39 orang pelajar 3 SPN dan 4 SPN di Fakulti Pendidikan UTM, Skudai terlibat dalam kajian ini. Alat kajian yang digunakan adalah Soal Selidik Tahap Kesedaran Kepentingan Pengurusan Makmal Sains (STKKPMS). Alat kajian ini mengandungi 40 item yang berbentuk skala likert. Kebolehpercayaan alat kajian ini adalah α = .883. Analisis statistik deskriptif dalam bentuk min, sisihan lazim, peratusan, maksimum dan minimum telah digunakan bagi menentukan tahap kesedaran pelajar terhadap PMS. Dapatan kajian ini secara keseluruhannya menunjukkan tahap kesedaran pelajar terhadap kepentingan pengurusan makmal dan keselamatan makmal adalah tinggi iaitu pada 91.87%. Tahap kesedaran pelajar secara keseluruhannya terhadap kepentingan aspek pengurusan makmal sains juga tinggi iaitu pada 91.96%, manakala bagi aspek keselamatan makmal sains adalah sederhana iaitu pada 91.78%. Dapatan kajian juga menunjukkan tiada perbezaan tahap kesedaran pelajar terhadap kepentingan pengurusan dan keselamatan makmal merentas tahun pengajian, latar belakang akademik dan PNGK.
first_indexed 2024-03-05T18:18:11Z
format Article
id utm.eprints-10569
institution Universiti Teknologi Malaysia - ePrints
language English
last_indexed 2024-03-05T18:18:11Z
publishDate 2010
record_format dspace
spelling utm.eprints-105692017-06-07T06:48:29Z http://eprints.utm.my/10569/ Tahap Kesedaran Kepentingan Pengurusan Makmal Sains Dalam Kalangan Bakal Guru Sains Noordin, Shaharom Othman, Junainah L Education (General) Kajian ini berkaitan pengurusan makmal sains (PMS), untuk menilai tahap kesedaran dalam diri pelajar tahun tiga dan tahun empat Program Sarjana Muda Sains Serta Pendidikan (Sains). Kajian ini berbentuk tinjauan dan menumpukan kepada dua aspek utama PMS iaitu pengurusan makmal dan keselamatan makmal. Pembolehubah manipulasi yang terlibat dalam kajian ini adalah tahun pengajian, latar belakang akademik dan Purata Nilai Gred Keseluruhan (PNGK). Seramai 39 orang pelajar 3 SPN dan 4 SPN di Fakulti Pendidikan UTM, Skudai terlibat dalam kajian ini. Alat kajian yang digunakan adalah Soal Selidik Tahap Kesedaran Kepentingan Pengurusan Makmal Sains (STKKPMS). Alat kajian ini mengandungi 40 item yang berbentuk skala likert. Kebolehpercayaan alat kajian ini adalah α = .883. Analisis statistik deskriptif dalam bentuk min, sisihan lazim, peratusan, maksimum dan minimum telah digunakan bagi menentukan tahap kesedaran pelajar terhadap PMS. Dapatan kajian ini secara keseluruhannya menunjukkan tahap kesedaran pelajar terhadap kepentingan pengurusan makmal dan keselamatan makmal adalah tinggi iaitu pada 91.87%. Tahap kesedaran pelajar secara keseluruhannya terhadap kepentingan aspek pengurusan makmal sains juga tinggi iaitu pada 91.96%, manakala bagi aspek keselamatan makmal sains adalah sederhana iaitu pada 91.78%. Dapatan kajian juga menunjukkan tiada perbezaan tahap kesedaran pelajar terhadap kepentingan pengurusan dan keselamatan makmal merentas tahun pengajian, latar belakang akademik dan PNGK. 2010-10-14 Article NonPeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/10569/1/Tahap_Kesedaran_Kepentingan_Pengurusan_Makmal_Sains_Dalam_Kalangan_Bakal_Guru_Sains.pdf Noordin, Shaharom and Othman, Junainah (2010) Tahap Kesedaran Kepentingan Pengurusan Makmal Sains Dalam Kalangan Bakal Guru Sains. Tahap Kesedaran Kepentingan Pengurusan Makmal Sains Dalam Kalangan Bakal Guru Sains . pp. 1-9. (Unpublished)
spellingShingle L Education (General)
Noordin, Shaharom
Othman, Junainah
Tahap Kesedaran Kepentingan Pengurusan Makmal Sains Dalam Kalangan Bakal Guru Sains
title Tahap Kesedaran Kepentingan Pengurusan Makmal Sains Dalam Kalangan Bakal Guru Sains
title_full Tahap Kesedaran Kepentingan Pengurusan Makmal Sains Dalam Kalangan Bakal Guru Sains
title_fullStr Tahap Kesedaran Kepentingan Pengurusan Makmal Sains Dalam Kalangan Bakal Guru Sains
title_full_unstemmed Tahap Kesedaran Kepentingan Pengurusan Makmal Sains Dalam Kalangan Bakal Guru Sains
title_short Tahap Kesedaran Kepentingan Pengurusan Makmal Sains Dalam Kalangan Bakal Guru Sains
title_sort tahap kesedaran kepentingan pengurusan makmal sains dalam kalangan bakal guru sains
topic L Education (General)
url http://eprints.utm.my/10569/1/Tahap_Kesedaran_Kepentingan_Pengurusan_Makmal_Sains_Dalam_Kalangan_Bakal_Guru_Sains.pdf
work_keys_str_mv AT noordinshaharom tahapkesedarankepentinganpengurusanmakmalsainsdalamkalanganbakalgurusains
AT othmanjunainah tahapkesedarankepentinganpengurusanmakmalsainsdalamkalanganbakalgurusains