Hubungan Antara Keupayaan Spatial Dengan Mata Pelajaran Lukisan Kejuruteraan Pelajar Tahun 2 Jabatan Teknik Dan Kejuruteraan Di Utm

Kajian ini merupakan satu tinjauan untuk melihat tahap keupayaan spatial, persepsi tentang keupayaan spatial dengan pencapaian akademik pelajar dalam mata pelajaran Lukisan Kejuruteraan. Selain itu, kajian ini turut melihat hubungan di antara keupayaan spatial dan persepsi kecerdasan spatial dengan...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Mohd. Kosnin, Azlina, Amir, Nur Eleeza
Format: Article
Language:English
Published: 2010
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/10860/1/Hubungan_Antara_Keupayaan_Spatial_Dengan_Mata_Pelajaran_Lukisan_Kejuruteraan_Pelajar_Tahun_2_Jabatan_Teknik_Dan_Kejuruteraan_Di_Utm.pdf
_version_ 1825910565962252288
author Mohd. Kosnin, Azlina
Amir, Nur Eleeza
author_facet Mohd. Kosnin, Azlina
Amir, Nur Eleeza
author_sort Mohd. Kosnin, Azlina
collection ePrints
description Kajian ini merupakan satu tinjauan untuk melihat tahap keupayaan spatial, persepsi tentang keupayaan spatial dengan pencapaian akademik pelajar dalam mata pelajaran Lukisan Kejuruteraan. Selain itu, kajian ini turut melihat hubungan di antara keupayaan spatial dan persepsi kecerdasan spatial dengan Lukisan Kejuruteraan. Seramai 34 orang pelajar lelaki dan 66 orang pelajar perempuan di pilih untuk menjalani ujian ini. Responden merupakan pelajar tahun dua dari Jabatan Teknik dan Kejuruteraan di Universiti Teknologi Malaysia, Skudai. Dua set instrumen telah digunakan untuk mendapatkan tahap Keupayaan Spatial pelajar. Set pertama ialah Paper Folding Test, (VZ2) dan Card Rotation Test, (S-1) yang diambil dari Kit of Factor-Referenced Cognitive Tests (Ekstrom, French, Harman & Dermen, 1976) dan set kedua ialah laporan kendiri tentang keupayaan spatial dari MIDAS, (Shearer, 1996). Tahap kebolehpercayaan (Alpha Cronbach) yang diperolehi untuk ujian VZ2 ialah α = 0.86 dan bagi ujian S-1 ialah α = 0.98. Manakala untuk laporan kendiri nilai α = 0.77. Pencapaian pelajar dalam ujian Keupayaan Spatial dan laporan kendiri dianalisis bersama dengan pencapaian pelajar di dalam Lukisan Kejuruteraan. Dapatan kajian menunjukkan bahawa pencapaian pelajar di dalam ujian Keupayaan Spatial adalah sederhana. Begitu juga dengan tahap pencapaian laporan kendiri yang berada pada tahap yang sederhana. Keputusan analisis juga menunjukkan terdapat korelasi yang signifikan di antara pencapaian Lukisan Kejuruteraan dengan Keupayaan Spatial tetapi tidak mempunyai hubungan yang signifikan dengan laporan kendiri. Hubungan antara laporan kendiri dengan Keupayaan Spatial adalah signifikan. Cadangan-cadangan daripada hasil dikemukan pada akhir laporan ini.
first_indexed 2024-03-05T18:18:59Z
format Article
id utm.eprints-10860
institution Universiti Teknologi Malaysia - ePrints
language English
last_indexed 2024-03-05T18:18:59Z
publishDate 2010
record_format dspace
spelling utm.eprints-108602017-02-26T07:25:14Z http://eprints.utm.my/10860/ Hubungan Antara Keupayaan Spatial Dengan Mata Pelajaran Lukisan Kejuruteraan Pelajar Tahun 2 Jabatan Teknik Dan Kejuruteraan Di Utm Mohd. Kosnin, Azlina Amir, Nur Eleeza L Education (General) Kajian ini merupakan satu tinjauan untuk melihat tahap keupayaan spatial, persepsi tentang keupayaan spatial dengan pencapaian akademik pelajar dalam mata pelajaran Lukisan Kejuruteraan. Selain itu, kajian ini turut melihat hubungan di antara keupayaan spatial dan persepsi kecerdasan spatial dengan Lukisan Kejuruteraan. Seramai 34 orang pelajar lelaki dan 66 orang pelajar perempuan di pilih untuk menjalani ujian ini. Responden merupakan pelajar tahun dua dari Jabatan Teknik dan Kejuruteraan di Universiti Teknologi Malaysia, Skudai. Dua set instrumen telah digunakan untuk mendapatkan tahap Keupayaan Spatial pelajar. Set pertama ialah Paper Folding Test, (VZ2) dan Card Rotation Test, (S-1) yang diambil dari Kit of Factor-Referenced Cognitive Tests (Ekstrom, French, Harman & Dermen, 1976) dan set kedua ialah laporan kendiri tentang keupayaan spatial dari MIDAS, (Shearer, 1996). Tahap kebolehpercayaan (Alpha Cronbach) yang diperolehi untuk ujian VZ2 ialah α = 0.86 dan bagi ujian S-1 ialah α = 0.98. Manakala untuk laporan kendiri nilai α = 0.77. Pencapaian pelajar dalam ujian Keupayaan Spatial dan laporan kendiri dianalisis bersama dengan pencapaian pelajar di dalam Lukisan Kejuruteraan. Dapatan kajian menunjukkan bahawa pencapaian pelajar di dalam ujian Keupayaan Spatial adalah sederhana. Begitu juga dengan tahap pencapaian laporan kendiri yang berada pada tahap yang sederhana. Keputusan analisis juga menunjukkan terdapat korelasi yang signifikan di antara pencapaian Lukisan Kejuruteraan dengan Keupayaan Spatial tetapi tidak mempunyai hubungan yang signifikan dengan laporan kendiri. Hubungan antara laporan kendiri dengan Keupayaan Spatial adalah signifikan. Cadangan-cadangan daripada hasil dikemukan pada akhir laporan ini. 2010-11-03 Article PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/10860/1/Hubungan_Antara_Keupayaan_Spatial_Dengan_Mata_Pelajaran_Lukisan_Kejuruteraan_Pelajar_Tahun_2_Jabatan_Teknik_Dan_Kejuruteraan_Di_Utm.pdf Mohd. Kosnin, Azlina and Amir, Nur Eleeza (2010) Hubungan Antara Keupayaan Spatial Dengan Mata Pelajaran Lukisan Kejuruteraan Pelajar Tahun 2 Jabatan Teknik Dan Kejuruteraan Di Utm. Hubungan Antara Keupayaan Spatial Dengan Mata Pelajaran Lukisan Kejuruteraan Pelajar Tahun 2 Jabatan Teknik Dan Kejuruteraan Di Utm . pp. 1-8. (Unpublished)
spellingShingle L Education (General)
Mohd. Kosnin, Azlina
Amir, Nur Eleeza
Hubungan Antara Keupayaan Spatial Dengan Mata Pelajaran Lukisan Kejuruteraan Pelajar Tahun 2 Jabatan Teknik Dan Kejuruteraan Di Utm
title Hubungan Antara Keupayaan Spatial Dengan Mata Pelajaran Lukisan Kejuruteraan Pelajar Tahun 2 Jabatan Teknik Dan Kejuruteraan Di Utm
title_full Hubungan Antara Keupayaan Spatial Dengan Mata Pelajaran Lukisan Kejuruteraan Pelajar Tahun 2 Jabatan Teknik Dan Kejuruteraan Di Utm
title_fullStr Hubungan Antara Keupayaan Spatial Dengan Mata Pelajaran Lukisan Kejuruteraan Pelajar Tahun 2 Jabatan Teknik Dan Kejuruteraan Di Utm
title_full_unstemmed Hubungan Antara Keupayaan Spatial Dengan Mata Pelajaran Lukisan Kejuruteraan Pelajar Tahun 2 Jabatan Teknik Dan Kejuruteraan Di Utm
title_short Hubungan Antara Keupayaan Spatial Dengan Mata Pelajaran Lukisan Kejuruteraan Pelajar Tahun 2 Jabatan Teknik Dan Kejuruteraan Di Utm
title_sort hubungan antara keupayaan spatial dengan mata pelajaran lukisan kejuruteraan pelajar tahun 2 jabatan teknik dan kejuruteraan di utm
topic L Education (General)
url http://eprints.utm.my/10860/1/Hubungan_Antara_Keupayaan_Spatial_Dengan_Mata_Pelajaran_Lukisan_Kejuruteraan_Pelajar_Tahun_2_Jabatan_Teknik_Dan_Kejuruteraan_Di_Utm.pdf
work_keys_str_mv AT mohdkosninazlina hubunganantarakeupayaanspatialdenganmatapelajaranlukisankejuruteraanpelajartahun2jabatanteknikdankejuruteraandiutm
AT amirnureleeza hubunganantarakeupayaanspatialdenganmatapelajaranlukisankejuruteraanpelajartahun2jabatanteknikdankejuruteraandiutm