Koswer Pembelajaran Kendiri Bagi Tajuk Jirim Tingkatan Empat Berasaskan Teori Kognitif

Penggunaan komputer merupakan satu kaedah yang penting dalam zaman yang penuh dengan pelbagai teknologi tinggi ini bagi meningkatkan proses pengajaran dan pembelajaran. Sehubungan itu, sebuah perisian Pengajaran Berbantukan Komputer (PBK) yang bertajuk jirim untuk kegunaan pelajar tingkatan empat te...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Ali, Mohamad Bilal, Md Dalhar, Norida
Format: Article
Language:English
Published: 2010
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/10582/1/Koswer_Pembelajaran_Kendiri_Bagi_Tajuk_Jirim_Tingkatan_Empat_Berasaskan_Teori_Kognitif.pdf
_version_ 1825910514591465472
author Ali, Mohamad Bilal
Md Dalhar, Norida
author_facet Ali, Mohamad Bilal
Md Dalhar, Norida
author_sort Ali, Mohamad Bilal
collection ePrints
description Penggunaan komputer merupakan satu kaedah yang penting dalam zaman yang penuh dengan pelbagai teknologi tinggi ini bagi meningkatkan proses pengajaran dan pembelajaran. Sehubungan itu, sebuah perisian Pengajaran Berbantukan Komputer (PBK) yang bertajuk jirim untuk kegunaan pelajar tingkatan empat telah dibangunkan. Perisian ini dibangunkan berasaskan teori kognitif dan menggunakan model reka bentuk ADDIE. PBK ini dibangunkan menggunakan perisian perisian Macromedia Authorware 7.0 dan disokong dengan lima perisian lain iaitu Macromedia Flash 8, Swishmax, Macromedia Adobe Photoshop CS2, TextAloudMP3 dan Sound Forge 9.0. Pelbagai elemen multimedia yang interaktif seperti teks, animasi, grafik audio dan video telah diintegrasikan dalam perisian ini. Pengguna boleh menjelajah bahagian-bahagian ini dengan mudah melalui butangbutang yang telah disediakan. Selain itu, maklum balas serta merta diberi berdasarkan pilihan pengguna. Perisian ini dipakejkan dalam bentuk cakera padat dan sesuai untuk komputer bersistem MS-Windows. Pakar telah menilai PBK ini dan mengatakan bahawa perisian ini mempunyai reka bentuk yang cantik dan menarik. Pembangun mencadangkan PBK ini diletakkan elemen tiga dimensi dan menambahbaik perisian dari segi maklumat yang ada agar perisian ini dapat memberi lebih manfaat kepada golongan pelajar dan juga guru dalam meningkatkan proses pengajaran dan pembelajaran.
first_indexed 2024-03-05T18:18:13Z
format Article
id utm.eprints-10582
institution Universiti Teknologi Malaysia - ePrints
language English
last_indexed 2024-03-05T18:18:13Z
publishDate 2010
record_format dspace
spelling utm.eprints-105822017-08-13T03:20:50Z http://eprints.utm.my/10582/ Koswer Pembelajaran Kendiri Bagi Tajuk Jirim Tingkatan Empat Berasaskan Teori Kognitif Ali, Mohamad Bilal Md Dalhar, Norida L Education (General) Penggunaan komputer merupakan satu kaedah yang penting dalam zaman yang penuh dengan pelbagai teknologi tinggi ini bagi meningkatkan proses pengajaran dan pembelajaran. Sehubungan itu, sebuah perisian Pengajaran Berbantukan Komputer (PBK) yang bertajuk jirim untuk kegunaan pelajar tingkatan empat telah dibangunkan. Perisian ini dibangunkan berasaskan teori kognitif dan menggunakan model reka bentuk ADDIE. PBK ini dibangunkan menggunakan perisian perisian Macromedia Authorware 7.0 dan disokong dengan lima perisian lain iaitu Macromedia Flash 8, Swishmax, Macromedia Adobe Photoshop CS2, TextAloudMP3 dan Sound Forge 9.0. Pelbagai elemen multimedia yang interaktif seperti teks, animasi, grafik audio dan video telah diintegrasikan dalam perisian ini. Pengguna boleh menjelajah bahagian-bahagian ini dengan mudah melalui butangbutang yang telah disediakan. Selain itu, maklum balas serta merta diberi berdasarkan pilihan pengguna. Perisian ini dipakejkan dalam bentuk cakera padat dan sesuai untuk komputer bersistem MS-Windows. Pakar telah menilai PBK ini dan mengatakan bahawa perisian ini mempunyai reka bentuk yang cantik dan menarik. Pembangun mencadangkan PBK ini diletakkan elemen tiga dimensi dan menambahbaik perisian dari segi maklumat yang ada agar perisian ini dapat memberi lebih manfaat kepada golongan pelajar dan juga guru dalam meningkatkan proses pengajaran dan pembelajaran. 2010-10-15 Article PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/10582/1/Koswer_Pembelajaran_Kendiri_Bagi_Tajuk_Jirim_Tingkatan_Empat_Berasaskan_Teori_Kognitif.pdf Ali, Mohamad Bilal and Md Dalhar, Norida (2010) Koswer Pembelajaran Kendiri Bagi Tajuk Jirim Tingkatan Empat Berasaskan Teori Kognitif. Koswer Pembelajaran Kendiri Bagi Tajuk Jirim Tingkatan Empat Berasaskan Teori Kognitif . pp. 1-8. (Unpublished)
spellingShingle L Education (General)
Ali, Mohamad Bilal
Md Dalhar, Norida
Koswer Pembelajaran Kendiri Bagi Tajuk Jirim Tingkatan Empat Berasaskan Teori Kognitif
title Koswer Pembelajaran Kendiri Bagi Tajuk Jirim Tingkatan Empat Berasaskan Teori Kognitif
title_full Koswer Pembelajaran Kendiri Bagi Tajuk Jirim Tingkatan Empat Berasaskan Teori Kognitif
title_fullStr Koswer Pembelajaran Kendiri Bagi Tajuk Jirim Tingkatan Empat Berasaskan Teori Kognitif
title_full_unstemmed Koswer Pembelajaran Kendiri Bagi Tajuk Jirim Tingkatan Empat Berasaskan Teori Kognitif
title_short Koswer Pembelajaran Kendiri Bagi Tajuk Jirim Tingkatan Empat Berasaskan Teori Kognitif
title_sort koswer pembelajaran kendiri bagi tajuk jirim tingkatan empat berasaskan teori kognitif
topic L Education (General)
url http://eprints.utm.my/10582/1/Koswer_Pembelajaran_Kendiri_Bagi_Tajuk_Jirim_Tingkatan_Empat_Berasaskan_Teori_Kognitif.pdf
work_keys_str_mv AT alimohamadbilal koswerpembelajarankendiribagitajukjirimtingkatanempatberasaskanteorikognitif
AT mddalharnorida koswerpembelajarankendiribagitajukjirimtingkatanempatberasaskanteorikognitif