Tahap penguasaan kemahiran berfikir kritis pelajar sains tingkatan empat
Kemahiran berfikir kritis ini merupakan kemahiran yang penting dalam proses pembentukan ciri-ciri warga negara maju. Kajian tentang tahap penguasaan kemahiran berfikir kritis pelajar telah dijalankan ke atas 269 orang pelajar tingkatan empat yang yang terdiri daripada 116 orang pelajar Ielaki dan 15...
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Penerbit UTM Press
2008
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.utm.my/10659/1/ShaharomNoordin2008_TahapPenguasaanKemahiranBerfikir.pdf |
_version_ | 1796854731612618752 |
---|---|
author | Kamrin, Sarimah Noordin, Shaharom |
author_facet | Kamrin, Sarimah Noordin, Shaharom |
author_sort | Kamrin, Sarimah |
collection | ePrints |
description | Kemahiran berfikir kritis ini merupakan kemahiran yang penting dalam proses pembentukan ciri-ciri warga negara maju. Kajian tentang tahap penguasaan kemahiran berfikir kritis pelajar telah dijalankan ke atas 269 orang pelajar tingkatan empat yang yang terdiri daripada 116 orang pelajar Ielaki dan 153 orang pelajar perempuan dari lima buah sekolah menengah di Daerah Kulai. Pelajar yang terlibat dalam kajian ini berumur antara 16 tahun hingga 17 tahun. Alat kajian yang digunakan dalam kajian ini ialah Watson Glaser Critical Thinking Appraisal-A (WGCTA-A) (adaptasi dari Sabaria. 2003) yang mengandungi 80 item. Reka bentuk kajian ialah tinjauan yang menggunakan soal selidik. Data yang diperolehi dianalisis menggunakan statistik deskriptif datam bentuk min. sisihan lazim dan peratusan. Dapatan kajian menunjukkan Tahap Penguasaan Kemahiran Bertikir Kritis pelajar Sains tingkatan empat di Daerah Kulai secara keseluruhannya adalah pada tahap sederhana (50.41%). Dapatan kajian ini memberikan implikasi bahawa proses pengajaran dan pembelajaran perlu memberikan penekanan kepada proses penerapan kemahiran berfikir agar pelajar dapat meningkatkan tahap penguasaan Kemahiran Berfikir Kritis mereka. |
first_indexed | 2024-03-05T18:18:26Z |
format | Article |
id | utm.eprints-10659 |
institution | Universiti Teknologi Malaysia - ePrints |
language | English |
last_indexed | 2024-03-05T18:18:26Z |
publishDate | 2008 |
publisher | Penerbit UTM Press |
record_format | dspace |
spelling | utm.eprints-106592017-11-01T04:17:23Z http://eprints.utm.my/10659/ Tahap penguasaan kemahiran berfikir kritis pelajar sains tingkatan empat Kamrin, Sarimah Noordin, Shaharom LB Theory and practice of education LB1603 Secondary Education. High schools Kemahiran berfikir kritis ini merupakan kemahiran yang penting dalam proses pembentukan ciri-ciri warga negara maju. Kajian tentang tahap penguasaan kemahiran berfikir kritis pelajar telah dijalankan ke atas 269 orang pelajar tingkatan empat yang yang terdiri daripada 116 orang pelajar Ielaki dan 153 orang pelajar perempuan dari lima buah sekolah menengah di Daerah Kulai. Pelajar yang terlibat dalam kajian ini berumur antara 16 tahun hingga 17 tahun. Alat kajian yang digunakan dalam kajian ini ialah Watson Glaser Critical Thinking Appraisal-A (WGCTA-A) (adaptasi dari Sabaria. 2003) yang mengandungi 80 item. Reka bentuk kajian ialah tinjauan yang menggunakan soal selidik. Data yang diperolehi dianalisis menggunakan statistik deskriptif datam bentuk min. sisihan lazim dan peratusan. Dapatan kajian menunjukkan Tahap Penguasaan Kemahiran Bertikir Kritis pelajar Sains tingkatan empat di Daerah Kulai secara keseluruhannya adalah pada tahap sederhana (50.41%). Dapatan kajian ini memberikan implikasi bahawa proses pengajaran dan pembelajaran perlu memberikan penekanan kepada proses penerapan kemahiran berfikir agar pelajar dapat meningkatkan tahap penguasaan Kemahiran Berfikir Kritis mereka. Penerbit UTM Press 2008-10 Article PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/10659/1/ShaharomNoordin2008_TahapPenguasaanKemahiranBerfikir.pdf Kamrin, Sarimah and Noordin, Shaharom (2008) Tahap penguasaan kemahiran berfikir kritis pelajar sains tingkatan empat. Jurnal Pendidikan Universiti Teknologi Malaysia, 13 . pp. 58-72. ISSN 1394-1801 |
spellingShingle | LB Theory and practice of education LB1603 Secondary Education. High schools Kamrin, Sarimah Noordin, Shaharom Tahap penguasaan kemahiran berfikir kritis pelajar sains tingkatan empat |
title | Tahap penguasaan kemahiran berfikir kritis pelajar sains tingkatan empat |
title_full | Tahap penguasaan kemahiran berfikir kritis pelajar sains tingkatan empat |
title_fullStr | Tahap penguasaan kemahiran berfikir kritis pelajar sains tingkatan empat |
title_full_unstemmed | Tahap penguasaan kemahiran berfikir kritis pelajar sains tingkatan empat |
title_short | Tahap penguasaan kemahiran berfikir kritis pelajar sains tingkatan empat |
title_sort | tahap penguasaan kemahiran berfikir kritis pelajar sains tingkatan empat |
topic | LB Theory and practice of education LB1603 Secondary Education. High schools |
url | http://eprints.utm.my/10659/1/ShaharomNoordin2008_TahapPenguasaanKemahiranBerfikir.pdf |
work_keys_str_mv | AT kamrinsarimah tahappenguasaankemahiranberfikirkritispelajarsainstingkatanempat AT noordinshaharom tahappenguasaankemahiranberfikirkritispelajarsainstingkatanempat |