Hubungan Antara Keupayaan Spatial Dengan Mata Pelajaran Lukisan Kejuruteraan Pelajar Tahun 2 Jabatan Teknik Dan Kejuruteraan Di Utm
Kajian ini merupakan satu tinjauan untuk melihat tahap keupayaan spatial, persepsi tentang keupayaan spatial dengan pencapaian akademik pelajar dalam mata pelajaran Lukisan Kejuruteraan. Selain itu, kajian ini turut melihat hubungan di antara keupayaan spatial dan persepsi kecerdasan spatial dengan...
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
2010
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.utm.my/10860/1/Hubungan_Antara_Keupayaan_Spatial_Dengan_Mata_Pelajaran_Lukisan_Kejuruteraan_Pelajar_Tahun_2_Jabatan_Teknik_Dan_Kejuruteraan_Di_Utm.pdf |
_version_ | 1825910565962252288 |
---|---|
author | Mohd. Kosnin, Azlina Amir, Nur Eleeza |
author_facet | Mohd. Kosnin, Azlina Amir, Nur Eleeza |
author_sort | Mohd. Kosnin, Azlina |
collection | ePrints |
description | Kajian ini merupakan satu tinjauan untuk melihat tahap keupayaan spatial, persepsi tentang keupayaan spatial dengan pencapaian akademik pelajar dalam mata pelajaran Lukisan Kejuruteraan. Selain itu, kajian ini turut melihat hubungan di antara keupayaan spatial dan persepsi kecerdasan spatial dengan Lukisan Kejuruteraan. Seramai 34 orang pelajar lelaki dan 66 orang pelajar perempuan di pilih untuk menjalani ujian ini. Responden merupakan pelajar tahun dua dari Jabatan Teknik dan Kejuruteraan di Universiti Teknologi Malaysia, Skudai. Dua set instrumen telah digunakan untuk mendapatkan tahap Keupayaan Spatial pelajar. Set pertama ialah Paper Folding Test, (VZ2) dan Card Rotation Test, (S-1) yang diambil dari Kit of Factor-Referenced Cognitive Tests (Ekstrom, French, Harman & Dermen, 1976) dan set kedua ialah laporan kendiri tentang keupayaan spatial dari MIDAS, (Shearer, 1996). Tahap kebolehpercayaan (Alpha Cronbach) yang diperolehi untuk ujian VZ2 ialah α = 0.86 dan bagi ujian S-1 ialah α = 0.98. Manakala untuk laporan kendiri nilai α = 0.77. Pencapaian pelajar dalam ujian Keupayaan Spatial dan laporan kendiri dianalisis bersama dengan pencapaian pelajar di dalam Lukisan Kejuruteraan. Dapatan kajian menunjukkan bahawa pencapaian pelajar di dalam ujian Keupayaan Spatial adalah sederhana. Begitu juga dengan tahap pencapaian laporan kendiri yang berada pada tahap yang sederhana. Keputusan analisis juga menunjukkan terdapat korelasi yang signifikan di antara pencapaian Lukisan Kejuruteraan dengan Keupayaan Spatial tetapi tidak mempunyai hubungan yang signifikan dengan laporan kendiri. Hubungan antara laporan kendiri dengan Keupayaan Spatial adalah signifikan. Cadangan-cadangan daripada hasil dikemukan pada akhir laporan ini. |
first_indexed | 2024-03-05T18:18:59Z |
format | Article |
id | utm.eprints-10860 |
institution | Universiti Teknologi Malaysia - ePrints |
language | English |
last_indexed | 2024-03-05T18:18:59Z |
publishDate | 2010 |
record_format | dspace |
spelling | utm.eprints-108602017-02-26T07:25:14Z http://eprints.utm.my/10860/ Hubungan Antara Keupayaan Spatial Dengan Mata Pelajaran Lukisan Kejuruteraan Pelajar Tahun 2 Jabatan Teknik Dan Kejuruteraan Di Utm Mohd. Kosnin, Azlina Amir, Nur Eleeza L Education (General) Kajian ini merupakan satu tinjauan untuk melihat tahap keupayaan spatial, persepsi tentang keupayaan spatial dengan pencapaian akademik pelajar dalam mata pelajaran Lukisan Kejuruteraan. Selain itu, kajian ini turut melihat hubungan di antara keupayaan spatial dan persepsi kecerdasan spatial dengan Lukisan Kejuruteraan. Seramai 34 orang pelajar lelaki dan 66 orang pelajar perempuan di pilih untuk menjalani ujian ini. Responden merupakan pelajar tahun dua dari Jabatan Teknik dan Kejuruteraan di Universiti Teknologi Malaysia, Skudai. Dua set instrumen telah digunakan untuk mendapatkan tahap Keupayaan Spatial pelajar. Set pertama ialah Paper Folding Test, (VZ2) dan Card Rotation Test, (S-1) yang diambil dari Kit of Factor-Referenced Cognitive Tests (Ekstrom, French, Harman & Dermen, 1976) dan set kedua ialah laporan kendiri tentang keupayaan spatial dari MIDAS, (Shearer, 1996). Tahap kebolehpercayaan (Alpha Cronbach) yang diperolehi untuk ujian VZ2 ialah α = 0.86 dan bagi ujian S-1 ialah α = 0.98. Manakala untuk laporan kendiri nilai α = 0.77. Pencapaian pelajar dalam ujian Keupayaan Spatial dan laporan kendiri dianalisis bersama dengan pencapaian pelajar di dalam Lukisan Kejuruteraan. Dapatan kajian menunjukkan bahawa pencapaian pelajar di dalam ujian Keupayaan Spatial adalah sederhana. Begitu juga dengan tahap pencapaian laporan kendiri yang berada pada tahap yang sederhana. Keputusan analisis juga menunjukkan terdapat korelasi yang signifikan di antara pencapaian Lukisan Kejuruteraan dengan Keupayaan Spatial tetapi tidak mempunyai hubungan yang signifikan dengan laporan kendiri. Hubungan antara laporan kendiri dengan Keupayaan Spatial adalah signifikan. Cadangan-cadangan daripada hasil dikemukan pada akhir laporan ini. 2010-11-03 Article PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/10860/1/Hubungan_Antara_Keupayaan_Spatial_Dengan_Mata_Pelajaran_Lukisan_Kejuruteraan_Pelajar_Tahun_2_Jabatan_Teknik_Dan_Kejuruteraan_Di_Utm.pdf Mohd. Kosnin, Azlina and Amir, Nur Eleeza (2010) Hubungan Antara Keupayaan Spatial Dengan Mata Pelajaran Lukisan Kejuruteraan Pelajar Tahun 2 Jabatan Teknik Dan Kejuruteraan Di Utm. Hubungan Antara Keupayaan Spatial Dengan Mata Pelajaran Lukisan Kejuruteraan Pelajar Tahun 2 Jabatan Teknik Dan Kejuruteraan Di Utm . pp. 1-8. (Unpublished) |
spellingShingle | L Education (General) Mohd. Kosnin, Azlina Amir, Nur Eleeza Hubungan Antara Keupayaan Spatial Dengan Mata Pelajaran Lukisan Kejuruteraan Pelajar Tahun 2 Jabatan Teknik Dan Kejuruteraan Di Utm |
title | Hubungan Antara Keupayaan Spatial Dengan Mata Pelajaran Lukisan Kejuruteraan Pelajar Tahun 2 Jabatan Teknik Dan Kejuruteraan Di Utm |
title_full | Hubungan Antara Keupayaan Spatial Dengan Mata Pelajaran Lukisan Kejuruteraan Pelajar Tahun 2 Jabatan Teknik Dan Kejuruteraan Di Utm |
title_fullStr | Hubungan Antara Keupayaan Spatial Dengan Mata Pelajaran Lukisan Kejuruteraan Pelajar Tahun 2 Jabatan Teknik Dan Kejuruteraan Di Utm |
title_full_unstemmed | Hubungan Antara Keupayaan Spatial Dengan Mata Pelajaran Lukisan Kejuruteraan Pelajar Tahun 2 Jabatan Teknik Dan Kejuruteraan Di Utm |
title_short | Hubungan Antara Keupayaan Spatial Dengan Mata Pelajaran Lukisan Kejuruteraan Pelajar Tahun 2 Jabatan Teknik Dan Kejuruteraan Di Utm |
title_sort | hubungan antara keupayaan spatial dengan mata pelajaran lukisan kejuruteraan pelajar tahun 2 jabatan teknik dan kejuruteraan di utm |
topic | L Education (General) |
url | http://eprints.utm.my/10860/1/Hubungan_Antara_Keupayaan_Spatial_Dengan_Mata_Pelajaran_Lukisan_Kejuruteraan_Pelajar_Tahun_2_Jabatan_Teknik_Dan_Kejuruteraan_Di_Utm.pdf |
work_keys_str_mv | AT mohdkosninazlina hubunganantarakeupayaanspatialdenganmatapelajaranlukisankejuruteraanpelajartahun2jabatanteknikdankejuruteraandiutm AT amirnureleeza hubunganantarakeupayaanspatialdenganmatapelajaranlukisankejuruteraanpelajartahun2jabatanteknikdankejuruteraandiutm |