Kesediaan Guru Pelatih Fakulti Pendidikan UTM Berkhidmat Di Kawasan Pedalaman

TKajian ini bertujuan untuk mengenalpasti kesediaan guru pelatih Fakulti Pendidikan Universiti Teknologi Malaysia untuk berkhidmat di kawasan pedalaman. Kajian merangkumi sikap dan minat, kemahiran mengajar, masalah yang dijangkakan berlaku dan juga perbandingan kesediaan antara lelaki dan perempuan...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Abu, Baharin, Ismail, Norhidayah
Format: Article
Language:English
Published: 2010
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/10610/1/KESEDIAAN_GURU_PELATIH_FAKULTI_PENDIDIKAN_UTM_BERKHIDMAT.pdf
_version_ 1825910519799742464
author Abu, Baharin
Ismail, Norhidayah
author_facet Abu, Baharin
Ismail, Norhidayah
author_sort Abu, Baharin
collection ePrints
description TKajian ini bertujuan untuk mengenalpasti kesediaan guru pelatih Fakulti Pendidikan Universiti Teknologi Malaysia untuk berkhidmat di kawasan pedalaman. Kajian merangkumi sikap dan minat, kemahiran mengajar, masalah yang dijangkakan berlaku dan juga perbandingan kesediaan antara lelaki dan perempuan. Kajian ini melibatkan 62 orang responden tahun akhir yang terdiri daripada 28 orang pelajar Ijazah Sarjana Muda Sains serta Pendidikan (Matematik)-(SPM) dan 34 orang pelajar Ijazah Sarjana Muda Sains dan Komputer serta Pendidikan (Matematik)-(SPT). Responden kajian ini terdiri daripada 55 orang perempuan dan 7 orang lelaki. Instrumen yang digunakan adalah borang soal selidik yang dibahagikan kepada empat bahagian. Bahagian A (5 item latarbelakang responden), bahagian B dan C (33 item objektif) dan bahagian D (satu soalan terbuka). Datadata kuantitatif bahagian A, B dan C yang diperolehi dianalisis menggunakan perisian Statistical Packages for Social Sciences (SPSS) 12.0 for Windows untuk mendapatkan bentuk peratusan, kekerapan dan min. Data kualitatif bagi item bahagian D dikategorikan mengikut tema dan dikuantitikan dalam bentuk kekerapan. Nilai kebolehpercayaan Alpha Cronbach instrumen adalah 0.96. Dapatan kajian mendapati tahap kesediaan sikap dan minat, dan kemahiran mengajar guru pelatih berada pada tahap sederhana. Berdasarkan perbandingan antara faktor jantina, guru pelatih lelaki lebih bersedia daripada kedua-dua aspek berbanding guru pelatih perempuan. Dapatan kajian juga mendapati beberapa masalah yang dijangkakan berlaku oleh guru pelatih. Secara keseluruhannya, hasil kajian menunjukkan tahap kesediaan guru pelatih masih berada pada tahap sederhana. Beberapa cadangan kajian turut dibincangkan.
first_indexed 2024-03-05T18:18:18Z
format Article
id utm.eprints-10610
institution Universiti Teknologi Malaysia - ePrints
language English
last_indexed 2024-03-05T18:18:18Z
publishDate 2010
record_format dspace
spelling utm.eprints-106102017-08-13T07:37:17Z http://eprints.utm.my/10610/ Kesediaan Guru Pelatih Fakulti Pendidikan UTM Berkhidmat Di Kawasan Pedalaman Abu, Baharin Ismail, Norhidayah L Education (General) TKajian ini bertujuan untuk mengenalpasti kesediaan guru pelatih Fakulti Pendidikan Universiti Teknologi Malaysia untuk berkhidmat di kawasan pedalaman. Kajian merangkumi sikap dan minat, kemahiran mengajar, masalah yang dijangkakan berlaku dan juga perbandingan kesediaan antara lelaki dan perempuan. Kajian ini melibatkan 62 orang responden tahun akhir yang terdiri daripada 28 orang pelajar Ijazah Sarjana Muda Sains serta Pendidikan (Matematik)-(SPM) dan 34 orang pelajar Ijazah Sarjana Muda Sains dan Komputer serta Pendidikan (Matematik)-(SPT). Responden kajian ini terdiri daripada 55 orang perempuan dan 7 orang lelaki. Instrumen yang digunakan adalah borang soal selidik yang dibahagikan kepada empat bahagian. Bahagian A (5 item latarbelakang responden), bahagian B dan C (33 item objektif) dan bahagian D (satu soalan terbuka). Datadata kuantitatif bahagian A, B dan C yang diperolehi dianalisis menggunakan perisian Statistical Packages for Social Sciences (SPSS) 12.0 for Windows untuk mendapatkan bentuk peratusan, kekerapan dan min. Data kualitatif bagi item bahagian D dikategorikan mengikut tema dan dikuantitikan dalam bentuk kekerapan. Nilai kebolehpercayaan Alpha Cronbach instrumen adalah 0.96. Dapatan kajian mendapati tahap kesediaan sikap dan minat, dan kemahiran mengajar guru pelatih berada pada tahap sederhana. Berdasarkan perbandingan antara faktor jantina, guru pelatih lelaki lebih bersedia daripada kedua-dua aspek berbanding guru pelatih perempuan. Dapatan kajian juga mendapati beberapa masalah yang dijangkakan berlaku oleh guru pelatih. Secara keseluruhannya, hasil kajian menunjukkan tahap kesediaan guru pelatih masih berada pada tahap sederhana. Beberapa cadangan kajian turut dibincangkan. 2010-10-20 Article PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/10610/1/KESEDIAAN_GURU_PELATIH_FAKULTI_PENDIDIKAN_UTM_BERKHIDMAT.pdf Abu, Baharin and Ismail, Norhidayah (2010) Kesediaan Guru Pelatih Fakulti Pendidikan UTM Berkhidmat Di Kawasan Pedalaman. TheKesediaan Guru Pelatih Fakulti Pendidikan UTM Berkhidmat Di Kawasan Pedalaman . pp. 1-9. (Unpublished)
spellingShingle L Education (General)
Abu, Baharin
Ismail, Norhidayah
Kesediaan Guru Pelatih Fakulti Pendidikan UTM Berkhidmat Di Kawasan Pedalaman
title Kesediaan Guru Pelatih Fakulti Pendidikan UTM Berkhidmat Di Kawasan Pedalaman
title_full Kesediaan Guru Pelatih Fakulti Pendidikan UTM Berkhidmat Di Kawasan Pedalaman
title_fullStr Kesediaan Guru Pelatih Fakulti Pendidikan UTM Berkhidmat Di Kawasan Pedalaman
title_full_unstemmed Kesediaan Guru Pelatih Fakulti Pendidikan UTM Berkhidmat Di Kawasan Pedalaman
title_short Kesediaan Guru Pelatih Fakulti Pendidikan UTM Berkhidmat Di Kawasan Pedalaman
title_sort kesediaan guru pelatih fakulti pendidikan utm berkhidmat di kawasan pedalaman
topic L Education (General)
url http://eprints.utm.my/10610/1/KESEDIAAN_GURU_PELATIH_FAKULTI_PENDIDIKAN_UTM_BERKHIDMAT.pdf
work_keys_str_mv AT abubaharin kesediaangurupelatihfakultipendidikanutmberkhidmatdikawasanpedalaman
AT ismailnorhidayah kesediaangurupelatihfakultipendidikanutmberkhidmatdikawasanpedalaman