Faktor-Faktor Yang Mungkin Mempengaruhi Perlaksanaan Program Bimbingan Taulan Dalam Membantu Guru Sains Menguasai Bahasa Inggeris Di Sekolah

Kajian deskriptif ini bertujuan untuk mengenalpasti faktor-faktor yang mungkin mempengaruhi perlaksanaan Program Bimbingan Taulan dalam membantu guru Sains menguasai Bahasa Inggeris disekolah. Subjek kajian adalah terdiri daripada 73 orang guru Sains yang terlibat dengan program ini di 10 buah sekol...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Nordin, Azin, A. Kahar, Norlela
Format: Article
Language:English
Published: 2010
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/10728/1/FAKTOR-FAKTOR_YANG_MUNGKIN_MEMPENGARUHI_PERLAKSANAAN_PROGRAM_BIMBINGAN_TAULAN_DALAM_MEMBANTU_GURU_SAINS_MENGUASAI.pdf
_version_ 1796854743865229312
author Nordin, Azin
A. Kahar, Norlela
author_facet Nordin, Azin
A. Kahar, Norlela
author_sort Nordin, Azin
collection ePrints
description Kajian deskriptif ini bertujuan untuk mengenalpasti faktor-faktor yang mungkin mempengaruhi perlaksanaan Program Bimbingan Taulan dalam membantu guru Sains menguasai Bahasa Inggeris disekolah. Subjek kajian adalah terdiri daripada 73 orang guru Sains yang terlibat dengan program ini di 10 buah sekolah rendah di sekitar Johor Bahru. Instrumen kajian merupakan soal selidik yang dibina berdasarkan aspek kesediaan, keyakinan dan latar belakang Bahasa Inggeris guru. Data-data yang diperolehi telah diproses dan dianalisis menggunakan perisian SPSS 11.5 (Statistical Package For Social Science) dan data telah diterjemahkan dalam bentuk min, peratusan dan Korelasi Pearson. Hasil keseluruhan kajian menunjukkan bahawa kesediaan guru merupakan faktor yang paling dominan jika dibandingkan dengan keyakinan guru iaitu min kesediaan 4.1610 dan min keyakinan adalah 3.9229. Seterusnya daripada analisis Korelasi Pearson menunjukkan kesediaan dan keyakinan guru mempunyai hubungan yang signifikan dengan latar belakang Bahasa Inggeris guru. Namun, kesediaan mempunyai hubungan yang rendah tetapi tidak signifikan (p = 0.156) dengan latar belakang Bahasa Inggeris guru berdasarkan nilai pekali korelasi, r = 0.168, manakala keyakinan mempunyai hubungan yang tinggi dengan latar belakang Bahasa Inggeris guru berdasarkan nilai pekali korelasi, r = 0.785 pada nilai p = 0.01. Dengan adanya kajian ini, mudah-mudahan ianya dapat memberikan faedah kepada pihak sekolah dan guru-guru yang terlibat dengan Program Bimbingan Taulan dalam usaha memperbaiki taraf pendidikan dan khususnya dalam mata pelajaran Sains.
first_indexed 2024-03-05T18:18:37Z
format Article
id utm.eprints-10728
institution Universiti Teknologi Malaysia - ePrints
language English
last_indexed 2024-03-05T18:18:37Z
publishDate 2010
record_format dspace
spelling utm.eprints-107282017-06-07T10:20:11Z http://eprints.utm.my/10728/ Faktor-Faktor Yang Mungkin Mempengaruhi Perlaksanaan Program Bimbingan Taulan Dalam Membantu Guru Sains Menguasai Bahasa Inggeris Di Sekolah Nordin, Azin A. Kahar, Norlela L Education (General) Kajian deskriptif ini bertujuan untuk mengenalpasti faktor-faktor yang mungkin mempengaruhi perlaksanaan Program Bimbingan Taulan dalam membantu guru Sains menguasai Bahasa Inggeris disekolah. Subjek kajian adalah terdiri daripada 73 orang guru Sains yang terlibat dengan program ini di 10 buah sekolah rendah di sekitar Johor Bahru. Instrumen kajian merupakan soal selidik yang dibina berdasarkan aspek kesediaan, keyakinan dan latar belakang Bahasa Inggeris guru. Data-data yang diperolehi telah diproses dan dianalisis menggunakan perisian SPSS 11.5 (Statistical Package For Social Science) dan data telah diterjemahkan dalam bentuk min, peratusan dan Korelasi Pearson. Hasil keseluruhan kajian menunjukkan bahawa kesediaan guru merupakan faktor yang paling dominan jika dibandingkan dengan keyakinan guru iaitu min kesediaan 4.1610 dan min keyakinan adalah 3.9229. Seterusnya daripada analisis Korelasi Pearson menunjukkan kesediaan dan keyakinan guru mempunyai hubungan yang signifikan dengan latar belakang Bahasa Inggeris guru. Namun, kesediaan mempunyai hubungan yang rendah tetapi tidak signifikan (p = 0.156) dengan latar belakang Bahasa Inggeris guru berdasarkan nilai pekali korelasi, r = 0.168, manakala keyakinan mempunyai hubungan yang tinggi dengan latar belakang Bahasa Inggeris guru berdasarkan nilai pekali korelasi, r = 0.785 pada nilai p = 0.01. Dengan adanya kajian ini, mudah-mudahan ianya dapat memberikan faedah kepada pihak sekolah dan guru-guru yang terlibat dengan Program Bimbingan Taulan dalam usaha memperbaiki taraf pendidikan dan khususnya dalam mata pelajaran Sains. 2010-10-24 Article PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/10728/1/FAKTOR-FAKTOR_YANG_MUNGKIN_MEMPENGARUHI_PERLAKSANAAN_PROGRAM_BIMBINGAN_TAULAN_DALAM_MEMBANTU_GURU_SAINS_MENGUASAI.pdf Nordin, Azin and A. Kahar, Norlela (2010) Faktor-Faktor Yang Mungkin Mempengaruhi Perlaksanaan Program Bimbingan Taulan Dalam Membantu Guru Sains Menguasai Bahasa Inggeris Di Sekolah. Faktor-Faktor Yang Mungkin Mempengaruhi Perlaksanaan Program Bimbingan Taulan Dalam Membantu Guru Sains Menguasai Bahasa Inggeris Di Sekolah . pp. 1-9. (Unpublished)
spellingShingle L Education (General)
Nordin, Azin
A. Kahar, Norlela
Faktor-Faktor Yang Mungkin Mempengaruhi Perlaksanaan Program Bimbingan Taulan Dalam Membantu Guru Sains Menguasai Bahasa Inggeris Di Sekolah
title Faktor-Faktor Yang Mungkin Mempengaruhi Perlaksanaan Program Bimbingan Taulan Dalam Membantu Guru Sains Menguasai Bahasa Inggeris Di Sekolah
title_full Faktor-Faktor Yang Mungkin Mempengaruhi Perlaksanaan Program Bimbingan Taulan Dalam Membantu Guru Sains Menguasai Bahasa Inggeris Di Sekolah
title_fullStr Faktor-Faktor Yang Mungkin Mempengaruhi Perlaksanaan Program Bimbingan Taulan Dalam Membantu Guru Sains Menguasai Bahasa Inggeris Di Sekolah
title_full_unstemmed Faktor-Faktor Yang Mungkin Mempengaruhi Perlaksanaan Program Bimbingan Taulan Dalam Membantu Guru Sains Menguasai Bahasa Inggeris Di Sekolah
title_short Faktor-Faktor Yang Mungkin Mempengaruhi Perlaksanaan Program Bimbingan Taulan Dalam Membantu Guru Sains Menguasai Bahasa Inggeris Di Sekolah
title_sort faktor faktor yang mungkin mempengaruhi perlaksanaan program bimbingan taulan dalam membantu guru sains menguasai bahasa inggeris di sekolah
topic L Education (General)
url http://eprints.utm.my/10728/1/FAKTOR-FAKTOR_YANG_MUNGKIN_MEMPENGARUHI_PERLAKSANAAN_PROGRAM_BIMBINGAN_TAULAN_DALAM_MEMBANTU_GURU_SAINS_MENGUASAI.pdf
work_keys_str_mv AT nordinazin faktorfaktoryangmungkinmempengaruhiperlaksanaanprogrambimbingantaulandalammembantugurusainsmenguasaibahasainggerisdisekolah
AT akaharnorlela faktorfaktoryangmungkinmempengaruhiperlaksanaanprogrambimbingantaulandalammembantugurusainsmenguasaibahasainggerisdisekolah