Penerapan Unsur Sejarah Matematik Bagi Nombor Negatif Di Sekolah Menengah Rendah

Kurikulum Bersepadu Sekolah Menengah (KBSM) menyatakan bahawa penekanan yang sewajarnya perlu diberikan kepada usaha untuk menghargai dan menghayati keindahan matematik. Unsur-unsur sejarah seperti riwayat hidup ahli-ahli matematik atau peristiwa tertentu dalam perkembangan matematik itu sendiri, da...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Kailani, Ismail, Asbullah, Muhammad Asyraf
Format: Article
Language:English
Published: 2010
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/10780/1/PENERAPAN_UNSUR_SEJARAH_MATEMATIK_BAGI_NOMBOR_NEGATIF_DI.pdf
_version_ 1796854753457602560
author Kailani, Ismail
Asbullah, Muhammad Asyraf
author_facet Kailani, Ismail
Asbullah, Muhammad Asyraf
author_sort Kailani, Ismail
collection ePrints
description Kurikulum Bersepadu Sekolah Menengah (KBSM) menyatakan bahawa penekanan yang sewajarnya perlu diberikan kepada usaha untuk menghargai dan menghayati keindahan matematik. Unsur-unsur sejarah seperti riwayat hidup ahli-ahli matematik atau peristiwa tertentu dalam perkembangan matematik itu sendiri, dapat memberangsangkan lagi minat murid terhadap sesuatu tajuk. Justeru, kajian ini telah dijalankan dengan menerapkan unsur sejarah dalam pengajaran dan pembelajaran bagi topik nombor negatif. Tumpuan kajian adalah kepada perkembangan dan penerokaan konsep nombor negatif melalui rentetan sejarahnya serta kaedah-kaedah yang pernah wujud bagi menjelaskan konsep sebenar nombor negatif. Selain itu kajian ini juga tertumpu kepada penggunaan awal nombor negatif dalam kehidupan serta penyelesaian yang melibatkan nombor negatif. Seterusnya tumpuan kajian adalah kepada beberapa cadangan aktiviti yang diterapkan unsur-unsur sejarah yang boleh digunakan guru dalam proses pengajaran bagi topik nombor negatif di bilik darjah. Kaedah-kaedah yang dicadangkan boleh dijadikan pengukuhan bagi kaedah pembelajaran sedia ada. Di bahagian akhir kajian, dikemukakan beberapa cadangan kajian lanjutan kepada yang berminat untuk meneruskan kesinambungan kajian ini.
first_indexed 2024-03-05T18:18:45Z
format Article
id utm.eprints-10780
institution Universiti Teknologi Malaysia - ePrints
language English
last_indexed 2024-03-05T18:18:45Z
publishDate 2010
record_format dspace
spelling utm.eprints-107802017-08-15T00:25:15Z http://eprints.utm.my/10780/ Penerapan Unsur Sejarah Matematik Bagi Nombor Negatif Di Sekolah Menengah Rendah Kailani, Ismail Asbullah, Muhammad Asyraf L Education (General) Kurikulum Bersepadu Sekolah Menengah (KBSM) menyatakan bahawa penekanan yang sewajarnya perlu diberikan kepada usaha untuk menghargai dan menghayati keindahan matematik. Unsur-unsur sejarah seperti riwayat hidup ahli-ahli matematik atau peristiwa tertentu dalam perkembangan matematik itu sendiri, dapat memberangsangkan lagi minat murid terhadap sesuatu tajuk. Justeru, kajian ini telah dijalankan dengan menerapkan unsur sejarah dalam pengajaran dan pembelajaran bagi topik nombor negatif. Tumpuan kajian adalah kepada perkembangan dan penerokaan konsep nombor negatif melalui rentetan sejarahnya serta kaedah-kaedah yang pernah wujud bagi menjelaskan konsep sebenar nombor negatif. Selain itu kajian ini juga tertumpu kepada penggunaan awal nombor negatif dalam kehidupan serta penyelesaian yang melibatkan nombor negatif. Seterusnya tumpuan kajian adalah kepada beberapa cadangan aktiviti yang diterapkan unsur-unsur sejarah yang boleh digunakan guru dalam proses pengajaran bagi topik nombor negatif di bilik darjah. Kaedah-kaedah yang dicadangkan boleh dijadikan pengukuhan bagi kaedah pembelajaran sedia ada. Di bahagian akhir kajian, dikemukakan beberapa cadangan kajian lanjutan kepada yang berminat untuk meneruskan kesinambungan kajian ini. 2010-10-27 Article PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/10780/1/PENERAPAN_UNSUR_SEJARAH_MATEMATIK_BAGI_NOMBOR_NEGATIF_DI.pdf Kailani, Ismail and Asbullah, Muhammad Asyraf (2010) Penerapan Unsur Sejarah Matematik Bagi Nombor Negatif Di Sekolah Menengah Rendah. Penerapan Unsur Sejarah Matematik Bagi Nombor Negatif Di Sekolah Menengah Rendah . pp. 1-6. (Unpublished)
spellingShingle L Education (General)
Kailani, Ismail
Asbullah, Muhammad Asyraf
Penerapan Unsur Sejarah Matematik Bagi Nombor Negatif Di Sekolah Menengah Rendah
title Penerapan Unsur Sejarah Matematik Bagi Nombor Negatif Di Sekolah Menengah Rendah
title_full Penerapan Unsur Sejarah Matematik Bagi Nombor Negatif Di Sekolah Menengah Rendah
title_fullStr Penerapan Unsur Sejarah Matematik Bagi Nombor Negatif Di Sekolah Menengah Rendah
title_full_unstemmed Penerapan Unsur Sejarah Matematik Bagi Nombor Negatif Di Sekolah Menengah Rendah
title_short Penerapan Unsur Sejarah Matematik Bagi Nombor Negatif Di Sekolah Menengah Rendah
title_sort penerapan unsur sejarah matematik bagi nombor negatif di sekolah menengah rendah
topic L Education (General)
url http://eprints.utm.my/10780/1/PENERAPAN_UNSUR_SEJARAH_MATEMATIK_BAGI_NOMBOR_NEGATIF_DI.pdf
work_keys_str_mv AT kailaniismail penerapanunsursejarahmatematikbaginombornegatifdisekolahmenengahrendah
AT asbullahmuhammadasyraf penerapanunsursejarahmatematikbaginombornegatifdisekolahmenengahrendah