Tahap penguasaan kemahiran berfikir kritis pelajar sains tingkatan empat

Kemahiran berfikir kritis ini merupakan kemahiran yang penting dalam proses pembentukan ciri-ciri warga negara maju. Kajian tentang tahap penguasaan kemahiran berfikir kritis pelajar telah dijalankan ke atas 269 orang pelajar tingkatan empat yang yang terdiri daripada 116 orang pelajar Ielaki dan 15...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Kamrin, Sarimah, Noordin, Shaharom
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit UTM Press 2008
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/10659/1/ShaharomNoordin2008_TahapPenguasaanKemahiranBerfikir.pdf
_version_ 1796854731612618752
author Kamrin, Sarimah
Noordin, Shaharom
author_facet Kamrin, Sarimah
Noordin, Shaharom
author_sort Kamrin, Sarimah
collection ePrints
description Kemahiran berfikir kritis ini merupakan kemahiran yang penting dalam proses pembentukan ciri-ciri warga negara maju. Kajian tentang tahap penguasaan kemahiran berfikir kritis pelajar telah dijalankan ke atas 269 orang pelajar tingkatan empat yang yang terdiri daripada 116 orang pelajar Ielaki dan 153 orang pelajar perempuan dari lima buah sekolah menengah di Daerah Kulai. Pelajar yang terlibat dalam kajian ini berumur antara 16 tahun hingga 17 tahun. Alat kajian yang digunakan dalam kajian ini ialah Watson Glaser Critical Thinking Appraisal-A (WGCTA-A) (adaptasi dari Sabaria. 2003) yang mengandungi 80 item. Reka bentuk kajian ialah tinjauan yang menggunakan soal selidik. Data yang diperolehi dianalisis menggunakan statistik deskriptif datam bentuk min. sisihan lazim dan peratusan. Dapatan kajian menunjukkan Tahap Penguasaan Kemahiran Bertikir Kritis pelajar Sains tingkatan empat di Daerah Kulai secara keseluruhannya adalah pada tahap sederhana (50.41%). Dapatan kajian ini memberikan implikasi bahawa proses pengajaran dan pembelajaran perlu memberikan penekanan kepada proses penerapan kemahiran berfikir agar pelajar dapat meningkatkan tahap penguasaan Kemahiran Berfikir Kritis mereka.
first_indexed 2024-03-05T18:18:26Z
format Article
id utm.eprints-10659
institution Universiti Teknologi Malaysia - ePrints
language English
last_indexed 2024-03-05T18:18:26Z
publishDate 2008
publisher Penerbit UTM Press
record_format dspace
spelling utm.eprints-106592017-11-01T04:17:23Z http://eprints.utm.my/10659/ Tahap penguasaan kemahiran berfikir kritis pelajar sains tingkatan empat Kamrin, Sarimah Noordin, Shaharom LB Theory and practice of education LB1603 Secondary Education. High schools Kemahiran berfikir kritis ini merupakan kemahiran yang penting dalam proses pembentukan ciri-ciri warga negara maju. Kajian tentang tahap penguasaan kemahiran berfikir kritis pelajar telah dijalankan ke atas 269 orang pelajar tingkatan empat yang yang terdiri daripada 116 orang pelajar Ielaki dan 153 orang pelajar perempuan dari lima buah sekolah menengah di Daerah Kulai. Pelajar yang terlibat dalam kajian ini berumur antara 16 tahun hingga 17 tahun. Alat kajian yang digunakan dalam kajian ini ialah Watson Glaser Critical Thinking Appraisal-A (WGCTA-A) (adaptasi dari Sabaria. 2003) yang mengandungi 80 item. Reka bentuk kajian ialah tinjauan yang menggunakan soal selidik. Data yang diperolehi dianalisis menggunakan statistik deskriptif datam bentuk min. sisihan lazim dan peratusan. Dapatan kajian menunjukkan Tahap Penguasaan Kemahiran Bertikir Kritis pelajar Sains tingkatan empat di Daerah Kulai secara keseluruhannya adalah pada tahap sederhana (50.41%). Dapatan kajian ini memberikan implikasi bahawa proses pengajaran dan pembelajaran perlu memberikan penekanan kepada proses penerapan kemahiran berfikir agar pelajar dapat meningkatkan tahap penguasaan Kemahiran Berfikir Kritis mereka. Penerbit UTM Press 2008-10 Article PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/10659/1/ShaharomNoordin2008_TahapPenguasaanKemahiranBerfikir.pdf Kamrin, Sarimah and Noordin, Shaharom (2008) Tahap penguasaan kemahiran berfikir kritis pelajar sains tingkatan empat. Jurnal Pendidikan Universiti Teknologi Malaysia, 13 . pp. 58-72. ISSN 1394-1801
spellingShingle LB Theory and practice of education
LB1603 Secondary Education. High schools
Kamrin, Sarimah
Noordin, Shaharom
Tahap penguasaan kemahiran berfikir kritis pelajar sains tingkatan empat
title Tahap penguasaan kemahiran berfikir kritis pelajar sains tingkatan empat
title_full Tahap penguasaan kemahiran berfikir kritis pelajar sains tingkatan empat
title_fullStr Tahap penguasaan kemahiran berfikir kritis pelajar sains tingkatan empat
title_full_unstemmed Tahap penguasaan kemahiran berfikir kritis pelajar sains tingkatan empat
title_short Tahap penguasaan kemahiran berfikir kritis pelajar sains tingkatan empat
title_sort tahap penguasaan kemahiran berfikir kritis pelajar sains tingkatan empat
topic LB Theory and practice of education
LB1603 Secondary Education. High schools
url http://eprints.utm.my/10659/1/ShaharomNoordin2008_TahapPenguasaanKemahiranBerfikir.pdf
work_keys_str_mv AT kamrinsarimah tahappenguasaankemahiranberfikirkritispelajarsainstingkatanempat
AT noordinshaharom tahappenguasaankemahiranberfikirkritispelajarsainstingkatanempat