Gaya Pembelajaran Pelajar-Pelajar Cemerlang Tahun Empat Fakulti Pendidikan

Penyelidikan ini dijalankan untuk mengkaji gaya pembelajaran yang diamalkan oleh pelajarpelajar cemerlang tahun empat Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia. Seramai 56 orang responden yang terdiri daripada 48 orang perempuan dan lapan orang responden lelaki yang dipilih berdasarkan purat...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Sihes, Ahmad Johari, Aziz, Aidah Quriah
Format: Article
Language:English
Published: 2010
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/10775/1/GAYA_PEMBELAJARAN_PELAJAR.pdf
_version_ 1825910549630681088
author Sihes, Ahmad Johari
Aziz, Aidah Quriah
author_facet Sihes, Ahmad Johari
Aziz, Aidah Quriah
author_sort Sihes, Ahmad Johari
collection ePrints
description Penyelidikan ini dijalankan untuk mengkaji gaya pembelajaran yang diamalkan oleh pelajarpelajar cemerlang tahun empat Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia. Seramai 56 orang responden yang terdiri daripada 48 orang perempuan dan lapan orang responden lelaki yang dipilih berdasarkan purata CPA 3.5 keatas. Gaya yang dikaji adalah model gaya pembelajaran Kolb(1976). Instrumen soal selidik digunakan untuk mengumpulkan maklumat dalam penyelidikan ini. Data dianalisis untuk melihat frekuensi dan peratusan. Dapatan dari kajian menunjukkan bahawa majoriti pelajar cenderung kepada gaya pembelajaran Diverger disusuli dengan gaya pembelajaran Assimilator sebagai gaya pembelajaran yang kedua kerap diamalkan. Converger dan Accomadator adalah gaya pembelajaran yang paling kurang diamalkan. Hasil kajian juga menunjukkan tidak terdapat perbezaan yang signifikan antara gaya pembelajaran pelajar dengan kesemua pembolehubah yang telah ditentukan iaitu Jantina, pendapatan keluarga dan keputusan Matematik Moden dan Bahasa Inggeris dalam Sijil Pelajaran Malaysia. Beberapa cadangan dikemukakan untuk mempertingkatkan lagi mutu pembelajaran pelajarpelajar ke arah yang lebih cemerlang.
first_indexed 2024-03-05T18:18:45Z
format Article
id utm.eprints-10775
institution Universiti Teknologi Malaysia - ePrints
language English
last_indexed 2024-03-05T18:18:45Z
publishDate 2010
record_format dspace
spelling utm.eprints-107752017-08-15T00:32:22Z http://eprints.utm.my/10775/ Gaya Pembelajaran Pelajar-Pelajar Cemerlang Tahun Empat Fakulti Pendidikan Sihes, Ahmad Johari Aziz, Aidah Quriah L Education (General) Penyelidikan ini dijalankan untuk mengkaji gaya pembelajaran yang diamalkan oleh pelajarpelajar cemerlang tahun empat Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia. Seramai 56 orang responden yang terdiri daripada 48 orang perempuan dan lapan orang responden lelaki yang dipilih berdasarkan purata CPA 3.5 keatas. Gaya yang dikaji adalah model gaya pembelajaran Kolb(1976). Instrumen soal selidik digunakan untuk mengumpulkan maklumat dalam penyelidikan ini. Data dianalisis untuk melihat frekuensi dan peratusan. Dapatan dari kajian menunjukkan bahawa majoriti pelajar cenderung kepada gaya pembelajaran Diverger disusuli dengan gaya pembelajaran Assimilator sebagai gaya pembelajaran yang kedua kerap diamalkan. Converger dan Accomadator adalah gaya pembelajaran yang paling kurang diamalkan. Hasil kajian juga menunjukkan tidak terdapat perbezaan yang signifikan antara gaya pembelajaran pelajar dengan kesemua pembolehubah yang telah ditentukan iaitu Jantina, pendapatan keluarga dan keputusan Matematik Moden dan Bahasa Inggeris dalam Sijil Pelajaran Malaysia. Beberapa cadangan dikemukakan untuk mempertingkatkan lagi mutu pembelajaran pelajarpelajar ke arah yang lebih cemerlang. 2010-10-27 Article PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/10775/1/GAYA_PEMBELAJARAN_PELAJAR.pdf Sihes, Ahmad Johari and Aziz, Aidah Quriah (2010) Gaya Pembelajaran Pelajar-Pelajar Cemerlang Tahun Empat Fakulti Pendidikan. Gaya Pembelajaran Pelajar-Pelajar Cemerlang Tahun Empat Fakulti Pendidikan . pp. 1-9. (Unpublished)
spellingShingle L Education (General)
Sihes, Ahmad Johari
Aziz, Aidah Quriah
Gaya Pembelajaran Pelajar-Pelajar Cemerlang Tahun Empat Fakulti Pendidikan
title Gaya Pembelajaran Pelajar-Pelajar Cemerlang Tahun Empat Fakulti Pendidikan
title_full Gaya Pembelajaran Pelajar-Pelajar Cemerlang Tahun Empat Fakulti Pendidikan
title_fullStr Gaya Pembelajaran Pelajar-Pelajar Cemerlang Tahun Empat Fakulti Pendidikan
title_full_unstemmed Gaya Pembelajaran Pelajar-Pelajar Cemerlang Tahun Empat Fakulti Pendidikan
title_short Gaya Pembelajaran Pelajar-Pelajar Cemerlang Tahun Empat Fakulti Pendidikan
title_sort gaya pembelajaran pelajar pelajar cemerlang tahun empat fakulti pendidikan
topic L Education (General)
url http://eprints.utm.my/10775/1/GAYA_PEMBELAJARAN_PELAJAR.pdf
work_keys_str_mv AT sihesahmadjohari gayapembelajaranpelajarpelajarcemerlangtahunempatfakultipendidikan
AT azizaidahquriah gayapembelajaranpelajarpelajarcemerlangtahunempatfakultipendidikan