Tahap Kefahaman Kemahiran Mentakrif Secara Operasi Dan Berkomunikasi Dalam Kalangan Bakal Guru Sains

Kefahaman kemahiran saintifik dalam kalangan pelajar telah menarik perhatian penyelidik. Kajian tahap kefahaman proses sains iaitu kemahiran mentakrif secara operasi dan berkomunikasi dalam kalangan bakal guru sains telah dijalankan. Seramai 39 orang peserta kajian daripada Program Pendidikan Sains...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Noordin, Shaharom, Awang, Zaidah
Format: Article
Language:English
Published: 2010
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/10604/1/TAHAP_KEFAHAMAN_KEMAHIRAN_MENTAKRIF_SECARA_OPERASI_DAN.pdf
_version_ 1796854721334476800
author Noordin, Shaharom
Awang, Zaidah
author_facet Noordin, Shaharom
Awang, Zaidah
author_sort Noordin, Shaharom
collection ePrints
description Kefahaman kemahiran saintifik dalam kalangan pelajar telah menarik perhatian penyelidik. Kajian tahap kefahaman proses sains iaitu kemahiran mentakrif secara operasi dan berkomunikasi dalam kalangan bakal guru sains telah dijalankan. Seramai 39 orang peserta kajian daripada Program Pendidikan Sains terlibat dalam kajian ini. Terdapat tiga pembolehubah bebas dalam kajian ini iaitu tahun pengajian, latar belakang akademik dan PNGK. Kajian ini berbentuk tinjauan dan alat kajian yang digunakan ialah Ujian Pencapaian Tahap Kefahaman Kemahiran Mentakrif Secara Operasi dan Berkomunikasi (USAINS)dengan nilai kebolehpercayaan iaitu α = .707. Analisis Statistik Deskriptif dalam bentuk min, sisihan lazim telah digunakan dalam tatacara menganalisis data. Dapatan kajian menunjukkan tahap kefahaman kemahiran mentakrif secara operasi dan berkomunikasi secara keseluruhannya adalah baik. Kajian ini juga mendapati tidak terdapat perbezaan tahap kefahaman kemahiran mentakrif secara operasi dan berkomunikasi merentas tahun pengajian iaitu pelajar 3SPN dan pelajar 4SPN berada pada tahap kefahaman baik tetapi terdapat perbezaan dalam merentas latar belakang akademik dan PNGK. Pelajar berlatar belakang akademik STPM dan Diploma berada pada tahap kefahaman cemerlang manakala pelajar berlatar belakang akademik Matrikulasi berada pada tahap kefahaman baik. Di samping itu,pelajar yang mempunyai PNGK lebih besar atau sama dengan 3.67 (PNGK ≥ 3.67) berada pada tahap kefahaman cemerlang manakala pelajar yang mempunyai PNGK lebih kecil atau sama dengan 3.66 tetapi lebih besar atau sama dengan 3.00 (3.00 ≤ PNGK ≤ 3.66) berada pada tahap kefahaman baik.
first_indexed 2024-03-05T18:18:17Z
format Article
id utm.eprints-10604
institution Universiti Teknologi Malaysia - ePrints
language English
last_indexed 2024-03-05T18:18:17Z
publishDate 2010
record_format dspace
spelling utm.eprints-106042017-06-06T08:47:45Z http://eprints.utm.my/10604/ Tahap Kefahaman Kemahiran Mentakrif Secara Operasi Dan Berkomunikasi Dalam Kalangan Bakal Guru Sains Noordin, Shaharom Awang, Zaidah L Education (General) Kefahaman kemahiran saintifik dalam kalangan pelajar telah menarik perhatian penyelidik. Kajian tahap kefahaman proses sains iaitu kemahiran mentakrif secara operasi dan berkomunikasi dalam kalangan bakal guru sains telah dijalankan. Seramai 39 orang peserta kajian daripada Program Pendidikan Sains terlibat dalam kajian ini. Terdapat tiga pembolehubah bebas dalam kajian ini iaitu tahun pengajian, latar belakang akademik dan PNGK. Kajian ini berbentuk tinjauan dan alat kajian yang digunakan ialah Ujian Pencapaian Tahap Kefahaman Kemahiran Mentakrif Secara Operasi dan Berkomunikasi (USAINS)dengan nilai kebolehpercayaan iaitu α = .707. Analisis Statistik Deskriptif dalam bentuk min, sisihan lazim telah digunakan dalam tatacara menganalisis data. Dapatan kajian menunjukkan tahap kefahaman kemahiran mentakrif secara operasi dan berkomunikasi secara keseluruhannya adalah baik. Kajian ini juga mendapati tidak terdapat perbezaan tahap kefahaman kemahiran mentakrif secara operasi dan berkomunikasi merentas tahun pengajian iaitu pelajar 3SPN dan pelajar 4SPN berada pada tahap kefahaman baik tetapi terdapat perbezaan dalam merentas latar belakang akademik dan PNGK. Pelajar berlatar belakang akademik STPM dan Diploma berada pada tahap kefahaman cemerlang manakala pelajar berlatar belakang akademik Matrikulasi berada pada tahap kefahaman baik. Di samping itu,pelajar yang mempunyai PNGK lebih besar atau sama dengan 3.67 (PNGK ≥ 3.67) berada pada tahap kefahaman cemerlang manakala pelajar yang mempunyai PNGK lebih kecil atau sama dengan 3.66 tetapi lebih besar atau sama dengan 3.00 (3.00 ≤ PNGK ≤ 3.66) berada pada tahap kefahaman baik. 2010-10-17 Article PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/10604/1/TAHAP_KEFAHAMAN_KEMAHIRAN_MENTAKRIF_SECARA_OPERASI_DAN.pdf Noordin, Shaharom and Awang, Zaidah (2010) Tahap Kefahaman Kemahiran Mentakrif Secara Operasi Dan Berkomunikasi Dalam Kalangan Bakal Guru Sains. Tahap Kefahaman Kemahiran Mentakrif Secara Operasi Dan Berkomunikasi Dalam Kalangan Bakal Guru Sains . pp. 1-12. (Unpublished)
spellingShingle L Education (General)
Noordin, Shaharom
Awang, Zaidah
Tahap Kefahaman Kemahiran Mentakrif Secara Operasi Dan Berkomunikasi Dalam Kalangan Bakal Guru Sains
title Tahap Kefahaman Kemahiran Mentakrif Secara Operasi Dan Berkomunikasi Dalam Kalangan Bakal Guru Sains
title_full Tahap Kefahaman Kemahiran Mentakrif Secara Operasi Dan Berkomunikasi Dalam Kalangan Bakal Guru Sains
title_fullStr Tahap Kefahaman Kemahiran Mentakrif Secara Operasi Dan Berkomunikasi Dalam Kalangan Bakal Guru Sains
title_full_unstemmed Tahap Kefahaman Kemahiran Mentakrif Secara Operasi Dan Berkomunikasi Dalam Kalangan Bakal Guru Sains
title_short Tahap Kefahaman Kemahiran Mentakrif Secara Operasi Dan Berkomunikasi Dalam Kalangan Bakal Guru Sains
title_sort tahap kefahaman kemahiran mentakrif secara operasi dan berkomunikasi dalam kalangan bakal guru sains
topic L Education (General)
url http://eprints.utm.my/10604/1/TAHAP_KEFAHAMAN_KEMAHIRAN_MENTAKRIF_SECARA_OPERASI_DAN.pdf
work_keys_str_mv AT noordinshaharom tahapkefahamankemahiranmentakrifsecaraoperasidanberkomunikasidalamkalanganbakalgurusains
AT awangzaidah tahapkefahamankemahiranmentakrifsecaraoperasidanberkomunikasidalamkalanganbakalgurusains