Koswer Pembelajaran Kendiri Bagi Tajuk Jirim Tingkatan Empat Berasaskan Teori Kognitif
Penggunaan komputer merupakan satu kaedah yang penting dalam zaman yang penuh dengan pelbagai teknologi tinggi ini bagi meningkatkan proses pengajaran dan pembelajaran. Sehubungan itu, sebuah perisian Pengajaran Berbantukan Komputer (PBK) yang bertajuk jirim untuk kegunaan pelajar tingkatan empat te...
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
2010
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.utm.my/10582/1/Koswer_Pembelajaran_Kendiri_Bagi_Tajuk_Jirim_Tingkatan_Empat_Berasaskan_Teori_Kognitif.pdf |
_version_ | 1825910514591465472 |
---|---|
author | Ali, Mohamad Bilal Md Dalhar, Norida |
author_facet | Ali, Mohamad Bilal Md Dalhar, Norida |
author_sort | Ali, Mohamad Bilal |
collection | ePrints |
description | Penggunaan komputer merupakan satu kaedah yang penting dalam zaman yang penuh dengan pelbagai teknologi tinggi ini bagi meningkatkan proses pengajaran dan pembelajaran. Sehubungan itu, sebuah perisian Pengajaran Berbantukan Komputer (PBK) yang bertajuk jirim untuk kegunaan pelajar tingkatan empat telah dibangunkan. Perisian ini dibangunkan berasaskan teori kognitif dan menggunakan model reka bentuk ADDIE. PBK ini dibangunkan menggunakan perisian perisian Macromedia Authorware 7.0 dan disokong dengan lima perisian lain iaitu Macromedia Flash 8, Swishmax, Macromedia Adobe Photoshop CS2, TextAloudMP3 dan Sound Forge 9.0. Pelbagai elemen multimedia yang interaktif seperti teks, animasi, grafik audio dan video telah diintegrasikan dalam perisian ini. Pengguna boleh menjelajah bahagian-bahagian ini dengan mudah melalui butangbutang yang telah disediakan. Selain itu, maklum balas serta merta diberi berdasarkan pilihan pengguna. Perisian ini dipakejkan dalam bentuk cakera padat dan sesuai untuk komputer bersistem MS-Windows. Pakar telah menilai PBK ini dan mengatakan bahawa perisian ini mempunyai reka bentuk yang cantik dan menarik. Pembangun mencadangkan PBK ini diletakkan elemen tiga dimensi dan menambahbaik perisian dari segi maklumat yang ada agar perisian ini dapat memberi lebih manfaat kepada golongan pelajar dan juga guru dalam meningkatkan proses pengajaran dan pembelajaran. |
first_indexed | 2024-03-05T18:18:13Z |
format | Article |
id | utm.eprints-10582 |
institution | Universiti Teknologi Malaysia - ePrints |
language | English |
last_indexed | 2024-03-05T18:18:13Z |
publishDate | 2010 |
record_format | dspace |
spelling | utm.eprints-105822017-08-13T03:20:50Z http://eprints.utm.my/10582/ Koswer Pembelajaran Kendiri Bagi Tajuk Jirim Tingkatan Empat Berasaskan Teori Kognitif Ali, Mohamad Bilal Md Dalhar, Norida L Education (General) Penggunaan komputer merupakan satu kaedah yang penting dalam zaman yang penuh dengan pelbagai teknologi tinggi ini bagi meningkatkan proses pengajaran dan pembelajaran. Sehubungan itu, sebuah perisian Pengajaran Berbantukan Komputer (PBK) yang bertajuk jirim untuk kegunaan pelajar tingkatan empat telah dibangunkan. Perisian ini dibangunkan berasaskan teori kognitif dan menggunakan model reka bentuk ADDIE. PBK ini dibangunkan menggunakan perisian perisian Macromedia Authorware 7.0 dan disokong dengan lima perisian lain iaitu Macromedia Flash 8, Swishmax, Macromedia Adobe Photoshop CS2, TextAloudMP3 dan Sound Forge 9.0. Pelbagai elemen multimedia yang interaktif seperti teks, animasi, grafik audio dan video telah diintegrasikan dalam perisian ini. Pengguna boleh menjelajah bahagian-bahagian ini dengan mudah melalui butangbutang yang telah disediakan. Selain itu, maklum balas serta merta diberi berdasarkan pilihan pengguna. Perisian ini dipakejkan dalam bentuk cakera padat dan sesuai untuk komputer bersistem MS-Windows. Pakar telah menilai PBK ini dan mengatakan bahawa perisian ini mempunyai reka bentuk yang cantik dan menarik. Pembangun mencadangkan PBK ini diletakkan elemen tiga dimensi dan menambahbaik perisian dari segi maklumat yang ada agar perisian ini dapat memberi lebih manfaat kepada golongan pelajar dan juga guru dalam meningkatkan proses pengajaran dan pembelajaran. 2010-10-15 Article PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/10582/1/Koswer_Pembelajaran_Kendiri_Bagi_Tajuk_Jirim_Tingkatan_Empat_Berasaskan_Teori_Kognitif.pdf Ali, Mohamad Bilal and Md Dalhar, Norida (2010) Koswer Pembelajaran Kendiri Bagi Tajuk Jirim Tingkatan Empat Berasaskan Teori Kognitif. Koswer Pembelajaran Kendiri Bagi Tajuk Jirim Tingkatan Empat Berasaskan Teori Kognitif . pp. 1-8. (Unpublished) |
spellingShingle | L Education (General) Ali, Mohamad Bilal Md Dalhar, Norida Koswer Pembelajaran Kendiri Bagi Tajuk Jirim Tingkatan Empat Berasaskan Teori Kognitif |
title | Koswer Pembelajaran Kendiri Bagi Tajuk Jirim Tingkatan Empat Berasaskan Teori Kognitif |
title_full | Koswer Pembelajaran Kendiri Bagi Tajuk Jirim Tingkatan Empat Berasaskan Teori Kognitif |
title_fullStr | Koswer Pembelajaran Kendiri Bagi Tajuk Jirim Tingkatan Empat Berasaskan Teori Kognitif |
title_full_unstemmed | Koswer Pembelajaran Kendiri Bagi Tajuk Jirim Tingkatan Empat Berasaskan Teori Kognitif |
title_short | Koswer Pembelajaran Kendiri Bagi Tajuk Jirim Tingkatan Empat Berasaskan Teori Kognitif |
title_sort | koswer pembelajaran kendiri bagi tajuk jirim tingkatan empat berasaskan teori kognitif |
topic | L Education (General) |
url | http://eprints.utm.my/10582/1/Koswer_Pembelajaran_Kendiri_Bagi_Tajuk_Jirim_Tingkatan_Empat_Berasaskan_Teori_Kognitif.pdf |
work_keys_str_mv | AT alimohamadbilal koswerpembelajarankendiribagitajukjirimtingkatanempatberasaskanteorikognitif AT mddalharnorida koswerpembelajarankendiribagitajukjirimtingkatanempatberasaskanteorikognitif |