Keutamaan Ciri-Ciri Pengajaran Pensyarah Yang Baik Daripada Persepsi Pelajar Di Universiti Teknologi Malaysia, Skudai, Johor.

Kajian ini dijalankan untuk mengenalpasti ciri-ciri pengajaran pensyarah yang baik daripada persepsi pelajar di Universiti Teknologi Malaysia, Skudai Johor. Kajian berbentuk deskriptif ini melibatkan sampel 100 orang pelajar yang terdiri daripada pelajar tahun empat Sarjana Muda Teknologi Serta Pend...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Sihes , Ahmad Johari, Sarimin, Siti Asfarina
Format: Article
Language:English
Published: 2010
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/10723/1/Keutamaan_Ciri.pdf
_version_ 1796854742849159168
author Sihes , Ahmad Johari
Sarimin, Siti Asfarina
author_facet Sihes , Ahmad Johari
Sarimin, Siti Asfarina
author_sort Sihes , Ahmad Johari
collection ePrints
description Kajian ini dijalankan untuk mengenalpasti ciri-ciri pengajaran pensyarah yang baik daripada persepsi pelajar di Universiti Teknologi Malaysia, Skudai Johor. Kajian berbentuk deskriptif ini melibatkan sampel 100 orang pelajar yang terdiri daripada pelajar tahun empat Sarjana Muda Teknologi Serta Pendidikan Kemahiran Hidup yang mewakili Fakulti Pendidikan dan pelajar tahun empat kursus Sarjana Muda Mekanikal Tulen yang mewakili Fakulti Kejuruteraan Mekanikal. Instrumen kajian yang digunakan ialah soal selidik yang terdiri daripada bahagian A dan B. Bahagian A terdiri daripada latar belakang responden manakala bahagian B pula mengandungi 40 item berdasarkan kepada 4 persoalan kajian iaitu merangkumi aspek personaliti, penyampaian pengajaran, interaksi dan juga penilaian. Kesahan item-item diperolehi menerusi perbincangan dengan pakar-pakar. Data-data yang dikumpul seterusnya dianalisis dengan menggunakan perisian Statistical Package for Social Science (SPSS) for Windows Version 11.5. Hasil daripada analisis data disusun mengikut urutan keutamaan item yang dipilih oleh semua responden dan perbandingan telah dibuat di antara Fakulti Pendidikan dan Fakulti Kejuruteraan Mekanikal. Dapatan kajian menunjukkan daripada keempat-empat aspek ini, pelajar memberi keutamaan kepada pensyarah yang sentiasa bersifat terbuka, berkebolehan menyampaikan pengajaran dengan jelas, mudah untuk berbincang, dan dapat melakukan penilaian yang adil. Beberapa cadangan telah dibuat bagi melahirkan pensyarah dan juga pendidik yang berkualiti daripada aspek pengajaran. Hasil kajian ini diharapkan dapat dijadikan panduan kepada pihak-pihak yang berkenaan bagi mewujudkan lebih ramai generasi pendidik yang berkualiti.
first_indexed 2024-03-05T18:18:36Z
format Article
id utm.eprints-10723
institution Universiti Teknologi Malaysia - ePrints
language English
last_indexed 2024-03-05T18:18:36Z
publishDate 2010
record_format dspace
spelling utm.eprints-107232010-10-24T10:12:17Z http://eprints.utm.my/10723/ Keutamaan Ciri-Ciri Pengajaran Pensyarah Yang Baik Daripada Persepsi Pelajar Di Universiti Teknologi Malaysia, Skudai, Johor. Sihes , Ahmad Johari Sarimin, Siti Asfarina L Education (General) Kajian ini dijalankan untuk mengenalpasti ciri-ciri pengajaran pensyarah yang baik daripada persepsi pelajar di Universiti Teknologi Malaysia, Skudai Johor. Kajian berbentuk deskriptif ini melibatkan sampel 100 orang pelajar yang terdiri daripada pelajar tahun empat Sarjana Muda Teknologi Serta Pendidikan Kemahiran Hidup yang mewakili Fakulti Pendidikan dan pelajar tahun empat kursus Sarjana Muda Mekanikal Tulen yang mewakili Fakulti Kejuruteraan Mekanikal. Instrumen kajian yang digunakan ialah soal selidik yang terdiri daripada bahagian A dan B. Bahagian A terdiri daripada latar belakang responden manakala bahagian B pula mengandungi 40 item berdasarkan kepada 4 persoalan kajian iaitu merangkumi aspek personaliti, penyampaian pengajaran, interaksi dan juga penilaian. Kesahan item-item diperolehi menerusi perbincangan dengan pakar-pakar. Data-data yang dikumpul seterusnya dianalisis dengan menggunakan perisian Statistical Package for Social Science (SPSS) for Windows Version 11.5. Hasil daripada analisis data disusun mengikut urutan keutamaan item yang dipilih oleh semua responden dan perbandingan telah dibuat di antara Fakulti Pendidikan dan Fakulti Kejuruteraan Mekanikal. Dapatan kajian menunjukkan daripada keempat-empat aspek ini, pelajar memberi keutamaan kepada pensyarah yang sentiasa bersifat terbuka, berkebolehan menyampaikan pengajaran dengan jelas, mudah untuk berbincang, dan dapat melakukan penilaian yang adil. Beberapa cadangan telah dibuat bagi melahirkan pensyarah dan juga pendidik yang berkualiti daripada aspek pengajaran. Hasil kajian ini diharapkan dapat dijadikan panduan kepada pihak-pihak yang berkenaan bagi mewujudkan lebih ramai generasi pendidik yang berkualiti. 2010-10-24 Article NonPeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/10723/1/Keutamaan_Ciri.pdf Sihes , Ahmad Johari and Sarimin, Siti Asfarina (2010) Keutamaan Ciri-Ciri Pengajaran Pensyarah Yang Baik Daripada Persepsi Pelajar Di Universiti Teknologi Malaysia, Skudai, Johor. Keutamaan Ciri-Ciri Pengajaran Pensyarah Yang Baik Daripada Persepsi Pelajar Di Universiti Teknologi Malaysia, Skudai, Johor. . pp. 1-7. (Unpublished) Keutamaan Ciri-Ciri Pengajaran Pensyarah Yang Baik Daripada Persepsi Pelajar Di Universiti Teknologi Malaysia, Skudai, Johor.
spellingShingle L Education (General)
Sihes , Ahmad Johari
Sarimin, Siti Asfarina
Keutamaan Ciri-Ciri Pengajaran Pensyarah Yang Baik Daripada Persepsi Pelajar Di Universiti Teknologi Malaysia, Skudai, Johor.
title Keutamaan Ciri-Ciri Pengajaran Pensyarah Yang Baik Daripada Persepsi Pelajar Di Universiti Teknologi Malaysia, Skudai, Johor.
title_full Keutamaan Ciri-Ciri Pengajaran Pensyarah Yang Baik Daripada Persepsi Pelajar Di Universiti Teknologi Malaysia, Skudai, Johor.
title_fullStr Keutamaan Ciri-Ciri Pengajaran Pensyarah Yang Baik Daripada Persepsi Pelajar Di Universiti Teknologi Malaysia, Skudai, Johor.
title_full_unstemmed Keutamaan Ciri-Ciri Pengajaran Pensyarah Yang Baik Daripada Persepsi Pelajar Di Universiti Teknologi Malaysia, Skudai, Johor.
title_short Keutamaan Ciri-Ciri Pengajaran Pensyarah Yang Baik Daripada Persepsi Pelajar Di Universiti Teknologi Malaysia, Skudai, Johor.
title_sort keutamaan ciri ciri pengajaran pensyarah yang baik daripada persepsi pelajar di universiti teknologi malaysia skudai johor
topic L Education (General)
url http://eprints.utm.my/10723/1/Keutamaan_Ciri.pdf
work_keys_str_mv AT sihesahmadjohari keutamaanciriciripengajaranpensyarahyangbaikdaripadapersepsipelajardiuniversititeknologimalaysiaskudaijohor
AT sariminsitiasfarina keutamaanciriciripengajaranpensyarahyangbaikdaripadapersepsipelajardiuniversititeknologimalaysiaskudaijohor