Faktor-Faktor Yang Mungkin Mempengaruhi Perlaksanaan Program Bimbingan Taulan Dalam Membantu Guru Sains Menguasai Bahasa Inggeris Di Sekolah
Kajian deskriptif ini bertujuan untuk mengenalpasti faktor-faktor yang mungkin mempengaruhi perlaksanaan Program Bimbingan Taulan dalam membantu guru Sains menguasai Bahasa Inggeris disekolah. Subjek kajian adalah terdiri daripada 73 orang guru Sains yang terlibat dengan program ini di 10 buah sekol...
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
2010
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.utm.my/10728/1/FAKTOR-FAKTOR_YANG_MUNGKIN_MEMPENGARUHI_PERLAKSANAAN_PROGRAM_BIMBINGAN_TAULAN_DALAM_MEMBANTU_GURU_SAINS_MENGUASAI.pdf |
_version_ | 1796854743865229312 |
---|---|
author | Nordin, Azin A. Kahar, Norlela |
author_facet | Nordin, Azin A. Kahar, Norlela |
author_sort | Nordin, Azin |
collection | ePrints |
description | Kajian deskriptif ini bertujuan untuk mengenalpasti faktor-faktor yang mungkin mempengaruhi perlaksanaan Program Bimbingan Taulan dalam membantu guru Sains menguasai Bahasa Inggeris disekolah. Subjek kajian adalah terdiri daripada 73 orang guru Sains yang terlibat dengan program ini di 10 buah sekolah rendah di sekitar Johor Bahru. Instrumen kajian merupakan soal selidik yang dibina berdasarkan aspek kesediaan, keyakinan dan latar belakang Bahasa Inggeris guru. Data-data yang diperolehi telah diproses dan dianalisis menggunakan perisian SPSS 11.5 (Statistical Package For Social Science) dan data telah diterjemahkan dalam bentuk min, peratusan dan Korelasi Pearson. Hasil keseluruhan kajian menunjukkan bahawa kesediaan guru merupakan faktor yang paling dominan jika dibandingkan dengan keyakinan guru iaitu min kesediaan 4.1610 dan min keyakinan adalah 3.9229. Seterusnya daripada analisis Korelasi Pearson menunjukkan kesediaan dan keyakinan guru mempunyai hubungan yang signifikan dengan latar belakang Bahasa Inggeris guru. Namun, kesediaan mempunyai hubungan yang rendah tetapi tidak signifikan (p = 0.156) dengan latar belakang Bahasa Inggeris guru berdasarkan nilai pekali korelasi, r = 0.168, manakala keyakinan mempunyai hubungan yang tinggi dengan latar belakang Bahasa Inggeris guru berdasarkan nilai pekali korelasi, r = 0.785 pada nilai p = 0.01. Dengan adanya kajian ini, mudah-mudahan ianya dapat memberikan faedah kepada pihak sekolah dan guru-guru yang terlibat dengan Program Bimbingan Taulan dalam usaha memperbaiki taraf pendidikan dan khususnya dalam mata pelajaran Sains. |
first_indexed | 2024-03-05T18:18:37Z |
format | Article |
id | utm.eprints-10728 |
institution | Universiti Teknologi Malaysia - ePrints |
language | English |
last_indexed | 2024-03-05T18:18:37Z |
publishDate | 2010 |
record_format | dspace |
spelling | utm.eprints-107282017-06-07T10:20:11Z http://eprints.utm.my/10728/ Faktor-Faktor Yang Mungkin Mempengaruhi Perlaksanaan Program Bimbingan Taulan Dalam Membantu Guru Sains Menguasai Bahasa Inggeris Di Sekolah Nordin, Azin A. Kahar, Norlela L Education (General) Kajian deskriptif ini bertujuan untuk mengenalpasti faktor-faktor yang mungkin mempengaruhi perlaksanaan Program Bimbingan Taulan dalam membantu guru Sains menguasai Bahasa Inggeris disekolah. Subjek kajian adalah terdiri daripada 73 orang guru Sains yang terlibat dengan program ini di 10 buah sekolah rendah di sekitar Johor Bahru. Instrumen kajian merupakan soal selidik yang dibina berdasarkan aspek kesediaan, keyakinan dan latar belakang Bahasa Inggeris guru. Data-data yang diperolehi telah diproses dan dianalisis menggunakan perisian SPSS 11.5 (Statistical Package For Social Science) dan data telah diterjemahkan dalam bentuk min, peratusan dan Korelasi Pearson. Hasil keseluruhan kajian menunjukkan bahawa kesediaan guru merupakan faktor yang paling dominan jika dibandingkan dengan keyakinan guru iaitu min kesediaan 4.1610 dan min keyakinan adalah 3.9229. Seterusnya daripada analisis Korelasi Pearson menunjukkan kesediaan dan keyakinan guru mempunyai hubungan yang signifikan dengan latar belakang Bahasa Inggeris guru. Namun, kesediaan mempunyai hubungan yang rendah tetapi tidak signifikan (p = 0.156) dengan latar belakang Bahasa Inggeris guru berdasarkan nilai pekali korelasi, r = 0.168, manakala keyakinan mempunyai hubungan yang tinggi dengan latar belakang Bahasa Inggeris guru berdasarkan nilai pekali korelasi, r = 0.785 pada nilai p = 0.01. Dengan adanya kajian ini, mudah-mudahan ianya dapat memberikan faedah kepada pihak sekolah dan guru-guru yang terlibat dengan Program Bimbingan Taulan dalam usaha memperbaiki taraf pendidikan dan khususnya dalam mata pelajaran Sains. 2010-10-24 Article PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/10728/1/FAKTOR-FAKTOR_YANG_MUNGKIN_MEMPENGARUHI_PERLAKSANAAN_PROGRAM_BIMBINGAN_TAULAN_DALAM_MEMBANTU_GURU_SAINS_MENGUASAI.pdf Nordin, Azin and A. Kahar, Norlela (2010) Faktor-Faktor Yang Mungkin Mempengaruhi Perlaksanaan Program Bimbingan Taulan Dalam Membantu Guru Sains Menguasai Bahasa Inggeris Di Sekolah. Faktor-Faktor Yang Mungkin Mempengaruhi Perlaksanaan Program Bimbingan Taulan Dalam Membantu Guru Sains Menguasai Bahasa Inggeris Di Sekolah . pp. 1-9. (Unpublished) |
spellingShingle | L Education (General) Nordin, Azin A. Kahar, Norlela Faktor-Faktor Yang Mungkin Mempengaruhi Perlaksanaan Program Bimbingan Taulan Dalam Membantu Guru Sains Menguasai Bahasa Inggeris Di Sekolah |
title | Faktor-Faktor Yang Mungkin Mempengaruhi Perlaksanaan Program Bimbingan Taulan Dalam Membantu Guru Sains Menguasai Bahasa Inggeris Di Sekolah |
title_full | Faktor-Faktor Yang Mungkin Mempengaruhi Perlaksanaan Program Bimbingan Taulan Dalam Membantu Guru Sains Menguasai Bahasa Inggeris Di Sekolah |
title_fullStr | Faktor-Faktor Yang Mungkin Mempengaruhi Perlaksanaan Program Bimbingan Taulan Dalam Membantu Guru Sains Menguasai Bahasa Inggeris Di Sekolah |
title_full_unstemmed | Faktor-Faktor Yang Mungkin Mempengaruhi Perlaksanaan Program Bimbingan Taulan Dalam Membantu Guru Sains Menguasai Bahasa Inggeris Di Sekolah |
title_short | Faktor-Faktor Yang Mungkin Mempengaruhi Perlaksanaan Program Bimbingan Taulan Dalam Membantu Guru Sains Menguasai Bahasa Inggeris Di Sekolah |
title_sort | faktor faktor yang mungkin mempengaruhi perlaksanaan program bimbingan taulan dalam membantu guru sains menguasai bahasa inggeris di sekolah |
topic | L Education (General) |
url | http://eprints.utm.my/10728/1/FAKTOR-FAKTOR_YANG_MUNGKIN_MEMPENGARUHI_PERLAKSANAAN_PROGRAM_BIMBINGAN_TAULAN_DALAM_MEMBANTU_GURU_SAINS_MENGUASAI.pdf |
work_keys_str_mv | AT nordinazin faktorfaktoryangmungkinmempengaruhiperlaksanaanprogrambimbingantaulandalammembantugurusainsmenguasaibahasainggerisdisekolah AT akaharnorlela faktorfaktoryangmungkinmempengaruhiperlaksanaanprogrambimbingantaulandalammembantugurusainsmenguasaibahasainggerisdisekolah |